Shinana Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Når en ny stil, et nytt plagg eller en ny type sko gjør sin entre på markedet så er det svært ofte slik at "alle" skal ha dette. Greit nok; mange synes det er fint, og vil gjerne ha dette selv også. Så etter en stund når "alle" går i det så er det plutselig "ingen" som vil ha det lenger. Man kan fremdeles synes det er fint/tøft, men så lenge "alle" har det så er det uaktuelt å kjøpe det eller gå i det. Det virker som om dette til dels er veldig merkeavhengig. Her i Norge i alle fall. Gode eksempler er Levi's, Miss Sixty, Dr. Martens, Converse, Docksides, Bergans, Canada Goose, Ilse Jacobsen, Hunter etc. etc. For ikke å snakke om Buffalo! I begynnelsen av disse trendene, om de kan kalles det, så blir de som ikke umiddelbart hopper på dem omtrent karakterisert som håpløst gammeldagse og utrendy. Så går det en stund, og noe nytt dukker opp. Så har vi samme leksa igjen. Spørsmålet er; Hvorfor er mange så kritiske (direkte fiendtlige enkelte ganger)til personer som ikke nødvendigvis går i det aller siste av det siste? Til personer som velger klær og stil ut ifra lommebok og egen smak, og som da kanskje ikke overenstemmer med den trenden som gjelder? Man møter jo seg selv i døra til slutt likevel. Omtrent slik; "Slengbukser er så dritstygge! Skjønner ikke at jeg kunne gå i noe slikt! Skal ALDRI ha slike bukser på kroppen igjen! Skinny er så vanvittig mye finere!" Etter en tid er det omvendt, og man har glemt hva man sa. Man svinser rundt i sine nye slengbukser, og synes skinny er "bare SÅ håpløst!" Det verste er at alle som går i det er håpløse også. Undermåls sinker! Hvorfor er vi slik, folkens? Er det bare meg som synes dette blir litt dumt? Har vært der jeg også, men har begynt å innta en annen holdning etter at jeg virkelig ble oppmerksom på denne fordømmende måten å se på andre menneskers klesstil. Interessant å høre andres meninger om dette.
kanelsnurr Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Er vi slik da? Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver i det hele tatt jeg. Ja, i noen kretser skal "alle" ha en ting, og de som ikke har det helt rette er, som du skriver, undermåls sinker. Men jeg trodde dette bare var noe som gjaldt fram til man vokste ut av fjortiss-perioden? Og mange av eksemplene du nevner er jo typisk fjortiss-fenomener. Jeg ser flusst av folk i byen i hunter-støvler og shorts, men jeg kjenner veldig få som har eller har hatt hunter. Smak endres over tid. Det gjelder jo mange ting, ikke bare mote. Humor f.eks. Hvor mange synes Leif Juster er morsom i dag? Hvorfor smaken endres, og hvorfor vi "går i flokk" hadde vært veldig spennende å vite, men det er jo en helt annen diskusjon (for vitenskapsdelen av forumet, kanskje). Jeg vet ikke om noen som er findtelige til personer som ikke går med det aller siste. Ja, vi kan se på bilder av oss selv som 14-åringer, og le av buffalo-sko og magen bar, men det er vel noe annet? For selv om man ikke bryr seg om mote, så har man blitt påvirka av den kollektive smaksendringen som har skjedd siden, og med "dagens øyne" ser det unektektelig dumt ut. Selv den mest stilsikre person blir til en viss grad påvika. Både gjennom hva man eksponeres for, og gjennom utvalget i butikken. Men jeg synes at de som "berømmes" for bra stil, er de som vet å hva de kler, og som klarer å plukke ut de tingene fra motebildet som passer med deres stil, og som er kledelig. Ikke de som ukritisk hopper på en hver trend.
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 Men hvis "alle" har det, så kan det jo ikke være "ingen" som vil ha det Jeg syns mange ting er veldig stygt, slike klær o.l. kjøper jeg ikke. Andre syns sikkert det er superfint. Det jeg syns er fint, ja det kjøper jeg. Andre syns sikkert det er kjempestygt. Thats life... gå for det du selv vil ha, drit i hva andre syns.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #4 Skrevet 16. august 2011 Jeg har det sånn med noen klær. F.eks klær fra Gina Tricot, i begynnelsen kjøpte jeg mye klær det. Når etterhvert halve byen hadde den samme kjolen som meg og den hang til 29,- etter sesongen var det ikke gøy lengre. Da blir det ekstremt kjedelig! Liker å føle meg litt spesiell, og ikke lyse av klærne som har hengt på salg i all evighet. Det er litt kjipt, kjøpte feks en nydelig kjole og bluse på Bik Bok. På full pris, lenge siden, men har ikke rukket bruke dem. Nå har de begge hengt til halv av halv pris i en evighet! Ikke kjekt å bruke klærne da, er lei av dem før jeg har tatt dem på. Og ang. klær alle har. College-jakken. Kjøpte en i rosa da de først kom ut, digget den! Når etterhvert halve ungdomsskolen hadde en, og de poppet opp i alle kjedebutikkene, sluttet jeg å bruke min.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Jeg synes det er minst like mye motsatt, jeg. Folk som ler av dem som følger moten og "ikke har selvstendige meninger", og som tror de er så fryktelig originale selv. Ellers er det vel helt naturlig å bli lei av ting, spesielt når man ser det samme overalt (som jo ofte skjer når ting er på mote). Når man så ser noe nytt, tenker man å, det var gøy og synes det er bra. Og siden det er moten som styrer hva man ser i butikkene, blir det ganske ofte slik at det man har sett er det neste som er på mote, kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå