AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Jeg har alltid vært FrP-er, men som nyutdannet lærer er jeg meget i tvil om dette er lurt. Orker ikke gå i dybden på det, men bl.a lærerevaluering (av elever, dvs barn) høres helt blåst ut. Skolepolitikken deres er ikke særlig god syns jeg, og det er en av hjertesakene mine fordi jeg er lærer og ønsker elevene det beste. Jeg lurer på hva dere andre som utdanner dere til, eller jobber som lærer stemmer. Hva er det mest "taktiske"? Føler det er mange sosialiser som er lærere, og det er det vel en grunn til. Kommer aldri til å stemme SV, Rødt osv, men vurderer å bevege meg mer mot venstre enn FrP... P.S Vet at lærere er en haug med ulike folk og forskjellige meninger, så er ikke et fasitsvar på dette, men vil høre politiske meninger fra en lærers standpunkt.
Golde Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Jeg er lærer og synes Høyre har en god skolepolitikk, men det er ikke nødvendigvis avgjørende for hvordan jeg stemmer. Stemte ikke Høyre ved forrige valg i hvert fall. Det er mange som er opptatt av skolepolitikk - om man ikke er lærer selv, har man kanskje barn i skolealder og er like opptatt av dette. Hvilket parti som er "best" på skole kommer nok an på hvilken politisk overbevisning man har. Det fins ikke noe universelt fasitsvar, dessverre.
Tormod83 Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 Intressant tema du tar opp. Venstre er forøvrig et godt parti som fra tidligere har vært et parti som lærere har hatt tilhørighet til. De har forøvrig skole høyt oppe på prioriteringslista. Forøvrig tror jeg ikke det er noe parti som vil være særskilt mer eller mindre taktisk for deg som lærer. Alle partiene vil sette behovet for lærere høyt oppe på prioriteringslista.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 Jeg er lærer, og ved forrige stortingsvalg stemte jeg AP. Til opplysning bor jeg i Oslo. For meg er fellesskapet viktig, og en god velferdsstat. Jeg setter den offentlige skolen svært høyt, og jeg mener det er svært viktig at det ikke skal bli lov å ta ut "utbytte" og tjene store penger på å drive skole. Dersom en skole går med overskudd mener jeg overskuddet skal komme elevene og lærerne til gode. Det er nok av eksempler på slitne og dårlige arbe Jeg synes egentlig at Høyre har en del gode momenter innen skole, med satsing på lærerne og lærernes utdannelse. Jeg tror at læreryrket vil få høyere anseelse og status med en del av Høyres politikk. Samtidig mener jeg at Høyres "testhelvete" i Oslo-skolen ikke er til elevenes beste. Jeg er ikke imot testing av elever, men med svært mange tester og offentliggjøring av resultatene er det lett at undervisningen blir lagt opp for å gjøre det bra på neste test. Det som testes er så absolutt viktig, men innholdet utgjør bare en brøkdel av alt elevene skal lære. På toppen av del hele vil Høyre ha kunnskap inn i skolen, men gjøre sidemål (les: nynorsk) valgfritt (les: fjerne). Et trist paradoks. De burde heller styrke lærernes kunnskaper i nynorsk, da det er svært mange norsklærere i Oslo/stor-Oslo som føler seg usikre i nynorsk. For meg har aldri Frp vært et alternativ da jeg mener de har en uansvarlig politikk på mange områder. Jeg synes det er flott at du ønsker å bevege deg bort fra Frp. Jeg har ikke lest alle partiprogrammene enda. Jeg mener at de fleste partiene stiller med bedre skolepolitikk enn Frp. Kanskje kan Venstre være et alternativ? Venstre er et moderat parti som sikkert har en del Jeg vet ikke hva jeg kommer til å stemme i år, men det blir nok et. Skolepolitikk er viktig for meg, men jeg har også flere saker som er svært viktige for meg. Det blir et helhetlig inntrykk som ligger til grunn når jeg velger hvilket parti jeg skal stemme på. Beklager at dette innlegge hadde stort fokus på Høyre. Det var ikke meningen at det skulle bli sånn, men det bare ble sånn... 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 I stortingsvalg stemmer jeg alltid AP. Om jeg skulle stemt ut fra skolepolitkk alene kunne jeg like gjerne ha falt ned på venstre. I kommunevalg stemmer jeg mer på personer enn prinsipper. Partiprogrammet til partiene lokalt kan ha temmelig lite sammenheng med hva de mener sentralt. Enda mindre når konkrete lokale saker kommer opp for kommunestyret. I min lille kommune har ikke AP vært noen stor velgjører for skolene, og jeg har rett og slett lite tro på de lokalpolitikerne som stiller for dem. I år skal jeg faktisk stemme på bygdalista, supplert med utvalgte slengere.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #7 Skrevet 16. august 2011 Interessant å lese innleggene deres, folkens:) Har lest og tenkt litt. Faktisk syns jeg Senterpartiet har mye bra skolepolitikk i min kommune. Etter å ha lest her vurderer jeg også AP. Ganske merkelig i grunnen, før avskydde jeg dem som pesten. Men har modnet og fått litt perspektiv på ting. Tok en test på Nrk, da havnet Senterpartiet øverst, og både Høyre og FrP middels. Skal sies at jeg var veldig jevn, var ingen av partiene var jeg veldig enige eller veldig uenige med. TS
