Gå til innhold

Er ikke 400 kcal til middag lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er medlem i vektklubben.no hvor det anbefales 400 kcal til middag. Selv synes jeg ofte det er vanskelig å holde seg innen dette dersom jeg skal ha tilbehør som ris, poteter eller pasta. Kutter derfor ofte dette ut, og spiser kun salat til. Har i den siste tiden blitt litt mer "slurvete" med kaloriene til middag (uten å overstige mitt daglige kaloriinntak). Kan komme opp i 500 - 600 kcal pga at jeg tar med tilbehør som grove rundstykker, spaghetti ol. Hvor mange kcal mener dere en bør ha til middag? Eller i mitt tilfelle, hvor jeg ligger på 1300 - 1500 kcal om dagen.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du forholder deg til VG's vektklubb bør du forholde deg til det de sier, mener jeg

400 kcal for middag betyr at pasta/ris bør være mindre enn du pleier å ha. Mest sannsynlig lager du litt for store porsjoner av alt (siden du kommer i land med kaloriene ved å pøse på med "null-kalori-mat" som grønne grønnasker etc).

Hva slags saus har du til? Har du ost på? På brødet, er det smør?

Skrevet

Jeg er medlem hos Grethe Roede. Jeg bruker verken saus eller smør i maten. Et grovt rundstykke inneholder i overkant av 150 kcal, så bare det tar "halve" middagen. Synes dog det er kjipt å kun ha salat til tilbehør..

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er medlem hos Grethe Roede. Jeg bruker verken saus eller smør i maten. Et grovt rundstykke inneholder i overkant av 150 kcal, så bare det tar "halve" middagen. Synes dog det er kjipt å kun ha salat til tilbehør..

Da må du redusere resten av tallerkenen slik at du får plass til rundstykket.

Skrevet

Hvorfor ikke ta en 5-600 kcal middag og heller redusere andre måltider? F.eks. 1500 kcal per dag slik: frokost og lunsj 300 per, middag 600 og kvelds/mellommåltid de resterende 300? En lavkalori-yoghurt med 40 gram frokostblanding er ca. 200-250 kcal f.eks. og grei frokost/lunsj/kvelds. Ett av målene med en diett er jo å finne noe som du kan leve med og ikke må gå omveier hele tiden for å få det til å passe. Det er DIN diett, vektklubbene lager ikke lover - kun forslag :yvonne:

Skrevet (endret)

jeg er også medlem av vektklubb, og har 380 kcal til middag, av toltalt 1300 daglige. Av og til kan man jo "stjele" kalorier fra de andre måltidene og spe litt på middagen, ellers bruker jeg å ha ting til middag som er kalorifattige og holer deg lenge mett. MASSE grønnsaker, kombinert med kylling, karbonadedeig e.l. funker kjempebra for meg. Men husk å veie alt, det er lurt, ellers lurer man egentlig bare seg selv..... Vektklubb sine porsjoner stemmer sjeldent med mine, har jeg funnet ut. Det samme gjelder aktivitet....når jeg bruker pulsklokke når jeg trener ser jeg at jeg har brukt mange flere kalorier enn det vektklubb oppgir som veiledende kalori forbrenning på samme aktivitet :)

Jeg følger heller ikke menyene de setter opp, men veier og måler, så jeg kan spise det jeg har lyst på så lenge det er "riktig" mat :)

Ps: desverre må man kutte ned på pasta og poteter dersom man vil følge kaloritellingsopplegget....kjipt, men sant. Det er en vanesak, du blir sikkert fort vant til å ikke ha det....elsker pasta selv, men etter en stund savner jeg det ikke noe særlig lenger. Du kan jo eventuelt spise det, og kompansere det med trening, man jo spise mer dersom man trener mer ;)

Endret av bobbi
Skrevet

TS her :) Jeg pleier å ha masse salat og agurk til middagen, som jeg spicer opp med litt krydder :) Men hva mener du med at porsjonene sjeldent stemmer? Blir de mindre eller mer?

Skrevet

Du må bruke litt sunn fornuft også, og spise kaloriene dine når du trenger dem mest.

Jeg mener bestemt at det er antakker kalorier du får i deg i løpet av en dag som betyr mest, om du da "bytter" 100 kcal fra lunsj/kvelds til middag, så tror jeg det går helt greit.

Poteter/ris/pasta er ofte en vanesak og fyllstoff. Varme grønnsaker er et alternativ. Det smaker godt og, syns jeg, metter mer enn salat.

Skrevet

Hos Grete Roede sier de at halve tallerkenen skal bestå av grønnsaker. En fjerdedel er kjøttet og den siste fjerdedelen er ris/pasta/brød og liknende.

Skrevet

Er du en mann på 100 kg (som meg), er det VELDIG lite. Er du en kvinne på 40 kg, er det passelig mye. Har egentlig ikke peiling på hvordan vektklubben kommer frem til middagsporsjonene sine. Er dette et generelt middagstips, eller har du tastet inn alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå et sted?

Skrevet

Er du en mann på 100 kg (som meg), er det VELDIG lite. Er du en kvinne på 40 kg, er det passelig mye. Har egentlig ikke peiling på hvordan vektklubben kommer frem til middagsporsjonene sine. Er dette et generelt middagstips, eller har du tastet inn alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå et sted?

