Gå til innhold

Fiskekaker

Catie'

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å lage hjemmelagde fiskekaker for første gang :spise: Kunne trengt et par tips :briller:

- Hvilken fisk gir best smak til kakene?

- Hvilke smakstilsetninger har du i? (div grønnsaker, krydder + +)

- Hvor lenge skal kjøkkenmaskinen gå med ingrediensene?

Ja, hvis du gidder, kan du godt slenge med hele oppskriften din :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Om du har problemer med å få tak i hyse-/kolje filet så går det aldeles utmerket å blande f.eks. lyr og steinbit :)

Seikaker er kjempesnadder, og det samme er hyse-/koljekaker :)

Ikke alle oppskrifter inneholder løk, men slik jeg liker fiskekaer så må løk være med ;) Har du gressløk så gir både ser det fint ut i de ferdige kakene og gir litt av den milde gressløksmaken.

Krydder: salt, pepper og litt nymalt muskat pleier gjøre susen.

eller er det litt potetmel (ca 2 ss til 750 gram fiskefilet) og ca 5 dl fiskekraft eller melk (jeg bruker gjerne melk).

Og før jeg får "så hatten passer" :fnise: : dette er med utgangspukt i en eldgammel tradisjonsoppskrift. Gammeldagse fiskekaker (av den typen du fikk kjøpt varme og nystekte hos en fiskehandler for sånn 35 - 40 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager på akkurat samme måte, og foretrekker en miks av lyr og sei - synes det gir både best smak og best konsistens (kun hyse smaker for lite fisk for meg).

Bittelitt løk, nok salt, og et raust dryss nymalt muskatnøtt.

Gressløken foretrekker jeg imidlertid å ha i smeltet smør over de ferdigstekte fiskekakene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager kakene med hyse, lyr og sei.

Bruker løk, muskat, melk, salt, pepper, potetmel og - viktig!- finhakket rød chili i de ( da blir det litt mer fres over de).

De blir kjempegode :rodmer:

(Det er mannen som står for selve laginga så jeg har ikke nøyaktig blandingsforhold, men du finner nok grunnoppskrift på nett, og så kan man jo hive oppi ekstra krydder selv).

Vi spiser de helst med finrevet gulrot, kokt potet, smelta smør, sitronsaft og remulade.

Ble sulten nå, gitt! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager kakene med hyse, lyr og sei.

Bruker løk, muskat, melk, salt, pepper, potetmel og - viktig!- finhakket rød chili i de ( da blir det litt mer fres over de).

De blir kjempegode :rodmer:

(Det er mannen som står for selve laginga så jeg har ikke nøyaktig blandingsforhold, men du finner nok grunnoppskrift på nett, og så kan man jo hive oppi ekstra krydder selv).

Vi spiser de helst med finrevet gulrot, kokt potet, smelta smør, sitronsaft og remulade.

Ble sulten nå, gitt! :fnise:

Disse må prøves! :biggrin: Men bruker dere hyse og lyr og sei samtidig? :hakeslepp: tenkte å prøve meg med bare hyse jeg :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å se på klippene fra Wenches kjøkken på God Morgen Norge når jeg skal lage fiskekaker. Får mange bra tips der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å lage en asiatisk vri med hvitløk, ingefær, koriander, vårløk og red curry paste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Leser på noen oppskriften på Wenches kjøkken, og alle inneholder egg. Er det nødvendig å ha i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på noen oppskriften på Wenches kjøkken, og alle inneholder egg. Er det nødvendig å ha i?

Nei. Jeg bruker aldri egg, kun fisk, melk, løk, potetmel og krydder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...