AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Saken er: For 4-5 mnd siden hadde jeg en SA i uke 9. Blødde og blødde, gikk til fastlegen, men han ville ikke hjelpe meg pga at det ikke er noe man kan gjøre så tidlig likevel. Og han virket som han ikke trodde på at jeg var gravid, og sa at det sikkert bare var magevondt. Han sa nesten rett ut at jeg kastet bort tida hans ved å komme så tidlig i graviditeten når det ikke var noe legen kunne gjøre likevel, selv om jeg gråt mine modige tårer på kontoret hans. Skal ikke skrive så mye om det her, litt irrelevant, men jeg gikk til privat lege/UL på eget initiativ, og fikk meget god hjelp der pga komplikasjoner og tvillingfostre som ble abortert i to omganger. Byttet lege til en kvinnelig en etterpå (har ikke vært hos henne ennå), for å slippe den gamle fastlegen. Nå har jeg blitt gravid igjen, men det er veldig tidlig, uke 4. I går merket jeg stikking (som ga meg flashback til sist gang i uke 9). Og det vedvarte, og graviditetssymptomer har avtatt med en gang. Håper alt fremdeles er bra, selv om jeg ikke tror det lenger, men uansett lurer jeg på dette: De sier at når man aborterer tre ganger, er man inne i spesialtilfelle-kategorien, får ekstra UL eller litt tettere oppfølging, at man i allefall blir tatt litt mer på alvor hvis man blør mye. Hvis dette er min 2. spontanabort, må jeg da informere min nye lege om dette, i tilfelle det skulle skjer enda en gang i fremtiden? Må de ha dokumentasjon på antall aborter? Ser for meg at jeg ikke blir trodd hvis jeg har hatt 3, og sier det til legen...
Niennas Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 (endret) det er ikke unormalt å kjenne stikkinger, jeg hadde "menssmerter" fram til uke 13-14 Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg har hatt to spontanaborter, og en truende abort (dvs. vi trodde det var abort, men det var det ikke ). Alle gangene har jeg tatt kontakt med lege. Jeg synes ikke du skal ta kontakt med legen din før det evnt. kommer blod, for som sagt så er det vanlig at du kjenner ganske mange forskjellige smerter i magen den første tiden av en graviditet. Hvis det kommer blod så synes jeg du skal kontakte lege, eller i det minste spørre helsesekretæren om det er noe vits at du kommer inn. Jeg synes det er viktig å "melde ifra" når sånne ting skjer. Andre gangen jeg spontanaborterte så fikk jeg en "check up" time hos legen noen dager etterpå, der jeg fortalte at jeg nesten ikke hadde blødd osv. Jeg ble sendt videre til UL på sykehuset, der det viste seg at kroppen ikke klarte å kvitte seg med embryoet selv. Hvis jeg ikke hadde hatt den legetimen, så kunne det gått skikkelig gæærnt, og jeg kunne fått veldig store smerter. Og sist gang jeg var inne hos legen ang. spontanabort ble jeg igjen sendt til UL, denne gangen for å se et bankende hjerte Endret 16. august 2011 av Niennas
dreia Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 Jeg slenger meg på Niennas. Det er vanlig med stikkinger i svangerskapet. Men skulle du begynne å blø og abortere igjen, ta en telefon til legekontoret og fortell hva som skjer, så kan legen vurdere om hun vil se på deg eller ikke. Ved min andre abort (ca. uke 5-6) ringte jeg fastlegen. Jeg var helt sikker på at jeg aborterte (kjente igjen smertene og alt annet fra første gangen), og legen mente at jeg ikke trengte konsultasjon så lenge jeg ikke fikk feber eller følte meg dårlig. Siden neste svangerskap også gikk dårlig, var jeg glad for at den andre aborten var registrert hos legen, slik at habituell abort-diagnosen ble satt så snart tredje abort ble oppdaget, og vi fikk tatt blodprøver til utredningen med én gang. Etter tre aborter får du tilbud om utredning (først og fremst blodprøver og GU) og tettere oppfølging med hyppige UL-er i neste svangerskap.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Takker for svar! Krysser fingrene for at det går bra denne gangen, men skal ta en tlf til legekontoret hvis jeg begynner å blø mye, slik at det i allefall er "registrert" ett eller annet sted. Vet ikke om min SA nr 1 er registrert i noen papirer, siden det var et privat legekontor som hjalp meg da. Men skulle jeg behøve dokumentasjon, kan jeg sikkert få det hos dem. (Hehe, er litt føre var når det gjelder ting som kan gå galt...)
Niennas Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Takker for svar! Krysser fingrene for at det går bra denne gangen, men skal ta en tlf til legekontoret hvis jeg begynner å blø mye, slik at det i allefall er "registrert" ett eller annet sted. Vet ikke om min SA nr 1 er registrert i noen papirer, siden det var et privat legekontor som hjalp meg da. Men skulle jeg behøve dokumentasjon, kan jeg sikkert få det hos dem. (Hehe, er litt føre var når det gjelder ting som kan gå galt...) Det skjønner jeg Jeg klarte ikke å trives og "stole" på at jeg var gravid før jeg var 15 uker på vei, men nå er det bare flott! Man blir litt forsiktig når man har mistet før. Som sagt, ikke vær redd når du kjenner "menssmerter" og stikkinger i livmora, den begynner jo å gjøre seg større
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå