Undomiel Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Hei, dere som har greie på lavkarbokosthold Jeg er nybegynner på lavkarbo, og det noen ting jeg lurer på. Jeg leser og hører så mye forskjellig, så nå har jeg blitt litt forvirra. 1. Er det sånn at så lenge man holder seg på et lavt karbohydratinntak, kan man spise så mye fett man vil uten å legge på seg? 2. Stemmer det at fettforbrenninga ikke starter før kroppen har mer enn nok fett å ta av, altså når man spiser mye mer fett? Eller tar den av sitt eget reservelager for å dekke energibehovet, når man ikke spiser fett som den kan ta av? (Med et lavt karbohydratinntak) 3. For å gå ned skjønnhetskiloene, må man spise mindre (slik at man kanskje er litt sulten), selv på lavkarbo? 4. Går man glipp av noen viktige mineraler og vitaminer på lavkarbo, hvis man ikke tar kosttilskudd? Takk på forhånd Hilsen forvirra nybegynner
Suzy Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Jeg anbefaler deg å gå inn på forumet http://www.lavkarbo.no/ og å se på disse bloggene: LCHF-bloggen Lena Beatrice Der kan du finne inspirasjon og kunnskap
Wiggins Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 1. Er det sånn at så lenge man holder seg på et lavt karbohydratinntak, kan man spise så mye fett man vil uten å legge på seg? Nei. Spiser du nok fett vil du legge på deg uansett. 2. Stemmer det at fettforbrenninga ikke starter før kroppen har mer enn nok fett å ta av, altså når man spiser mye mer fett? Eller tar den av sitt eget reservelager for å dekke energibehovet, når man ikke spiser fett som den kan ta av? (Med et lavt karbohydratinntak) Hvis fettreservene begynner å bli små vil kroppen bruke proteiner fra muskler og etterhvert knokler som energikilde. Da skal du ha svært lite fett, det skjer bare med folk som sulter, i Norge vil det si hovedsakelig anorektikere. 3. For å gå ned skjønnhetskiloene, må man spise mindre (slik at man kanskje er litt sulten), selv på lavkarbo? Jeg er ingen lavkarbo-tilhenger, men jeg har ingen problemer med å være enig i at måltider med lav glykemisk indeks gir bedre metthetsfølelse. Dermed er det lettere å ikke få i seg så mye mat som hvis man spiser mye mat med mye sukker, og dermed få en noe lavere vekt. Du trenger imidlertid ikke gå på lavkarbo-kosthold for å klare dette, det er fullt mulig å oppnå med poteter og pasta også. 4. Går man glipp av noen viktige mineraler og vitaminer på lavkarbo, hvis man ikke tar kosttilskudd? Min ekspertise er fysikk og matematikk, ikke ernæringsfysiologi, men jeg vil tro at det kan bli vanskelig å få i seg nok C-vitamin. Hovedkildene til C-vitamin er poteter, frukt og bær. De andre vitaminene burde gå greit, også mineralene.
Sugerøret Skrevet 16. august 2011 #4 Skrevet 16. august 2011 (endret) ang vitaminer og mineraler,det finnes tilskudd en kan ta om en tror at kosten ikke dekker alt Ang Fett osv : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656 http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23555 3. For å gå ned skjønnhetskiloene, må man spise mindre (slik at man kanskje er litt sulten), selv på lavkarbo? Nei. du blir mer og lengre mett på fet kost enn på mager.Derfor spiser du deg god og mett (ikke stappmett) og spiser KUN når du er sulten. Jo nærmere du er normalvekt,jo mindre vil du ta av.I allefall hva de som har brukt lavkarbo over flere år forteller. Jeg er type "fersk" ennå men av alt jeg har lest,så sies det at om du har få kilo å ta av ,vil det ta lengre tid enn om du har 20-30 kilo som skal vekk Lavkarbo forumet er et fint sted å starte ,inkl. denne tråden : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere Endret 16. august 2011 av Kårky
Supraspinatus Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 Min ekspertise er fysikk og matematikk, ikke ernæringsfysiologi, men jeg vil tro at det kan bli vanskelig å få i seg nok C-vitamin. Hovedkildene til C-vitamin er poteter, frukt og bær. De andre vitaminene burde gå greit, også mineralene. Jeg er ingen LCHF-tilhenger selv, men jeg har forstått det slik at grønnsaker kan man spise på de fleste av LCHF-retningene. Mange anbefaler også å ha et relativt høyt inntak av grønnsaker (ikke frukt). Det er mye c-vitamin i grønnsaker også. F.eks i spinat. Innholdet av karbohydrater er lave i grønnsaker og mange inneholder fiber som er viktig å få i seg. Det er ikke så mye fiber i fete, animalske produkter.
Sneglesnurr Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 Min ekspertise er fysikk og matematikk, ikke ernæringsfysiologi, men jeg vil tro at det kan bli vanskelig å få i seg nok C-vitamin. Hovedkildene til C-vitamin er poteter, frukt og bær. De andre vitaminene burde gå greit, også mineralene. Gode kilder til C-vitamin på lavkarbo er rød paprika (190mg / 100g), brokkoli (90mg / 100g) og blomkål (40mg / 100g). Blomkål og brokkoli kan du spise massevis av, for eksempel most med litt smør og krydder istedenfor potetstappe. Nam! Til sammenligning er det 50mg / 100g i appelsiner, og 20mg / 100g i poteter, men dette er ofte primærkilder til C-vitamin på grunn av mengdene som blir spist.
Undomiel Skrevet 18. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2011 Tusen takk til alle som har svart! Setter veldig stor pris på det. Nå har jeg fått litt mer klarhet i ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå