pantora Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Kan det være farlig for en hund å bli stanget av en sau? Gikk forbi tre svære sauer (to voksne og et stort lam) i dag, hunden min er kjempegla i alle dyr (sukk...) og vil gjerne bort å hilse på (har henne selvsagt i bånd). Sauene stod rett ved stien, og flyttet seg ikke da vi kom, så hunden min kom ganske nær. Den største sauen stod midt mot bikkja, fnøys og tok et og et skritt sakte mot bikkja. De jeg var med, mente at bikkja hadde godt av å bli stanga, så kanskje den ville lære å holde seg borte fra sauer, mens jeg var redd for at sauen skulle skade bikkja. Bikkja er 20 kg og sauer var en del større. Hva mener dere/ville dere gjort?
Chiquita Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Ta med hunden på saueavvenningskurs i stedet. Men farlig? Neppe...
pantora Skrevet 15. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2011 Har vært på saueavvenningskurs, og hun var redd for sauer det året, men glemte alt hun hadde "lært" året etter... Jeg tenker at skallen til sauen er mye tykkere og sterkere enn skallen til bikkja... Er redd for at hun skal bli hjerneskadet eller noe (men jeg er kanskje bare en bekymret "mamma")
mysticmoo Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 (endret) Du får gå en omvei rundt sauene da. Hvilken rase er det? Nei, jeg vil ikke påstå at hunden din vil dra nytte av å bli stanget av sau helt ut av det blå - hvorfor skulle den det? Selvfølgelig kan den bli skadet. Det er den gamle måten å gjøre hunder sauerene på. Hvis det er viktig for deg at hunden din er saueren må den strømmes av profesjonelle. Endret 16. august 2011 av mysticmoo 1
Gjest Survival Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 Jeg mener at sauer og hunder ikke har noe med hverandre å gjøre så lenge det ikke handler om en gjeterhund som er trent opp til å gjete de sauene. 1
pantora Skrevet 17. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2011 Hun har, som sagt, blitt "strømmet" av profesjonelle, for to år siden, men hun har tydeligvis glemt det (det er da ikke noe man skal være nødt til å gjøre hvert år?). Sauer og hunder trenger ikke ha noe med hverandre å gjøre nei, men det er vanskelig å unngå når alle fjell og turstier er full av sauer på sommerhalvåret.
mysticmoo Skrevet 17. august 2011 #8 Skrevet 17. august 2011 Båndtvang er det hele sommeren, så det skal ikke være noe problem. Om det er sau på stien får du gå i en bue rundt de? Må jo være ærlig å innrømme at jeg ikke helt ser problemstillingen :D
Pinkee Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 Hvis en voksen sau stanger bikkja di i snute/hode, så vil hunden mest sannsynlig få en skade. Sauer er ikke bare ålreite dyr, dem har også harde skaller. Hjerneskade tviler jeg på at vanlig beitesau vil gi, men treffer du på en voksen vær, så er sannsynligheta adskillig større. Men, du skal ikke se bort fra at sauen og bare ville snuse.
dobby Skrevet 19. august 2011 #10 Skrevet 19. august 2011 Om hunden ikkje viser teikn til skade, er det nok ikkje noko problem. Vår hund har blitt stanga fleire gonger, og den einaste konsekvensen av dette, er at han helst går utanom sauer når vi møter på dei. Noko som slett ikkje er så dumt!
Gjest Spinell Skrevet 19. august 2011 #11 Skrevet 19. august 2011 En hund kan skades (fysisk) av å bli stanget av en sau, akkurat som hunden kan skades av å kræsje med hva som helst ellers som er hardt. Den kan selvsagt også få seg en mental knekk og få saueskrekk, men det er ikke noe å satse på. Og strømming, vel det virker ikke like godt på alle hunder. Holder med Survival - hold hunden unna sau. Det er det enkleste og greieste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå