Gå til innhold

Backpacking i Sør-Amerika

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Noen som har backpacket i Sør-Amerika her eller har reist litt rundt der? Vurderer å gjøre dette, men har liksom ingen idé om land og hva jeg vil se. Noen som kan si litt kort om hvilke land dere besøkte, og hva dere likte best? Hvordan er det å backpacke der sammenlignet med for eksempel Asia?

Videoannonse
Annonse
Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Jeg har vært i Mexico og Cuba, og reiser til Colombia i januar. Elsker latin-amerika! Lønner seg å kunne en del spansk da det ikke er alle som kan engelsk der borte. Er også en del steder som er mindre trygge, så anbefaler å gjøre mest mulig research før avreise. Mange fantastiske steder å oppleve i sør-amerika!

Skrevet

Har ikke noen reisetips, men har er generelt tips: Husk vaksiner! :)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har vært i Mexico og Cuba, og reiser til Colombia i januar. Elsker latin-amerika! Lønner seg å kunne en del spansk da det ikke er alle som kan engelsk der borte. Er også en del steder som er mindre trygge, så anbefaler å gjøre mest mulig research før avreise. Mange fantastiske steder å oppleve i sør-amerika!

Takk! Kan dessverre ikke spansk, men skal prøve å lære meg litt. Og de jeg reiser med kan heldigvis spansk :)

Colombia har jeg kjempelyst til å besøke, men det er vel et av de litt mindre trygge stedene akkurat nå?

Gjest Badabing
Skrevet

Har ikke noen reisetips, men har er generelt tips: Husk vaksiner! :)

Selvfølgelig!:) De fleste er allerede i boks grunnet Afrika og Asia-reiser ganske nylig :)

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Takk! Kan dessverre ikke spansk, men skal prøve å lære meg litt. Og de jeg reiser med kan heldigvis spansk :)

Colombia har jeg kjempelyst til å besøke, men det er vel et av de litt mindre trygge stedene akkurat nå?

En reiseordbok hjelper deg masse :) Colombia er faktisk et av de heteste reisemålene nå, jeg skal til byen Cartagena de Indias som kalles Sør-Amerikas Gran Canaria. Har fått anbefalt den byen av venner, er ganske trygt, masse politi og de fleste turistene i Colombia er innom der. Jeg unngår Bogotà og de byene rundt.

Skrevet

Noen som har backpacket i Sør-Amerika her eller har reist litt rundt der? Vurderer å gjøre dette, men har liksom ingen idé om land og hva jeg vil se. Noen som kan si litt kort om hvilke land dere besøkte, og hva dere likte best? Hvordan er det å backpacke der sammenlignet med for eksempel Asia?

Backpacking i Sør-Amerika er helt fantastisk!! Hvor lenge har dere tenkt å reise? Jeg var der i 4 mnd i fjor, og reiste rundt i Chile, Argentina, Brasil, Peru og Ecuador (+ 1 dag i Uruguay ;)). Alle landene var fantastiske på sin måte, men skal jeg velge en favoritt må det bli Peru. Utrolig mye variert å oppleve, fantastisk hyggelige folk, god mat i tillegg til at det er et billig land å reise i. Vi var der i 2 uker, og det var alt for lite! Da hadde vi et veldig tett tidskjema for å oppleve mest mulig, og likevel var det mye vi ikke fikk gjort. Vil definitvt tilbake dit. Vi var ikke i Bolivia, men har hørt utrolig mye bra fra andre som har vært der.

Generelt sett er det veldig lett å reise rundt i Sør-Amerika, men det er et svært kontinent, så vær innstilt på laaange bussturer.

Gjest Badabing
Skrevet

Er litt usikre på hvor lenge vi skal reise enda. Forrige gang vi backpacket, reiste vi i 3,5 måned. Det var nesten litt lite sånn egentlig, har lyst til å ha bedre tid nå. Har også lyst til å ta mer på sparket, for det jeg mislikte mest sist, var nettopp det å ha en reiserute og ikke kunne forlenge oppholdene og bli ferdig de stedene der jeg likte meg best.

Bolivia, Chile, Argentina, Colombia og Uruguay er de landene jeg har hatt mest lyst til å besøke til nå, men skal vurdere Peru nærmere.

Hva synes du om menneskene i de ulike landene? Hvor er det mest hassle?

Skrevet

Hva betyr hassle?

Bolivia og Peru er to land som ligner veldig på hverandre. Bolivia er kanskje enda mer indiansk, og har ikke havtilgang. De største forskjellene, vil jeg si.

Vil anbefale deg å få med deg ruta Antofagasta - Oruro - Titicaca - Puno - Cuzco - Arequipa. Tog & buss.

Skrevet

Er litt usikre på hvor lenge vi skal reise enda. Forrige gang vi backpacket, reiste vi i 3,5 måned. Det var nesten litt lite sånn egentlig, har lyst til å ha bedre tid nå. Har også lyst til å ta mer på sparket, for det jeg mislikte mest sist, var nettopp det å ha en reiserute og ikke kunne forlenge oppholdene og bli ferdig de stedene der jeg likte meg best.

Bolivia, Chile, Argentina, Colombia og Uruguay er de landene jeg har hatt mest lyst til å besøke til nå, men skal vurdere Peru nærmere.

Hva synes du om menneskene i de ulike landene? Hvor er det mest hassle?

Skjønner godt at du vil ha god tid, er veldig kjedelig å måtte stresse videre fra sted til sted fordi man har lagt opp en strickt reiserute på forhånd. Kan jo være greit å bare bestille flybillett til landet man vil starte i og en returbillett hjem fra et annet land noen måneder senere, så gjør man hva man vil i mellomtiden :) Ut fra det du skriver om hvilke land du vil besøke kan du jo fly inn til Colombia og hjem fra Buenos Aires :)

Hvis du har lyst å besøke Colombia og Bolivia vil det jo være naturlig å reise gjennom Peru også. Anbefales virkelig!

Generelt sett er folk veldig hyggelige og hjelpsomme i Sør-Amerika. Synes ikke folk var spesielt masete, da var det mye "verre" i Mellom-Amerika. Den mest negative opplevelsen hadde vi i Ecuador, der prøvde ALLE å svindle oss ved å gi for lite vekslepenger.. (på butikker, flyplassen og til og med i banken!!)

Skrevet

Moro! Colombia er veldig flott, og veldig trygt nå, det er ikke lenger slik det var for noen år siden. Det er utrolig mye fint å se der og folk er kjempehyggelige. Bogota, Peireia/zona cafetera, Santa Marta, Medellin, Cartagena...

Argentina er også fantastisk, men ganske dyrt, spesielt for en backpacker. Hvis du liker hester, for eksempel, er det et paradis, og Buenos Aires er en utrolig kul by.

Jeg likte Ecuador veldig godt, og Peru er et must (jeg har ikke vaert der selv men vil gjerne dra dit!)

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Moro! Colombia er veldig flott, og veldig trygt nå, det er ikke lenger slik det var for noen år siden. Det er utrolig mye fint å se der og folk er kjempehyggelige. Bogota, Peireia/zona cafetera, Santa Marta, Medellin, Cartagena...

Argentina er også fantastisk, men ganske dyrt, spesielt for en backpacker. Hvis du liker hester, for eksempel, er det et paradis, og Buenos Aires er en utrolig kul by.

Jeg likte Ecuador veldig godt, og Peru er et must (jeg har ikke vaert der selv men vil gjerne dra dit!)

Har du vært i Colombia? Noe spesielt man må tenke på når man reiser dit? Jeg skal være i Cartagena i 3 uker i februar.

Skrevet

Har du vært i Colombia? Noe spesielt man må tenke på når man reiser dit? Jeg skal være i Cartagena i 3 uker i februar.

Jeg har vaert der to ganger, dessverre ikke i Cartagena, men alle sier det er nydelig. Med tre uker der har du jo god mulighet til å besøke andre steder også, for eksempel er det mange fine nasjonalparker ikke langt unna.

Ellers kan jeg jo si at colombianere er veldig hyggelige og hjelpsomme, de ved kysten er mer karibiske mens de i høylandet er litt mer reserverte men likevel kjempehyggelige. En ting jeg synes var rart (i Bogota) var at det var bombehunder på alle hotell, kjøpesentre osv. som sniffet bilen for man fikk parkere. Det er bare en "overlevning" fra tidligere, og jeg følte meg 100% trygg hele tiden, men det var litt rart.

Ellers synes jeg maten var kjempegod, og har hørt at det er veldig gode restauranter i Cartagena. Misunnelig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...