Gå til innhold

Har lyst på fest, men vet ikke om det er riktig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite dilemma som jeg gjerne vil ha noen synspunkter på. Det har seg sånn at jeg er invitert på fest på torsdag. Jeg har veldig lyst til å dra. Jeg har ikke vært på fest på over et år (da drakk jeg ikke for jeg var gravid), men jeg er alenemamma til to små barn.. Jeg har fått moren min til å passe minste barnet (baby på 11 mnd) på fredag da jeg må på skolen (obligatorisk). For at moren min skal slippe å stå opp i 5-6 tida så vil hun overnatte hos meg. På torsdag er det barnefaren som har barna så egentlig var planen min at han kunne ha barna torsdag kveld (som vanlig) men også om natten, og så kunne jeg hente dem om morgenen. Men nå skal jo moren min overnatte, så da blir hun jo alene i huset mitt på kvelden og deler av natta.. Jeg vet ikke om jeg har samvittighet til det.

Altså enten må jeg holde meg hjemme, hente barna som vanlig og tilbringe kvelden ilag med moren min. Så passer hun babyen mens jeg er på skolen.

Eller så drar jeg på fest og lar barnefaren ha barna over natten, og lar moren min være hjemme i mitt hus alene. Så henter jeg dem om morgenen og så passer moren min babyen om dagen.

Jeg føler selv at det siste alternativet er veldig dårlig gjort ovenfor moren min, men på den annen side blir jeg veldig sjelden invitert med på ting. I løpet av de siste 6 mnd har jeg vært på restaurant en eneste gang, og ellers har jeg sittet hjemme..

Kan noen si meningene sine?? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva er problemet med at moren din passer barna på kvelden mens du er på fest? Hvis hun likevel er der, mener jeg?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har vært på fest på et helt år, så anbefaler jeg ikke en fest hvor du drikker alkohol dagen før oblig undervisning. For du aner ikke hva du tåler. Ellers syns jeg det er dårlig gjort å la moren din sitte alene torsdag kveld når hun har vært så snill å si ja til å passe barnar dine på fredag. Det kommer flere fester, gjerne i helg. hva med å få me seg slike ting i helgene barna er hos sin far?

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo forklare situasjonen for moren din og høre hva hun tenker om saken? Uten å legge føringer eller spille samvittighetskortet?

Det er godt mulig at moren din ønsker at du skal benytte en sjelden mulighet til å komme deg ut, og gjerne sitter alene den kvelden. Eller så synes hun at det høres litt stusslig ut å være alene hjemme hos deg, og hvis det er tilfellet, så bør du nok bli hjemme.

Ta en prat med henne og finn ut hva hun tenker om saken!

• Liker 2
Skrevet

Moren min kommer ikke til å si det hun mener. Hun kommer til å si at det går greit uansett. Så da er jeg like langt.

Hun kunne jo ha passet ungene på kvelden sånn at hun ikke blir alene, men da må hun hente dem hos barnefaren og de har ikke møtt hverandre siden bruddet. Hvis jeg skal på fest så rekker nemlig ikke moren min å komme til meg før jeg må dra (buss).

Jeg har ikke tenkt å drikke så mye, men litt vil jeg drikke. Har ikke så lyst å sitte der med et vannglass heller.

Jeg kan selvfølgelig vente med å dra på fest, men jeg begynner på et nytt studie og det hadde vært veldig greit å få vært med på den første festen med studiekameratene mine.. Det er andre fester i helga, men eldste barnet mitt skal delta på noe (sier ikke hva, det kan muligens være gjenkjennende), og det vil jeg være til stede på. Så fest i helga er utelukket.

Nei, jeg har vel dårlig samvittighet for en grunn så heller mot å droppe festen. Jeg blir jo uansett litt "uttafor" når jeg er alenemor og student.

Skrevet

Nå kjenner jeg jo verken deg eller moren din, så bare spekulerer her. Men om det var meg, tror jeg faktisk moren min gjerne hadde gjort dette for meg. Hvis du ikke ber om barnevakt veldig ofte, og det er et engangstilfelle at hun skal overnatte alene, så tror jeg kanskje at jeg hadde spurt pent, om jeg var i din situasjon. I hvert fall om din mor bor sammen med partner til daglig, og ikke har gledet seg til ditt selskap en kveld.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er to alternativer her:

Enten henter mor barna hos barnefar, eller så er hun alene i huset ditt på kvelden. (Hun kan jo selvsagt stå opp tidlig dagen etter også, men da er det i så fall hennes valg)

Fra det du skriver om at du vil være der i helgen for barnet ditt sier det meg at du vanligvis prioriterer barna dine. Når du i tillegg er ny student og dette er første festen tror jeg det er viktig og riktig at du går på denne.

Håper det løser seg for deg uten at du behøver å føle dårlig samvittighet overfor noen!

• Liker 1
Skrevet

I løpet av de siste 6 mnd har jeg vært på restaurant en eneste gang, og ellers har jeg sittet hjemme..

Kan noen si meningene sine?? :sjenert:

Sånn generelt er mening min at du har selv valgt å bli knocked up to ganger, og nei, det er ikke synd på deg som har sittet hjemme i 6 måneder med en baby.

Men hadde dette vært mitt liv hadde moren min stilt opp, og jeg hadde turt å spørre henne uten å få dårlig samvittighet.

Skrevet

Sånn generelt er mening min at du har selv valgt å bli knocked up to ganger, og nei, det er ikke synd på deg som har sittet hjemme i 6 måneder med en baby.

Men hadde dette vært mitt liv hadde moren min stilt opp, og jeg hadde turt å spørre henne uten å få dårlig samvittighet.

Så småbarnsforeldre har ikke rett til å ønske seg et liv utenfor hjemmets fire vegger, de? Spiller ingen rolle at man har valgt det selv, det er fremdeles slitsomt å bare være hjemme med barn hele døgnet.

• Liker 1
Skrevet

Så småbarnsforeldre har ikke rett til å ønske seg et liv utenfor hjemmets fire vegger, de? Spiller ingen rolle at man har valgt det selv, det er fremdeles slitsomt å bare være hjemme med barn hele døgnet.

Naturligvis ønsker man det, men barna og familien må faktisk gå først. Her har jo TS begynt å få så store barn at begge kan overnatte hos far ved samvær, og da kan hun flakse rundt så mye hun bare ønsker det når hun har barnefri. Men det har hun faktisk ikke på torsdag. Og det er svært uhøflig å plassere moren igjen alene når hun er så snill at hun passer baby på dagtid så TS kommer seg på undervisning uten esktra utgifter til barnevakt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er to alternativer her:

Enten henter mor barna hos barnefar, eller så er hun alene i huset ditt på kvelden. (Hun kan jo selvsagt stå opp tidlig dagen etter også, men da er det i så fall hennes valg)

Fra det du skriver om at du vil være der i helgen for barnet ditt sier det meg at du vanligvis prioriterer barna dine. Når du i tillegg er ny student og dette er første festen tror jeg det er viktig og riktig at du går på denne.

Håper det løser seg for deg uten at du behøver å føle dårlig samvittighet overfor noen!

Signerer.

Småbarnsforeldre trenger å sosialisere seg de også. Det er så lett for andre å rope ut at "dette fortjener du, du valgte selv å bli gravid". Synes det er fantastisk bra å beholde barnet/barna i stedet for å ta abort i hytt og gevær. Og ja, noen av oss ble faktisk gravid til tross for at vi brukte prevansjon!

Skrevet (endret)

Naturligvis ønsker man det, men barna og familien må faktisk gå først. Her har jo TS begynt å få så store barn at begge kan overnatte hos far ved samvær, og da kan hun flakse rundt så mye hun bare ønsker det når hun har barnefri. Men det har hun faktisk ikke på torsdag. Og det er svært uhøflig å plassere moren igjen alene når hun er så snill at hun passer baby på dagtid så TS kommer seg på undervisning uten esktra utgifter til barnevakt.

Det synes ikke jeg. Jeg vet at min mor faktisk gjerne vil at jeg skal få fri innimellom, og derfor gladelig passer barnet mitt. I familier så hjelper man hverandre! TS hjelper sikkert foreldrene sine dersom de ber om det, så hvorfor er det så uhørt at de hjelper henne?

Og hva mener du, barna og familien må gå først? Barnet vil ha det helt fint uansett hvor det er (bestemor eller far), og tviler på at bestemor synes det er så ufattelig grusomt å hjelpe datteren sin.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Skrevet

Småbarnsforeldre kan jo ønske seg så mye de vil, men de har nå enn enda små barn som må prioriteres. Når de blir litt eldre kan hun dra ut mer.

Skrevet

Småbarnsforeldre kan jo ønske seg så mye de vil, men de har nå enn enda små barn som må prioriteres. Når de blir litt eldre kan hun dra ut mer.

Det er ikke snakk om å dra ut mer, men én gang. Hvordan mener du den 11 måneder gamle babyen ikke prioriteres? Fordi hun skal være med andre enn moren sin?

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler ikke akkurat at jeg nedprioriterer ungene mine hvis jeg får en kveld/natt for meg selv i ny og ne. Det tror jeg faktisk er mye bedre for ungene enn at jeg går hjemme og sturer hele tiden.

Eldste barnet mitt er ca 60% hos meg. Hun er hos faren annenhver helg og to ettermiddager i uka (fra 4-7). Babyen sover alltid hos meg. Hun har sovet én natt hos faren en gang, og da satt jeg hjemme for å kunne komme til unnsetning hvis det var noe (men det gikk fint). Hun tilbringer to ettermiddager i uka hos faren (4-7 sånn som eldste) og også noen timer i helgene annenhver helg.

Det er ikke ungene jeg får dårlig samvittighet for. De klarer seg fint uten meg en natt. Men jeg tror ikke jeg klarer å gjøre det mot moren min. Hun og jeg har ikke noe supert forhold, vi har aldri kunne pratet om ting. Og hun blir jo på mange måter tvunget til å overnatte hos meg (hun har ikke lyst å stå opp i 5-6 tiden), så da er det dumt hvis jeg ikke er der.

TS

Skrevet

Når du og moren din har et noget anstrent forhold fra før av, så sier vel svaret seg selv. Dropp festen. Yngstemann er jo uansett gammel nok til å egynne og ha overnattingssamvær hos far nå. Så da blir det flere muligheter for sosialisering fremover.

Skrevet

Hvis moren din kommer til å synes det er dumt - dropp det. Hvis hun synes det er greitt, stikk ut og kos deg!

Hvis du stikker på fest, husk at du tåler mye mindre enn du gjorde sist gang du drakk alkohol, og at du må på skolen dagen derpå. Du skal gjerne kjøre bil, også?

Skrevet

Så dumt at du og mammaen din har et anstrengt forhold. Da skjønner jeg at du synes det blir vanskelig å spørre om hun synes det er greit.. :forvirret:

Skrevet

Jeg ville absolutt ha spurt min mor. Både pga at jeg ikke skjønner hvorfor det skal være så ille for henne å sitte "alene" å passe barn når dette er helt unntaksvis, og pga at det er litt viktig å sosialisere seg bittelitt når man studerer. Spesielt pga motivasjonen for studiene, at man ikke føler seg helt utenfor og lett gir opp.

Men nå vet jeg ikke helt hvordan forholdet mellom deg og din mor er. Hvis dere ikke har hatt kontakt på LENGE, og du plutselig ringer og ber om barnevakt, kan hun kanskje bli litt snurt.

Jeg ville spurt henne, og hvis hun sier ja, laget en god middag som dere alle spiser sammen før du drar, og prøv å prat om koselige ting.

Når min mor sitter barnevakt (skjer heller ikke så ofte) pleier jeg å kjøpe inn cola og snacks og slikt, legge fram en dvd som jeg tror hun vil like, akkurat som om det var en tenåringsjente som var der. Tror hun synes det er litt stas. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...