Gå til innhold

Visning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du var/er på visning , hva tiltrekker deg ? Hvordan stylet du din bolig før visning? og- når du ER på visning - og ønsker deg boligen - "skremmer " du andre med å bemerke mangler , dårlige løsninger ol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du var/er på visning , hva tiltrekker deg ? Hvordan stylet du din bolig før visning? og- når du ER på visning - og ønsker deg boligen - "skremmer " du andre med å bemerke mangler , dårlige løsninger ol?

Et bad som er skikkelig,likeledes kjøkken. At det ikke er røkt i huset. At det er sollys som faller inn.At uteområdet/ inngangsparti ser ryddig ut. At dører og dørstokker er vedlikeholdt

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av fuktskader, og åpner alltid skapene under håndvasker og oppvaskkum for å se etter lekkasjer. Likedan ser jeg også etter kondensmerker i vinduskarmer, samt eventuelle lekkasjer fra varmtvannsbereder.

Generelt vedlikehold, og et inntrykk av hvor solid håndverk som er gjort er mye viktigere for meg enn at ting er stylet pent og er moderne. Et ryddig og rent hus som lukter friskt gir et positivt førsteinntrykk av den som skal selge huset. (Da er det lettere å tenke at selger har tatt pent vare på huset.)

På visningen setter jeg stor pris på at selger er tilstede og kan besvare slike spørsmål som megler ikke vet svaret på. Jeg blir alltid litt mistenksom hvis selger ikke er tilstede, selv om jeg vet at en del kvier seg for å være tilstede under visningen.

Skrevet

Jeg har nettopp vært på visningsrunde på en del leiligheter. Noen av hovedpunktene vi så på var fukt,vedlikehold, hvordan planløsningen var og lignende ting. Jeg blir veldig skeptisk om megler ikke vet så veldig mye om leiligheten og/eller at selger ikke er der. Jeg gikk også litt hardt på gulvet for å sjekke om det knirket (pga manglende vedlikehold) og/eller ga etter. Hvordan det så ut på badet, om det så ut som det var elendig arbeid med flislegging. Jeg er også veldig nøye med å sjekke vinduer, se om treverket er litt misfarget eller har noen tegn på at det har vært utsatt for fukt.

Skrevet

Huset vårt ligger ute til salgs nå, og megler ønsket helst at vi ikke var tilstede under visning. Ble litt paff, for jeg tenker også at jeg vil spørre eier om ting når jeg er på visning, megleren ser jeg mest på som en fyr som passer på at alt er i lovmessig orden.

Begrunnelsen hans var at det var mange huseiere som ikk tålte å høre negative ting om huset sitt :forvirra:

Som om vi ikke er klar over at badet er alt for gammeldags, og at vi kunne fått 1 million mer for det hvis det var up-to-date liksom :blink:

Skrevet

Hvor i landet bor dere som mener det er mistenkelig at selger ikke er tilstede? Jeg har sikkert vært på visning 30-40 ganger i løpet av det siste året, og har ikke opplevd en eneste gang at selger har vært på visningen. Det var heller aldri noe tema at vi skulle være der på visning da vi solgte. Dette er i Oslo.

Jeg syns de aller fleste er flinke til å rydde og style for visning, er ikke så mye som skal til. Rydde bort personlige ting og møbler som tar mye plass, vaske godt og pynte med litt blomster. Før vår egen visning brukte vi endel tid på å male vinduer, sparkle skruehull og male over (flyttet og byttet litt bilder når vi stylet) og sånne ting, rett og slett fordi jeg selv merket på visninger at jeg ble uforholdsmessig negativ når jeg så sånne "skjønnhetsfeil" på visning. Det tar ikke lange tida å sparkle noen skruehull, men det virket for meg som en kjempeoppgave på visningene, rett og slett. Pluss at alle sånne småfeil fikk meg til å lure på alle feil som ikke var synlige - jeg stolte rett og slett mer på at alt var tatt godt vare på når også overflatebehandlingen var bra. :)

Skrevet

Veldig viktg å sjekke at skuffer og håndtak sitter som det skal også. At ingenting er løst. Og sjekk dusjen på badet. kan være silikon i sprekkene på kabinettte som har mugget, eller er misfarget. Men kanskje viktigst av alt, finn ut om hvordan nærområdet er. Jeg var på en visning forrige uke, og alt virket ganske bra. Før jeg gikk ut på balkongen og så det var en bhg i underetasjen. de hadde friminutt (eller utetid eller hva jeg skal kalle det) akkurat i det jeg kom ut på verandaen. og kjente da at bare etter få minutter begynte jeg å bli lei skrik, latter og gråt. Vi lukte verandadøren, får å se om vi hørte det like godt da, men JEPP. fikk lettere hodesmerter. var bare helt uaktuelt. Jeg trenger RO i min egen leilighet.

