Gå til innhold

Mat mot angst og depresjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag på mat/kosthold som kan være behjelpelig mot angst å depresjon?

I mitt tilfelle har jeg generell angst, tar ikke medisiner.

Hilsen jente i 20 årene som gjerne vil ha litt mer ro i sjelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis mat som gir deg masse energi! Masse grønnsaker, frukt, grove produkter. Spis ofte, gjerne hver 3-4 time, ha et par mellommåltider om dagen. Drikk masse vann, dropp all brusen, det gjør deg bare oppblåst. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raw-food trenden har hjulpet mange med depresjoner...

I tillegg anbefaler jeg Omega3-tilskudd og D 3-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raw-food trenden har hjulpet mange med depresjoner...

I tillegg anbefaler jeg Omega3-tilskudd og D 3-vitamin.

Dokumentasjon, takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du vil endre kostholdet for å prøve få det bedre! I matveien tror jeg mye av nøkkelen til sunn mental helse ligger, men i tillegg bør man være litt fysisk aktiv hver dag! Og gjerne "ta seg helt ut" et par ganger i uka. Av egen erfaring har jeg fått det vesentlig bedre ila. den siste tiden bare av å kutte totalt ut alt av koffein, samt pøse på med masse grønnsaker, bær, litt nøtter og c-vitamin rik frukt hver dag. I tillegg til tran/linfrøolje.

Så først av alt: kutt ut all koffein-holdig drikke, som te, kaffe og brus. Koffeinet gjør gjerne de med angst enda mer urolige. For mye sukker, evnt kunstig søtningsstoff i brus, kan ha sammenheng med depresjon og angst. Hold deg generelt mest mulig unna sukker, da det skaper store svingninger i blodsukkeret, noe som øker følelsen av uro.

Du kan fint drikke koffein-fri te. Anbefaler Rooibos te, det skal hjelpe mot angst og depresjoner. PUKKA-teene er fantastiske, prøv gjerne typene Relax, Three Fennel, Love, Harmonize og Refresh.

Få i deg sunt fett hver dag, i form av tran, olivenolje, linfrolje. Du kan ta enten 1 ss tran eller 1 ss linfrøolje hver dag, samt ha olivenolje på salaten (viktig å få i seg masse grønne grønnsaker, særlig bladgrønnsaker).

Magnesium-rik mat roer nervene. Magnesium finnes det mye av i f.eks banan, nøtter, bønner, skalldyr, kjøtt.

Ta c-vitamin tilskudd hver dag. Spis også c-vitamin rik frukt og grønnsaker hver dag, f.eks kiwi og paprika.

Få i deg nok D-vitaminer, gjennom dagslys, tran, fet fisk.

God bedring!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google raw food communities og snakk med medlemmene ;) Har ingen dokumentasjon utover eget vitnemål, og prat med andre i slike interessegrupper.

Derfor jeg sa det HAR hjulpet, ikke AT det HJELPER :) Men er sikker på du finner en del dokumentasjon på det også om du gidder å google nok, det finnes jo dokumentasjon på alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for all informasjon dere!

Har en del og kutte ut ser det ut som da!

Jeg er stordrikker av alt som har koffein i seg,og light brus!

Fra og med i morgen så skal jeg ikke drikke brus eller kaffe(men koffeinfri kaffe for smaken ;)

Erstatte brusen med boblevann er vel heller ikke så dumt!

rawfood høres spennende ut men går ikke dette ut på å bare spise alt "rått"? (liker og steke og koke ting osv. så tror ikke rawfood er helt min greie)

Men å spise "rent" altså ikke ferdigmat som er full i alle mulige rare e-stoffer:)

Jeg er rimelig aktiv da jeg har hest og driver på noen timer i stallen hver dag.

NuckinFutz: PUKKA te er noe jeg gleder meg til å smake(hørt mye om disse) Drikker gjerne flere kopper camille te om kvelden :)

Har foresten mulig b12 mangel(så skal ta blodprøver hos legen om noen dager for å se om det er dette) Har hatt b-12 mangel før pga ensidig kosthold og underernæring.

Skal bli spennede å prøve ut et nytt å bedre kosthold(var flink en gang i tiden ;)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å gå raw for å få fordeler av kosten deres. De har masse gode oppskrifter, også bare koker og steker du det du ønsker av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også an å bare lage rawfood som tilbehør til vanlig mat... Vanlig salat er jo f eks rawfood, ingen som tenker over at den salatbollen de alltid har ved siden av middagen tilhører ett spesielt kosthold ;)

Men jo, raw handler om å spise mest mulig rått. Ikke dermed sagt at ALT må være rått. Og det kan også være lurt med en gradvis tilvenning, kan bli litt sjokk å gå rett over fra vanlig kosthold.. Hvertfall her i landet hvor det sjelden frister med "kald" mat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NuckinFutz: PUKKA te er noe jeg gleder meg til å smake(hørt mye om disse) Drikker gjerne flere kopper camille te om kvelden :)

Anbefaler deg å prøve Three Fennel og Love-teen, med mindre du er like ivrig som meg og kjøper ørten forskjellige sorter på en gang :ler:

Her selger de PUKKA-te 15 kroner rimeligere enn ordinære utsalgssteder, i tillegg til at det er gratis frakt ut august måned:

http://www.blivakker.no/403f1acb-79ee-4ae1-aeaa-9dee5e2864cd/products/pukka?gclid=CN2hrI2v06oCFZgS3wod1FiZ2A#pukka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"omega-3 depression" i medisinske bibliotek, google scholar, etc. Funnene er sprikende. Noen studier viser at personer med depresjon har lavere omega-3 inntak enn personer som ikke har depresjon, men de fleste studiene viser likevel ingen sammenheng. Omega-3 er likevel godt for mye annet, og all den tid depresjon er en psykisk lidelse, vil endringer i livsstil som får deg til å føle deg bedre - være viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forslag på mat/kosthold som kan være behjelpelig mot angst å depresjon?

I mitt tilfelle har jeg generell angst, tar ikke medisiner.

Hilsen jente i 20 årene som gjerne vil ha litt mer ro i sjelen :)

Trening hjelper veldig mot angst og depresjoner. Særlig utholdenhetstrening som sykling og jogging i landlige omgivelser gir ro i sjelen.

Den tidligere proffsyklisten Tyler Hamilton ble for et par år siden tatt i dopingkontroll fordi han hadde brukt et medikament mot angst og depresjoner. Det var et intervju med ham i CycleSport etterpå, og han sa at det var hans egen feil, han burde ha visst at medikamentet sto på forbudslista. Han fortalte at det ligger til familien hans å være plaget med angst og depresjoner, men at andre i familien brukte mye mer medikamenter enn han hadde gjort. Han sa at det var syklingen som hadde gjort at han kunne holde ut lenge uten å bruke medikamenter.

Jeg har ikke noen forslag til svar på ditt egentlige spørsmål, men du har jo fått mange andre svar her. Uansett så vil jeg tro at et normalt sunt kosthold med lite rent sukker og lite kaffe og alkohol er en god start.

Når det gjelder RAW-food-bølgen så er det viktig å huske at vi mennesker har behersket ilden i 100 000 år, og det er vel ikke unaturlig om vi ihvertfall til en viss grad har tilpasset oss stekt og kokt mat. F. eks. tomater inneholder stoffer som gir god beskyttelse mot noen kreftformer, men tomaten må kokes lenge for at kroppen skal greie å ta opp disse stoffene. Det fins flere andre næringsstoffer som tas opp lettere hvis maten er kokt enn hvis den er rå, men jeg gidder ikke å lete fram noen nå i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...