På vektklubb taster man inn kjønn,vekt, høyde og mål fra hele kroppen.... kaloriene blir basert på hvor fort du ønsker å gå ned i vekt, dersom du legger inn aktivitet kan du velge å spise disse ekstra kaloriene sine....det er virkelig en sunn måte å gå ned i vekt, og hjelper jo også til bevisstgjøring rundt kosthold og aktivitet....veldig bra synes jeg da :)

Skrevet

Jeg har også brukt vektklubb, og ga en lang f i antall kalorier for middagen. 400kcal for en middag er jo ingenting! Det holder hvertfall ikke meg mett særlig lenge... Så jeg gikk for 600-800kcal per middag. Drakk ikke melk (eller annen kaloriholdig drikke), så sparte jo litt der, og dessuten spiste jeg 2-300 kcal mer enn anbefalt.

jeg synes kalorimengden de anbefaler generelt sett er veldig lav. jeg trente styrke flere ganger i uka (RYPs program), og jogget en del, men ble likevel anbefalt å holde meg til 1600 kcal. Det ville jeg sultet på, eller jeg hadde måttet droppe små ting i mathverdagen som gjør at jeg setter pris på maten, som SMØR på skiva, og olje i salaten. Så jeg holdt meg til 1800-1900 kcal. I følge RYPs kalkulator var 1900 perfekt for meg. Skjønner ikke hvorfor GR skal ha så lavt tall selv om man trener mye, det øker jo bare sjansen for å sprekke. I følge dem burde jeg ligge på 700 i underskudd til dagen, RYP (og mange andre) mener 500 er nok...

Skrevet

TS her. Problemet mitt er at jeg synes det er veldig vanskelig å anslå hvor mange kcal jeg bør spise for dagen. Jeg verken trener eller driver med sport/idrett. Det jeg gjør er å gå turer samt at det blir en del gåing på jobben. Har lagt meg på ca 1300 kcal, veldig usikker på dette tallet...

Skrevet

Jeg synes 1300 er veldig lite, særlig siden du går en del. 1500 er vel "normalen" å ligge på når man skal ned i vekt, og ikke trener noe særlig. Jeg synes hvertfall du bør ligge på det, eller litt over, og heller justere nedover hvis du ikke får resultater. Å begynne på 1300 er jo bare demotiverende, og ikke nødvendig for de fleste som beveger seg i hverdagen (noe du gjør).

Skrevet (endret)

TS her. Problemet mitt er at jeg synes det er veldig vanskelig å anslå hvor mange kcal jeg bør spise for dagen. Jeg verken trener eller driver med sport/idrett. Det jeg gjør er å gå turer samt at det blir en del gåing på jobben. Har lagt meg på ca 1300 kcal, veldig usikker på dette tallet...

Hvis du legger inn all maten du spiser på vektklubb, i tillegg til aktiviteten din ( da må jo antall timer/minutt med gåing i riktig intensitet registreres, annen trening osv) vil du jo få "bonus" kalorier som du kan velge om du vil spise om du har behov for det, eller la være. Hvis du uten aktivitet og med 1300 kcal alikevel føler deg slapp og sliten, passer det kanskje ikke for deg. Vektklubb legger jo opp kalori antallet daglig, basert på hvor mye du ønsker å gå ned, og på hvor kort tid du vil bruke på det. Dersom du vil gå ned f.eks 7 kg på 9 uker, vil du få ca 1300 kcal "utdelt", men dersom du vil gå ned over lengre tid, får du flere kalorier utdelt, og vil kanskje ikke føle deg så slapp.... Har du lagt inn gåingen på jobben din når du registerte målet ditt? Alt sånt blir tatt i betraktning...

Endret av bobbi
Skrevet

TS her :) Jeg pleier å ha masse salat og agurk til middagen, som jeg spicer opp med litt krydder :) Men hva mener du med at porsjonene sjeldent stemmer? Blir de mindre eller mer?

Med at "porsjonene ikke stemmer" mener jeg forresten at f.eks det står at en stykk pølse(av uansett slag) veier så og så mye, og da inneholder så og så mange kalorier. Når jeg veier absolutt alt, så finner jeg ut at " 1 stykk" ofte veier mer enn det jeg får på vekta mi (som er riktig) Dette kan jo skje flere ganger om dagen, og da kan det jo faktisk utgjøre noen kalorier....sjekk også at kalorinivået på matvarene stemmer med det som står oppført på vektklubb. Ofte har det kommet nye "versjoner" av matvarer som inneholder færre kalorier, regner med de som jobber på vektklubb ikke kan sitte å følge med alle matvarene, og holde de oppdatert til enhver tid dessverre...... Agurk inneholder mye vann, derfor blir man fort sulten. Prøv dampet brokkoli, blomkål, gulrot o.l.

Håper det oppklarte litt.... Bare spør hvis jeg kan hjelpe :)

Skrevet

Takker for svar :) Jeg registrerer kun det jeg gjør på fritiden, tar ikke med gåingen på jobben. Jeg kan lett komme opp i 1500 kcal hvis jeg vil, grunnen til det lave kaloriinntaket er at jeg ikke spiser verken brød eller ost for tiden. Har dog tenkt å endre litt på dette, da jeg virkelig savner den type mat! I tillegg var det ikke det som fikk meg opp i vekt heller, det var all junk fooden samt høyt alkoholinntak i helgene. Den perioden er heldigvis over nå :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...