Gå til innhold

Lære barn på 4 år nytt språk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om det er rett underforum å poste på, men prøver her å få litt tips:)

Jeg har nylig startet å undervise en 4 (blir 5) år gammel jente i språk. Dette er privatundervisning gjennom firmaet jeg er ansatt i. De betaler for at jenta skal lære seg norsk.

Problemet er å finne på måter å "snike inn" norsken. Et lite barn har selvsagt ikke noen indre motivasjon og fornuftig interesse for å lære språk, det må skje på en lysbetont måte. Helst gjennom lek! Sitte og skrive/lese og gjøre oppgaver slik de eldre gjør er ikke mulig med så unge.

Hadde blitt supertakknemlig om noen har tips til leker eller måter å lære bort norsk på. Hva er deres barn interessert i? Hva tror dere hadde fenget?

Hun her elsker å leke, men tendensen blir at hun lever seg inn i fantasiverden og snakker i vei på morsmålet sitt. Å snike inn norsk blir til tider vanskelig. Jeg snakker kun norsk med henne og deltar i leken på norsk, men å få et barn til å konsentrere seg om å lære norsk oppi leken er litt vrient. Er opptatt av at det skal være gøy, men hun må lære noe også!

Har alltid undervist eldre barn og voksne, vanskelig med en 4-åring merker jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får lese deg opp på faglitteratur..

finnes mange bøker og opplegg til dette.

- lær meg norsk før skolestart er et eksempel. kommer ikke på flere i farten.

Formidle eventyr, sanger ved å bruke konkreter. Generelt ha mye konkreter tilgjengelig, små møbler (f.eks dukkehus) som dere kan snakke om og drive innlæring av begreper.

Sikkert mye fra snakkepakken som kan brukes, blant annet krokodille Knut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg bare ville startet med å prate norsk til henne.. Hele tiden.. Barn har en utrolig evne til å forstå og barnet er i perfekt alder for å lære seg et nytt språk.. Dere kan ta dere en tur ut og se på ting... Og bruk de norske ordene..

Hilsen lærer;)

Gjest Thessie!
Skrevet

Akkuratt nå står det litt stille her. Men kanskje memory kan være en god ide? Du kan bruke diverse tegninger og det norske ordet for figuren på tegningen?

Ellers så er det lurt å ha mye konkrete ting å vise til. Hvis du forteller et eventyr om en bjørn så kan du ha en bjørnebamse å vise fram.

Gjest Klaveret
Skrevet

Har ingen gode tips annet enn å snakke masse norsk til henne. Gjør det til det naturlige kommunikasjonsspråket dere imellom. Eller er du jo heldig da barn under 6 år "suger til seg" lærdom som f.eks språk.

Skrevet

Holder akkurat på å lære sønnen min litt engelsk,han er 4. Han liker veldig godt stickersbøker for tida. Med all slags dyr og ting. Så putter vi inn de engelske begrepene når vi holder på.Ellers er han veldig glad i puslespill og det bruker vi også som utgangspunkt for å lære noen ord.

Skrevet

Ta henne med så hun får leke med andre barn, å tilegne seg et språk er noe helt annet enn å lære det. Snakk med henne, la henne møte og være sammen med andre norske så mye som mulig. Å sitte med nesen nedi bøker, klistermerker o.l fører til at hun lærer noen ord, men noen forståelse for språket får hun ikke.

Skrevet

Jeg synes også det er en god ide å la henne leke med andre norske barn, men det er kanskje en type langsom læring som de timene du har til rådighet ikke passer så bra til? Kanskje bedre å oppførdre foreldrene til å ta henne med på lekeplasser, sørge for at hun får barnehageplass ol.

Synes det høres ut som en god ide at du leker med henne og snakker norsk. Jeg ville vært oppmerksom i forhold til å flette inn fraser det bør være relativt enkelt å lære seg. "Vil du leke med meg", "kan jeg låne den" "hva er det", " skal vi spise", osv.

I tillegg ville jeg gitt henne filmer på norsk som hun kan se hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...