Genesis Skrevet 16. august 2011 #8 Skrevet 16. august 2011 Interessant å lese innleggene deres, folkens:) Har lest og tenkt litt. Faktisk syns jeg Senterpartiet har mye bra skolepolitikk i min kommune. Etter å ha lest her vurderer jeg også AP. Ganske merkelig i grunnen, før avskydde jeg dem som pesten. Men har modnet og fått litt perspektiv på ting. Tok en test på Nrk, da havnet Senterpartiet øverst, og både Høyre og FrP middels. Skal sies at jeg var veldig jevn, var ingen av partiene var jeg veldig enige eller veldig uenige med. TS Hvorfor skal du la noen tilfeldige svar på et forum være bestemmende for dine politiske synspunkter? Har du ingen egne verdier du ønsker å lytte til? Mener du FRP fører politikken som er best for landet stemmer du FRP! Dessuten har ikke AP noen utpreget skolepolitikk! Venstre, Høyre og Sv er skolepartiene her i landet, og av disse mener jeg Venstre er best på både skole, kunnskapsorvaltning og forskning! 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #9 Skrevet 16. august 2011 Hvorfor skal du la noen tilfeldige svar på et forum være bestemmende for dine politiske synspunkter? Har du ingen egne verdier du ønsker å lytte til? Mener du FRP fører politikken som er best for landet stemmer du FRP! Dessuten har ikke AP noen utpreget skolepolitikk! Venstre, Høyre og Sv er skolepartiene her i landet, og av disse mener jeg Venstre er best på både skole, kunnskapsorvaltning og forskning! Jeg lar ingen andre bestemme, men jeg ønsker å høre andres meninger. Har i alle år stemt FrP til tross for at "alle" hatet meg for det. Hadde stemt FrP igjen om jeg VILLE, men som sagt har mitt syn på ting og tang endret seg. (og det har ingenting med 22.07 å gjøre dersom noen tror det). Det er få av hjertesakene til FrP i min kommune som jeg er enig i. Tvert imot, flere av de er jeg dypt uenige i. Derfor søker jeg mot andre partier, istedenfor å stemme av gammel vane på FrP. Når man er ung forandrer man seg gjerne og ting man syns var superbra for et par år siden føles kanskje mer tvilsomt nå. Før var tanken på billig alkohol viktigere enn f.eks miljøvern. Jeg stemmer det jeg vil, men på veien til valget ønsker jeg å lese andres meninger. Kanskje få litt mer perspektiv, kanskje få noen "aha-opplevelser" og se på saker på en annen måte. For meg er det en måte å bli kunnskapsrik og reflektert på. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #10 Skrevet 17. august 2011 Jeg lar ingen andre bestemme, men jeg ønsker å høre andres meninger. Har i alle år stemt FrP til tross for at "alle" hatet meg for det. Hadde stemt FrP igjen om jeg VILLE, men som sagt har mitt syn på ting og tang endret seg. (og det har ingenting med 22.07 å gjøre dersom noen tror det). Det er få av hjertesakene til FrP i min kommune som jeg er enig i. Tvert imot, flere av de er jeg dypt uenige i. Derfor søker jeg mot andre partier, istedenfor å stemme av gammel vane på FrP. Når man er ung forandrer man seg gjerne og ting man syns var superbra for et par år siden føles kanskje mer tvilsomt nå. Før var tanken på billig alkohol viktigere enn f.eks miljøvern. Jeg stemmer det jeg vil, men på veien til valget ønsker jeg å lese andres meninger. Kanskje få litt mer perspektiv, kanskje få noen "aha-opplevelser" og se på saker på en annen måte. For meg er det en måte å bli kunnskapsrik og reflektert på. Jeg synes du er fornuftig som søker andre meninger når det gjelder valg av parti. Arbeiderpariet har (etter min mening) en god sosialpolitikk, og de ligger passe på venstresiden, uten at det blir for vestrevridd. Arbeiderpartiet har ingen utpreget skolepolitikk, men de har til gjengjeld veldig mye politikk, og totalt sett mener jeg det er et svært godt valg. Du gjør lurt i å lese partiprogrammene/arbeidsprogrammene til dine lokalparti for å se hva de mener om saker som er viktige for deg
Anglofil Skrevet 17. august 2011 #11 Skrevet 17. august 2011 Ikke ferdigutdannet enda, men jeg stemmer Ap. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå