Gå til innhold

skolestart 1. klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann begynner på skolen på torsdag, og det eneste jeg har funnet ut er at oppmøte er kl. 10.00 (funnet i avis/på kommunens nettsider)Regner med å få info ved oppmøte første skoledag, men skulle gjerne visst litt i forkant. Er det vanlig med SFO første dag? Hvor lenge skal foreldre være på skolen? Hva skal barnet ha med, foruten sekk, pennal, mat og drikke? Begynner vanlig skoledag/SFO allerede fra dag to? osv.osv......

Er det vanlig å ikke få noe informasjon i forkant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn i første klasse trenger ikke smekkfullt pennal. Det blir bare masse dilling og dalling med det som er i pennalet. Det er en uting.

De fleste SFOer åpner vel 1. august. har dere ikke fått brev om tilvenningsdato, hvem som tar imot dere osv? Her hvor jeg bor er det vanlig at 1. klassingene kommer litt før skolestart og blir møtt av en voksen som viser dem rundt osv. Ikke likt som i barnehagene, men første dagen blir de og foreldrene godt tatt imot. De har ikke full dag første dag, men etter det er det foreldrene som bestemmer. Synes det er merkelig at du ikke har fått noen som helst informasjon hverken om SFO eller skolen. Jeg ville ringt og bedt om opplysninger. De fleste skoler og SFOer har hjemmesider. Gå og les der før du ringer.

Første skoledag varer vel gjerne ikke mer enn et par timer, så er det SFO.

Skrevet

På skolen der poden skal begynne, er det ikke SFO om sommeren. SFO på vår skole blir slått sammen på flere andre skolen i alle ferier, og SFO arrangeres da på en annen skole. 1. klasarsingene fikk derfor ikke anledning til å begynne på SFO før skolestart.

Har ikke fått brev verken om tivenningsdato, hvem som tar i mot el.l. På førskoledagen fikk vi et skriv om vedtektene for SFO (priser, bøter for sen henting, åpningstider osv), men det er mer generelt, og ikke spesifikt i forhold til førsteklasse.

På skolens hjemmeside er det lite informasjon, og det er fortsatt fjordårets skolerute som ligger fremme. Det står ingenting om skolestart verken for førsteklasse eller de andre klassene.

Jeg forsøkte å ringe dem noen ganger i dag, men det var ingen som tok telefonen.Jeg kommer til å ringe dem igjen i morgen, og håper da at jeg får svar. Regner med at de får mange telefoner når de går ut med så få opplysninger...

Jeg tar naturligvis fri fra jobb første skoledag (har man rett til permisjon med eller uten lønn?), så er derfor fleksibel til å ordne det meste ad hoc, men savner som nevnt opplysninger!

Skrevet

Forferdelig dårlig opplegg det der med SFO hos dere! Jeg ville tatt det opp med skolekontoret i kommunen du bor i, slik at 1. klassingene kan få en bedre start neste år. Det er jo viktig at barna kan føle seg trygge i kjente omgivelser fra første skoledag. Synes det kreves mye av barna at de skal begynne på skole, som er noe helt nytt, og i tillegg skal de være på en helt ukjent SFO med mange nye barn, nye rutiner og nye voksne. De fleste SFOer har svært ustrukturerte dager og rammene er ikke like tydelige som i barnehagen og skolen. Det er også flere barn per voksen. Dette kan bli veldig mye for en 1. klassing som må gå fulle dager fra første dag pga. at foreldrene må jobbe. Det beste hadde vært om de fikk begynne før skolen startet, slik at de fikk blir kjent med lokler voksne og barn, og rutinene. Tror ikke kommunen taper så mange penger ved at SFOene åpner i sine egne lokaler fra 1. august. Synes også det er rart dere ikke har fått eget skriv fra skole og SFO som er spesielt til 1.klasse-foreldre og -barn.

Skrevet

Hei

Her ser det ut som det kan ha skjedd en glipp. Jeg har jobbet flere steder som lærer og er selv førsteklasselærer. Sammen med klasselisten sendes det alltid ut informasjon om når og hvor elevene skal møte første skoledag. Vi legger også litt informasjon inn på skolens nettside.

Foreslår at du ringer skolen i morgen og spør. Det kan hende du må ringe et par ganger for i disse planleggingsdagene så er vi som jobber på skole veldig travelt opptatt med å gjøre ting klart til skolestart. Finnes det noen mailadresse kan du også forsøke å sende en mail i kveld.

Det kan være ulikheter fra sted til sted, men dersom du skulle startet på min skole ville jeg svart/rådet deg til dette:

- Bli med ditt barn hele dagen. Det varer ofte ikke mer enn et par timer. Noen steder får foreldrene være med litt inn, før de går ut og venter på barna utenfor. Andre steder går barna inn alene, og foreldrene kan komme å ta litt bilder og slikt når vi er ferdige. De fleste foreldrene venter da utenfor, prater m. hverandre og blir kjent, får en kaffekopp el. Dersom noen barn blir veldig ulykkelige og ikke går med på at mamma/pappa forlater dem så får de være med inn. Vi oppforderer de fleste til å prøve seg på egenhånd. Mange steder har ledelsen el. et informasjonsmøte for foreldrene, mens barna er i klasserommet.

- De fleste pleier ikke å ha noen spisepause og slikt første dagen. Send med en liten matpakke og ta med litt drikke i tilfelle. Bedre å ha med litt ekstra enn for mye.

- Mange barn starter på SFO en dag eller flere før skolestart. Det kan bli mye nytt på en gang med både skole og SFO. Foreslår at dere kanskje tar en times tid på SFO etter skolen. Så får barnet ditt lekt litt med de andre barna der og hilst på de voksne.

- Ha med skolesekk ( tom) og pennal. Ha gjerne blyanter, visklær og farger i pennalet. Ofte skriver og tegner vi litt første skoledag. Elevene får gjerne med seg en bok hjem, som skal settes bokbind på. Dersom du ikke skal følge i morgen så ha gjerne med en liten bag med innesko, skiftetøy og ev. regntøy som kan henge i garderoben. Dette er helt sikkert utstyr som skolen vil be om at blir med i løpet av den første uken. Husk å navne alt.

- Første skoledag blir elevene gjerne ønsket velkommen av rektor. Hun eller han roper opp barna. De kommer frem og håndhilser. Kan være lurt å forberede ditt barn på dette. Øve litt på å hilse etc. De fleste går frem alene, men noen tør ikke, og må ha følge av mor eller far. Elevene blir ropt opp klassevis og de går sammen med sin kontaktlærer (og noen ganger faddere) opp til klasserommet. Her får de vite hvilken garderobeplass og hvilken plass de skal ha. Foreldrene venter utenfor eller er på møte. Slik jeg nevnte tidligere. Vi synger en sang, leser og snakker om skolen. Så tegner elevene gjerne litt. De som kan får lov til å skrive litt. Vi leker gjerne en forsiktig lek. Så går vi hjem. Noen barn går til SFO etterpå, men mange drar hjem, siden mamma/pappa er der likevel. Noen steder har barna en liten matpause og friminutt. Andre steder så slutter de. Det er også noen som møter sine faddere, som gjerne er elever fra de større klassene.

- Mange barn feirer litt at de har startet skolen m. for eksempel dra på cafe el. ( Dette er et tips jeg har fått fra mine venner med skolebarn, ikke noe tipser om i skolen.) Ofte er det veldig stats å gjøre det med foresatte uten søsken el. Blir litt høytid av det hele.

- Skal ditt barn på SFO for første gang så oppsøk en voksen når du leverer han/henne. Vær også sammen med barnet en liten stund før du ev. drar avgårde litt. Si i fra til den voksne at barnet ditt er der for første gang. Spør om ting som dere lurer på.

Håper du fikk noen nyttige tips. Dersom du vil vite noe mer om akkurat din skole-ring eller send mail. Ev. kanskje du kan spørre noen foreldre i nabolaget som hadde førsteklassinger i fjor om hvordan det var?

Skrevet

Boktips:

Wegge, Kathrine

Skolestartboka : håndbok for førsteklasseforeldre

Skrevet

Hei

Synes det er litt trist at så mange lurer på noe med skolestart og ikke har fått ordentlig beskjed fra skolen.

Jeg er førsteklasselærer og pålogget 20 min til.

Lurer dere på noe...post det her... så skal jeg forsøke svare.

Håper alle barna deres får en flott skolestart. Gratulerer som førsteklasse foreldre!

Gjest mammamor
Skrevet

Hei

Synes det er litt trist at så mange lurer på noe med skolestart og ikke har fått ordentlig beskjed fra skolen.

Jeg er førsteklasselærer og pålogget 20 min til.

Lurer dere på noe...post det her... så skal jeg forsøke svare.

Håper alle barna deres får en flott skolestart. Gratulerer som førsteklasse foreldre!

Pleier det å være noen muligheter for å få en prat med læreren første skoledag. Har noen ting ift. allergier og slik vi gjerne ville pratet m. lærer om? Har ikke lyst til å mase.

Skrevet

Hei

Første skoledag er ganske hektisk. Vi pleier først og fremst å la dette være "elevenes dag" da vi møter dem.

Si i fra til læreren ( send henne en mail dersom du har dette) at du gjerne ønsker å prate m. henne ift. dette. Så finner dere sikkert en tid for et møte.

Obs: Går ditt barn på SFO? Da bør dere i så fall si i fra på SFO også. Mange steder er SFO og skole to ulike enheter. Det er ikke nødvendigvis slik at en beskjed gitt til et sted automatisk gies videre. Du må prate med de begge, eller be om at noen fra SFO er med på et møte/samtale m. skolen.

Gjest butterfly
Skrevet

Hvor mye vil det snakkes om UTØYA i skolene. Vi har valgt å skjerme vårt barn for dette. Nå er vi litt nervøse for at dette skal være tema på skolen når vår sønn starter i 1. klasse?

Skrevet

Der jeg jobber skal det være en kort minnemarkering for alle trinn bortsett fra 1. trinn. Håper det er slik der minstemann begynner samme dagen. Tror de fleste skoler har et fokus på at dette er en spesiell dag for førsteklassingene. Er du bekymret så ta kontakt med skolen.

Skrevet

Hei

Vi har ingen elever som er direkte berørt. Derfor har vi ingen felles minnemarkering på skolen, men det vil taes opp i alle klasser fra 2-7 trinn. Første klasse vil ikke ta det opp dersom ikke det nevnes av elevene selve.

Anbefaler likevel at dere nevner det for deres barn. Dette er det mange barn som kjenner til. De prater med hverandre. Mye bedre at barnet får en mild og betryggende versjon av dere enn at han for første gang møter de mest grufulle detaljene fra venner i skolegården.

Et tips (vurder om han er moden nok) er å se på nrk supernytt sine sider. WWW.nrk.no/super

Her ligger det filmsnutter som forklarer uten de værste scenene. I morgen (onsdag) kommer det på Nrk super, og på nettet, en 20 min langt program om dette for barn. Dette programmet anbefales for skolene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...