AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #1 Del Skrevet 15. august 2011 Ønsker meg en liten forklaring på et par konsepter innen politikk. For det første, kabinettspørsmål. Jeg skjønner ikke hva dette tjener i en flertallsregjering da opposisjonen er i mindretall og følgelig ikke vinner gjennom uansett? Ser ikke at dette kan stilles av noen fra regjeringspartiene da ingen vel spenner bein på seg selv? For det andre, som også gjelder flertallsregjeringer, hvorfor oppholder opposisjonen i det hele tatt i Stortinget når de er i mindretall? De har jo ikke noe de skal ha sagt, og regjeringspartiene gjør jo som de selv vil uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #2 Del Skrevet 16. august 2011 En flertallsregjering vil, som du sier, sjelden stille kabinettspørsmål. Et kabinettspørsmål er jo et forsøk på å få støtte til en gitt sak, og som flertallsregjering har man støtten man trenger (med enkelte unntak mht grunnlovsendringer, såvidt jeg husker?). Men i en koalisjonsregjering kan man vel få et kabinettspørsmål selv med flertall, om ett av partiene som utgjør regjeringen ikke ønsker å stemme for en sak. Det skjer ganske ofte i utlandet, at enkeltpartier av hensyn til kjernevelgere ikke vil gå med på visse bestemmelser og dermed i praksis feller regjeringen om man ikke kan få støtte annetstedsfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå