Gå til innhold

Bakgrunnsbilde blir større enn ønsket:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så utrolig irriterende. Uansett hvor mye jeg forminsker et bilde jeg vil bruke som skjermbakgrunn (midtstilt) så dekker det nesten hele skjemen.

Det var ikke sånn før, aner ikke hvilken tast jeg har kommet borti for at det er sånn...

Jeg forminsker nye bilder og prøver igjen. Men nei... Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? Det er på dataen jeg mener forresten...

Skrevet

Anyone?

Skrevet

Hvor står "strekk" eller "tilpass skjerm"? Får ikke til å se videoen i linken.. :s

Jeg har ikke windows selv, så jeg får ikke sjekket. Men det er en av valgmulighetene ved siden eller under der du velger hvilket bilde du vil ha.

Skrevet

Jeg har ikke windows selv, så jeg får ikke sjekket. Men det er en av valgmulighetene ved siden eller under der du velger hvilket bilde du vil ha.

Står på midtstilt, er ingen valgmuligheter annet enn at bildet tar opp hele skjermen, eller at mange miniatyrer av bildet dekker hele skjermen. God damn, så irriterende!

Skrevet

Står på midtstilt, er ingen valgmuligheter annet enn at bildet tar opp hele skjermen, eller at mange miniatyrer av bildet dekker hele skjermen. God damn, så irriterende!

Jeg tror ikke jeg helt forstår hva du vil. Her er hva jeg tror:

Du har et bilde som er lite, men du vil bare ha det i midten av skjermen og ikke strukket ut til skjermkantene. Uansett hvor mye du forminsker bildet tar det opp like mye plass på bakgrunnen.

Har du forresten sjekket at bildet er i riktig format i forhold til oppløsningen? Det er viktig at forholdet mellom høyde og bredde er likt for at resultatet skal bli bra.

Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg for jeg har samme problem.

Alle bildene er opprinnelig i samme str, men noen av dem blir kjempestore som bakgrunn, tar opp hele skjermen og hele bildet kommer ikke med. Andre blir litt mindre og hele bildet er på skjermen pluss en liten "ramme".

Er det sånn hos deg også?

Skrevet

Så utrolig irriterende. Uansett hvor mye jeg forminsker et bilde jeg vil bruke som skjermbakgrunn (midtstilt) så dekker det nesten hele skjemen.

Det var ikke sånn før, aner ikke hvilken tast jeg har kommet borti for at det er sånn...

Jeg forminsker nye bilder og prøver igjen. Men nei... Hjelp!

Et bakgrunnsbilde skal jo dekke hele skjermen. Hva er problemet?

Skrevet

Jeg hadde lenge en bakgrunnsfarge jeg likte, og et lite bilde (la oss si 3cm høyt og 8cm bredt) midtstilt. En dag var bildet plutselig dratt og dobbelt så stort.

Vanligvis pleier bildet jeg bruker til bakgrunnen å vises slik som jeg vil ha det, enten jeg forminsker eller forstørrer det. Men nå er det èn str på midtstillingen uansett hva jeg gjør, og den er veldig stor. Altså knøttsmå bilder blir dratt, store og utydelig.

Hva i all verden kan jeg ha trykket på for at dette skjedde?

Jeg har ikke vært inne på "Tilpass"..

Skrevet

Jeg hadde lenge en bakgrunnsfarge jeg likte, og et lite bilde (la oss si 3cm høyt og 8cm bredt) midtstilt. En dag var bildet plutselig dratt og dobbelt så stort.

Vanligvis pleier bildet jeg bruker til bakgrunnen å vises slik som jeg vil ha det, enten jeg forminsker eller forstørrer det. Men nå er det èn str på midtstillingen uansett hva jeg gjør, og den er veldig stor. Altså knøttsmå bilder blir dratt, store og utydelig.

Hva i all verden kan jeg ha trykket på for at dette skjedde?

Jeg har ikke vært inne på "Tilpass"..

Er du sikker på at originalbildet er i riktig format? Finnes det noen "avansert" innstillinger?

Har du byttet oppløsning?

Ta et skjermbilde av det vinduet der du kan bytte bakgrunnsbilde og legg det ut her.

Skrevet

Er du sikker på at originalbildet er i riktig format?

Ja, det fungerte jo fint lenge. Ingen avanserte innstillinger. Plutselig var bildet større...

Jeg vet ikke engang hvordan man bytter oppløsning. Kan jeg ha kommet borti en tast uten å merke det, så bildet ble størret?

Hvor skifter man oppløsning? Jeg kan jo prøve å gjøre det og se om det forandrer noe.

Skrevet

Ja, det fungerte jo fint lenge. Ingen avanserte innstillinger. Plutselig var bildet større...

Jeg vet ikke engang hvordan man bytter oppløsning. Kan jeg ha kommet borti en tast uten å merke det, så bildet ble størret?

Hvor skifter man oppløsning? Jeg kan jo prøve å gjøre det og se om det forandrer noe.

Oppløsning endrer man på skjerminnstillinger. Du kan endre også ved å høyreklikke på skrivebordet og velge i menyen som kommer opp.

Når du endrer oppløsningen endrer ALT størrelse på skjermen, ikoner, tekst, vinduer, etc.

Gjest Applestore
Skrevet (endret)

Høyreklikk på skrivebordet (bakgrunnen) og velg skjerminnstillinger. Der skal du finne oppløsningen hvertfall

Endret av Applestore
Skrevet

Oppløsning endrer man på skjerminnstillinger. Du kan endre også ved å høyreklikke på skrivebordet og velge i menyen som kommer opp.

Når du endrer oppløsningen endrer ALT størrelse på skjermen, ikoner, tekst, vinduer, etc.

Det var bare bildet som endret str.

Skrevet

Hele saken fremstår som et mysterium.

Ja, jeg forstår ikke hva som kan ha skjedd. Får vel bare leve med stort bilde...

Takk for at dere prøvde å hjelpe! Prøv gjerne mer, vil jo helst at ting skal tilbake som de var før :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...