• Liker 1
Skrevet

Hvor i landet bor dere som mener det er mistenkelig at selger ikke er tilstede?

I mitt tilfelle er det i Trondheim. Da var selger tilgjengelig på så og si alle visningene vi var på. Og selger er ikke en nødvendighet, men det hadde vært veldig fint å ha selger med, spesielt om megler ikke er så veldig kjent i området eller vet så mye om leiligheten.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om styling. Jeg er opptatt av plass, planløsning, evt tegn på skader eller dårlig vedlikehold (småfeil som skruehull synes jeg er uvesentlig), lagringsplass (ja, jeg er en av dem som åpner skapdører), beliggenhet og nærområde (jeg har f.eks. bodd rett ved en barnehage en gang, det gjør jeg aldri mer, om det så er drømmehuset på alle andre måter).

Jeg har forøvrig vært på mange visninger (alle i hovedstadsområdet) og på kun ém av dem var selger til stede. Så jeg stusser mer om han er der enn om det kun er megler. Generelt foretrekker jeg at selger ikke er der, jeg synes faktisk det er stressende (den selgeren jeg møtte fulgte også etter oss rundt i huset og opplyste om hver minste ting som vi ikke engang hadde spurt om). En god megler er forberedt og har svaret på spørsmål man bør kunne forvente å få evt kan han ta en telefon til selger.

Vi stylet ikke leiligheten vi solgte for noen år siden (da mener jeg styling som i unødvendig pynt kun for syns skyld). Vi hadde på forhånd flyttet ut de fleste møbler slik at bare det aller nødvendigste stod igjen, og vi hadde selvsagt ryddet og vasket. Egentlig synes jeg det er rart at så mange mener at styling er nødvendig. Jeg bryr meg da virkelig ikke om selger matcher håndklærne med såpedispenser på badet, om det er dekket på i spisestuen eller om stueveggene er røde eller hvite. Er virkelig folk flest så enkle at de lar den rette boligen slippe unna pga fargen på veggene eller nipset i stua?

Skrevet

Er virkelig folk flest så enkle at de lar den rette boligen slippe unna pga fargen på veggene eller nipset i stua?

Jeg håper det, for da blir det lettere for meg å få bolig :)

For meg er styling bare tull. Jeg prøver uansett å se for meg boligen med mine møbler og ting.

Skrevet

Styling og fargen på veggene bryr ikke meg, det er ting som er billig å gjøre noe med.

Det som er essensiselt for meg er eventuelle fuktskader, tak, kledning, planløsning, vinduer, bad, kjøkken etc. Det er billig å gjøre noe med spikerhull, grell tapet, tak som er malt i feil farge og gulv som ikke er så pent. Det er ikke så billig å gjøre om planløsningen, bytte vinduer, fikse fuktskader, pusse opp bad, bytte tak på huset eller pusse opp kjøkkenet.

Skrevet

I går var jeg på visning i naboleiligheten, og megler kunne ingen ting annet en om selve området.

Jeg svarte kjøper (yep, jeg burde få provisjon!) på alt hun lurte på, og kom med mange innspill som megler ikke engang tenkte på å si som f.eks. resultat av rehabiliteringen som skal pågå her. Husleien har gått opp litt, men fy pokker så bra det blir også. Det viste ikke megler, han viste det var rehab på gang bare. Ang naboer, parkering, luftekanal, vaktmestertjenester o.l.

Jeg var med venninnen min på visningen, som hun også så, og hun forsto at jeg ikke var i "selger-teamet".

Hun gikk fra skeptisk til å vinne budrunden, og for en pris nabo'n fikk! 350.000,- mer en hva en tilsvarende fikk i bud i dag.

Neste gang jeg skal selge, skal jeg insistere på å være der. Glem at en kjekkas i dress bare skal stå å fortelle om hvor nærmeste barnehage er. Jeg betaler skjorta til megleren for at HAN SKAL HJELPE MEG. Ikke motsatt.

