Gå til innhold

Kløe inne i øret

Anbefalte innlegg

Gjest henriett3
Skrevet (endret)

Jeg har litt dårlig hørsel. Har vært på sykehus med det før, men de sier bare at jeg får vann i mellomøret når jeg er forkjølet, og derfor hører jeg dårligere.

Men nå i det siste har jeg fått dårligere hørsel. (jeg er bare student, så jeg er for ung til at det skyldes alder) Og i tillegg har jeg fått en sånn rar kløe i det ene øret, men når jeg bruker en bomullspinne i øret, klør det på en måtte innom trommehinna. Dette har jeg hatt i kanskje 1 måned nå. Så den eneste måten at det skal slutte å klø, er å blåse litt luft inn i øret, sånn at trommehinnen rører på seg, men dette sa legen min at jeg ikke skulle gjøre.

Noen som skjønner hva dette er? (Søsteren min har tatt dren 1 gang, mens broren min har tatt dren 7-8 ganger.)

Svar mottas med stor takk! :)

EDIT: Har også hyperakusis

Endret av henriett3
Skrevet

Deter vanskelig å si noe om dette på stående fot, og det er nok best om du får en ØNH-spesialist til å se på det.

Jeg lurer på et par ting:

Har du normal trykkutligning?

Vet du om trommehinnen på det affiserte øret er intakt?

Har du noen pågående tilstand i nesehulen?

Får du, eller har du ofte fått mellomørebetendelse?

Er din hyperacusis vestibulær eller cochleær, og vet du hva som har forårsaket den? Er diagnosen bekreftet og sikker?

Har du vært plaget med Tuba Aperta? (en tilstand der øretrompeten ikke lukker seg skikkelig, slik at du hører din egen stemme og pust veldig høyt inne i hodet hele tiden (slik som når man gjesper), også kalt PET - Patulous Eustachian Tubes).

Jeg tviler på om jeg kan gi deg noe godt svar, men vil gjerne tenke litt, og kanskje, kanskje komme frem til noe, hvis du gir meg de opplysningene jeg spør om.

Skrevet

Bommulspinner skal IKKE brukes i øregangen, da dytter du bare ørevoksen lengre inn i øret.

Dette kan også være årsaken til at det klør i øre(ne)

Har du mye ørevoks produksjon i ørene kan du få "støvesugd" ørene hos ØNH

Eller renset øregangen med vann hos legen

Eksem er også noe som klør. Starter gjerne med litt kløing og forværrer seg etterhvert.

Dette kan en få salva og dråper for.

(Bare husk at bruker en slike medisiner over lang tid -kan- medisinen gi kløe)

Jeg har stor ørevoksproduksjon og eksem. Brukte mye ørepinner i starten noe som forværret plagene mye. Da jeg først fikk medisiner ga legen meg det så lenge at jeg fikk kløe av disse og kunne til slutt ikke bruke noe.

Gik helt tett og hovnet opp såpass at øregangen ble helt lukket i perioder. Eneste som hjalp da var legevakten som la inn en strips med legesprit på for å åpne opp igjen.

Det jeg har gjort er å la ørene være helt i fred. Etter dusjing er jeg nøye på å ikke få vann i ørene. Etterpå bruker jeg en bomulsdott utenpå øregangen og rister ut resten av vannet og tørker godt.

Ingen ørepinne i øregangen altså.

Er en omvendelsesprosess som tar noen uker før det blir bedre. Men har vært eneste løsning for min del. Har gått litt opp og ned i perioder så den prisessen må jeg gjerne gjennta også.

• Liker 1
Gjest henriett3
Skrevet

Har du normal trykkutligning?

-Ja

Vet du om trommehinnen på det affiserte øret er intakt?

-Det er den

Har du noen pågående tilstand i nesehulen?

-Har middallergi som betyr at nesen er mer følsom. Og så har jeg også igA-mangel som gjør at den blir ekstra følsom. Dette gjør at jeg blir lett forkjølet og lett allergisk

Får du, eller har du ofte fått mellomørebetendelse?

-Har hatt det noen ganger, men ikke så ofte

Er din hyperacusis vestibulær eller cochleær, og vet du hva som har forårsaket den? Er diagnosen bekreftet og sikker?

-Diagnosen er bekreftet. De vet ikke hva som har forårsaket den. Kan være medfødt. Jeg har cochleær huperacusis

Har du vært plaget med Tuba Aperta? (en tilstand der øretrompeten ikke lukker seg skikkelig, slik at du hører din egen stemme og pust veldig høyt inne i hodet hele tiden (slik som når man gjesper), også kalt PET - Patulous Eustachian Tubes).

-Det har jeg faktisk hatt veldig mye av i det siste, men har ikke tenkt over det

Skrevet

Takk for svar, nå gir du meg litt å gå på, men jeg kan fortsatt ikke love deg noe godt svar.

Foreløbig er det jeg vet at noe skaber en irritasjon i mellomøret, og dette noe vet vi ikke hva er. Men ut fra hva du forteller, kan vi formodentlig utelukke at dette kommer fra den ytre øregangen, og derved må vi se på muligheten for at det ikke lukker ordentlig fra nesehulen. Når du forteller at du har tuba aperta-lignende symptomer, forteller dette meg at det KAN være en sammenheng her, og det at du har igA-mangel gjør deg jo mere mottagelig for forstyrrelser i nese og bihuler, som jo er nettopp forbundet med mellomøret via denne kanalen (tuba eustachi). Det behøver ikke å være dette som gir symptomene, men det er en mulighet. Jeg synes absolutt du bør nevne det for din behandler.

Jeg må konsultere litteraturen, for dette er ikke noe jeg har present i hodet, men jeg prøver å komme tilbake til deg i kommende døgn.

To spm:

Kan du beskrive kløen/smerten litt mere i detalj? Hvor ofte, i hvilke sammenhenger, og hvorledes den arter seg?

Jeg regner med at du er utredet for mekanisk ledningsforstyrrelse, i forbindelse med redusert hørsel?

Gjest henriett3
Skrevet (endret)

Kan du beskrive kløen/smerten litt mere i detalj? Hvor ofte, i hvilke sammenhenger, og hvorledes den arter seg?

-Det klør egentlig hele tiden, men viss jeg prøver å klø, blir det bare verre. Det klør mer om morgenen når jeg er allergisk. (Jeg har jo mildallergi)

Jeg regner med at du er utredet for mekanisk ledningsforstyrrelse, i forbindelse med redusert hørsel?

-mekanisk ledningsforstyrrelse vet jeg ikke hva er. Er det en hjertesykdom? Jeg har ihvertfall ikke problemer med hjertet.

Tusen takk for svar! Det hjelper veldig mye :)

EDIT: Skal bestille time til legen min mest sannsynlig neste uke viss jeg har tid.

Endret av henriett3
Skrevet

Har vi fått den samme lidelsen?? Det er skikkelig plagsomt når man klør inni ørene.. Skulle gjerne hjulpet deg med råd men jeg vet ikke hva du kan gjøre annet enn å vente til det går over... Har hørt at det ikke er så lurt å putte q-tips for langt inni øret... hvorfor det vet jeg ikke.... Lykke til iallefall!!

Skrevet

Mekanisk ledningsforstyrrelse betyr at det er noe i den fysiske overføringen av lyd i mellomøret som ikke fungerer. Som du kanskje vet, er det tre veldig små ben inne i øret som er koblet til trommehinnen (incus, malleus og stapes), og hvis ikke disse "samarbeider" kan redusert hørsel være konsekvensen. Jeg tror nok ikke egentlig det er dette som er problemet, men det er greit med alt man kan eliminere.

Har du noen effekt av allergimedisiner?

Skrevet

Jeg var til legen pga. kløe, og hun gav meg øredråper som jeg skal ta fire ganger daglig i to uker eller noe.

Bomullspinnen knakk inni øret mitt, så IKKE bruk bomullspinner inn i øret!!!!!! Skulle forresten verken klø med finger eller noe annet under behandlingen.

Gjest henriett3
Skrevet (endret)

Mekanisk ledningsforstyrrelse betyr at det er noe i den fysiske overføringen av lyd i mellomøret som ikke fungerer. Som du kanskje vet, er det tre veldig små ben inne i øret som er koblet til trommehinnen (incus, malleus og stapes), og hvis ikke disse "samarbeider" kan redusert hørsel være konsekvensen. Jeg tror nok ikke egentlig det er dette som er problemet, men det er greit med alt man kan eliminere.

-Nei det tror jeg ikke det er

Har du noen effekt av allergimedisiner?

-Jeg går ikke på allergimedisiner. Har gått på penicillin og smertestillende grunnet idrettsskade, men da fikk jeg nesten alle bivirkningene som sto bakpå... Og for det andre er jeg friidrettsutøver, så noen stoffer i medisinen kan bli tatt som doping viss jeg er på stevne, eller viss antidoping Norge kommer på besøk.

EDIT: Legen min vet det med at jeg reagerer på alt mulig, så der får ikke noe uansett om jeg hadde vært utøver eller ikke

Endret av henriett3
Skrevet

Hei Henriett3

Jeg blir ikke helt klok på dette, men heller til at dette sandsynligvis er knyttet til allergiplagene dine. Jeg kan selvsagt ikke trekke noen gyldig konklusjon rundt dette, og dessverre så er det sånn at, av de tre bokstavene i ØNH, er det dessverre Ø'en jeg vet minst om.

Men hvis disse Tuba Aperta-symptomene dine har vært oversett, og har noen relevans, så har jeg kanskje bidratt med noe? Jeg synes du skulle nevne dette for behandlende lege neste gang.

Jeg er forøvrig ikke sikker på om hørselsreduksjonen din er knyttet til denne kløen. De kan godt ha forskjellige årsaker.

En ting som i hvert fall ikke slår ut på dopingtester, og som du kanskje vet om, er neseskylling med fysiologisk saltvann. Jeg vet at mange ØNH-leger bruker dette som første skanse. Det du gjør, er å sniffe i deg saltvannet (som du får på apoteket, eller laver selv), ett nesebor av gangen, til du kjenner at det kommer ned i svelget på baksiden. Man kan få kjøbt et spesielt "nesehorn" på apoteket, men med litt øvelse gjør et øyeglass eller drammeglass samme nytten. To ganger om dagen i to uker hjelper ofte. Det hjelper både mot allergiplager og andre tilstander.

MEN: Siden du har en del øreproblematikk, vil jeg be deg spørre legen din om han synes dette er greit, før du begynner. Jeg kjenner ikke hele din tilstand, og kan ikke vurdere dette, selv om det normalt sett er helt ufarlig. Derfor synes jeg det er VIKTIG at du får grønt lys av legen først. For alt jeg vet, har du allerede prøvd dette.

Jeg skal på nattevakt inatt, og plukker frem litt mere litteratur, så hvis jeg kommer på noe smart, poster jeg igjen. Send gjerne spørsmål hvis det er noe du tror jeg kan finde ud av, eller svare på.

Gjest henriett3
Skrevet

Tusen takk :)

Jeg har ikke prøvd det med saltvann før nei.

Skal nevne hva du har sagt for legen min. :)

Gjest henriett3
Skrevet

Update: Har time hos legen i morgen, så får vi se om jeg blir sendt videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...