• Liker 1
Skrevet

Neste gang jeg skal selge, skal jeg insistere på å være der. Glem at en kjekkas i dress bare skal stå å fortelle om hvor nærmeste barnehage er. Jeg betaler skjorta til megleren for at HAN SKAL HJELPE MEG. Ikke motsatt.

Å være med på visning kan jo være en løsning, men jeg synes nå det er viktigere å sørge for å velge en megler som nettopp har peiling. Vi valgte bevisst en megler som hadde solgt mange boliger i området (faktisk var det nettopp han som solgte oss samme leilighet flere år tidligere så vi hadde jo sett ham fra andre siden) og som hadde god kjennskap til nærområdet.

Skrevet

Vi var på visning på mandag, og mannen min visste mer enn megleren om huset og nærområdet. Så det var ikke noe poeng i å spørre om noe som helst, og det mannen min fortalte til megleren ble senere gjenfortalt til andre som var på visningen med største selvfølgelighet. Var nesten litt komisk å høre på.

Jeg er mest opptatt av våtrommene, og av ting som tyder på dårlig vedlikehold (sprekker, mugg, avskallet maling osv) og ikke minst planløsning og beliggenheten. Om det er feil farge på veggene er ikke så farlig.

Skrevet

Styling og fargen på veggene bryr ikke meg, det er ting som er billig å gjøre noe med.

Det som er essensiselt for meg er eventuelle fuktskader, tak, kledning, planløsning, vinduer, bad, kjøkken etc. Det er billig å gjøre noe med spikerhull, grell tapet, tak som er malt i feil farge og gulv som ikke er så pent. Det er ikke så billig å gjøre om planløsningen, bytte vinduer, fikse fuktskader, pusse opp bad, bytte tak på huset eller pusse opp kjøkkenet.

Jeg tror jeg underskriver det meste her, i tillegg til at det er viktig med solid håndverk, og at grunnmur og drenering er bra. Vi har kjøpt hus nå, og der var det viktig for oss (i tillegg til det nevnte) at beliggenheten ift. solforhold og adkomst er bra; vi valgte for eksempel å ikke legge inn bud på et hus med "fin" adresse og i bedre stand fordi det lå helt opp i veien, og hadde tomt på 200 kvm.

I huset vi kjøpte var badet var nyoppusset i en stil jeg ikke kan fordra (badekar med løveføtter, lysekrone i taket, shabby chic....), og det er det verste, synes jeg. Gammelt og slitt kan byttes med god samvittighet, men det er for ille å bytte ut noe som er helt nytt bare fordi man ikke liker stilen. Hagen var katastrofeområde, men det er egentlig helt greit, for da kan vi selv bestemme utformingen.

Vi var forresten på en privatvisning med huseier tilstede, og jeg kunne ikke komme meg ut derfra fort nok, selv om det endte opp med å være det huset vi kjøpte. Vi var heller ikke selv tilstede under visningen da vi solgte, og her er dette det vanligste. Det gjelder å velge rett megler som setter seg inn i detaljene. :)

Skrevet

Vi var på visning på mandag, og mannen min visste mer enn megleren om huset og nærområdet.

Det har jeg selv også erfart. Ganske snodig det der. :fnise:

Skrevet

Jeg innbiller meg kanskje at styling osv er viktigere når man skal selge leilighet i en by enn på et mindre sted? Den helga vi solgte vår to-roms på Majorstua konkurrerte vi med sikkert 10 andre leiligheter som tiltrakk seg akkurat de samme interessentene; to roms leiligheter på Majorstua/Bislett/St.hanshaugen, 35-45 kvm, prisantydninger som varierte med 100.000, god planløsning og relativt "moderne" siden det er typiske førstegangsleiligheter for unge mennesker og få dødsbo e.l. Da tror jeg fort en "ustylet" leilighet kan tape konkurransen om budene, fordi folk ikke får den umiddelbare følelsen av at "her var det hyggelig, her ser jeg for meg at vi kan bo!". Sier ikke at man trenger å leie inn et firma for en full styling, men at det hjelper å kvitte seg med alt personlig og overflødig, ha noen friske blomster og noen fine, nøytrale bilder på veggene. Sleng på en pute som matcher bildet og vips er du i mål.

Skrevet

signerer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...