Gå til innhold

Hamster, Marsvin, Degus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer og få tak i en gnager av et eller annet slag, og lurer derfor på om noen har tips og erfaringer å dele med meg?

Jeg er veldig glad i dyr, og vil gjerne at min sønn også skal få vokse opp med dyr i huset :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Rotter. Les og lær på www.tamrotter.com

Rotter er det mest sosiale av alle "burdyr" og er lette å trene opp og blir fantastiske kjæledyr. Jeg sitter her nå med mine tre gutter og er så happy for all den selskap det er i de :rodmer:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ville også sagt rotter. Med tanke på barn ville jeg sagt hannrotter, de er vanligvis roligere men om dere vil ha et dyr som er høyt og lavt samtlidlig og ikke nødvendigvis liker å kose i mer enn et sekund før de løper videre ville jeg sagt hunnrotter. :)

Kjøp fra en seriøs oppdretter og ikke fra dyrebutikkk, det kan fort bli en skrekkopplevelse. Som Belle sier, tamrotter.com er stede å lære alt om rotter. De har også et forum hvor dere kan finne ut alt dere lurer på og finne de rottene som passer dere.

Endret av Nio
  • Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Er helt enig i at rotter er et perfekt dyr :)

Kan ikke ha rotter selv akkurat nå, men jeg har hatt flere rotter opp gjennom årene. Stort sett bare gutter. Hadde 2 jenter i en kort periode og de var skikkelig "bitchy"

Har aldri opplevd å bli bitt av dem, har hatt de med meg over alt mens de sitter i hetta på jakka eller i lomma e.l., de har blitt rundvasket av bikkjene og elsket det :fnise: , de var veldig flinke til å gå inn i buret for å gå do.

Nydelige dyr...kjenner jeg savner dem nå :sukk:

Gjest Consensio
Skrevet

Forsåvidt helt enig i at man burde finne en oppdretter og ikke støtte salg av dyr over disk.

Har hatt en del små dyr som har vært kjøpt fra dyrebutikk (overtatt dem fra andre som har kjøpt dem der), og de har hatt mye sykdommer og ikke minst problemer med gemyttet :(

Skrevet

Marsvin fra dyrebutikk er det veldig mye jobb og temme! det er nå i hvertfal min erfaring! Det er jo selfølgelig noen unntak der de ansatte i dyrebutikken har vært flinke med dem, men tror det er lettere å temme en rotte :)

Gjest Heloise
Skrevet

Rotter. Les og lær på www.tamrotter.com

Rotter er det mest sosiale av alle "burdyr" og er lette å trene opp og blir fantastiske kjæledyr. Jeg sitter her nå med mine tre gutter og er så happy for all den selskap det er i de :rodmer:

Signerer!

Skrevet

Jeg ville helt klart også gått for rotter.

Ja, i flertall - de er flokkdyr så du må ha minst to av samme kjønn. De blir ikke mindre tamme av den grunn, som noen tror.

Rotter er lette å håndtere, og jeg vil påstå mer vennlige enn hamster etc. De tåler også en god del mer, og egner seg dermed godt i barnefamilier.

Hannrotter er mer sedate og late enn hunnrottene, som gjerne er overalt hele tiden og har liten tid til å kose.

For all del - kjøp rotter fra en oppdretter som prioriterer helse og gemytt fremfor utseende. Du får så mye igjen for det. :)

Linken til forumet i andre post er gull verdt. Der finner du råd og tips, samt rotter til omplassering og rottekull.

Lykke til - og kos deg! Herlige dyr! :rodmer:

Skrevet

Ikke for å irritere dere som har rotter som kjæledyr, men jeg liker virkelig ikke tanken på rotter, ikke litt en gang. Faktisk er jeg livredd rotter, og sånn. Så ja.. Hva anbefaler dere nest etter rotter?

Skrevet

Ikke for å irritere dere som har rotter som kjæledyr, men jeg liker virkelig ikke tanken på rotter, ikke litt en gang. Faktisk er jeg livredd rotter, og sånn. Så ja.. Hva anbefaler dere nest etter rotter?

Om du vil risikere dyr som biter og må bo alene, så ville jeg valgt hamster. :fnise:

Ville ikke anbefalt annet enn rotter. Ikke til småbarnfamilier.

Det er ikke kloakkrotter du får hos oppdrettere. :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har du noengang hilst på virkelig tamme rotter, TS? :gjeiper:

Nest etter rotte ville jeg sagt syrisk hamster (også fra bra oppdretter, f.eks oppårsgaard eller hamsterdeg) De lever ca. like lenge som rotter. Personlig liker jeg hannhamstere best, hunnhamstere har løpetid hver 3.dag som kan bety illeluktende(og ekkel etter min mening) væske. Hamstere skal være alene.

Ørkenrotte( r) kunne også vært noe, da enten bare en, eller to som har vært sammen fra fødselen. Men vær obs på at du må ha et ekstra akvarium klart da, litt kranging kan ende med at du finner den ene uten hode neste dag. Noen kan leve sammen i harmoni til de dør av alderdom også da. :) Du finner ingen oppdrettere av dette i Norge, du må til sverige for å finne det.

Ville ikke anbefalt chinchillaer med mindre barnet er veldig forsiktig med dyr, chinchillaer er nærmest glass holdt sammen av tannpirkere :fnise:

Deguser kan kanskje gå bra, de er litt som hunnrotter, men lever mye lengre og trenger større plass.

Marsvin er nok ikke utelukket, har hørt at de er bra dyr om man har barn uten at jeg vet om dette er en myte eller ikke. Jeg har ikke så veldig mye peiling på marsvin, så noen andre må isåfall fortelle om dem. :)

Fint om du forteller litt mer om hva du/dere ser etter, eventuelt hvor gammelt barnet er og om det er vandt til dyr. ;)

Endret av Nio
Skrevet (endret)

Har du noengang hilst på virkelig tamme rotter, TS? :gjeiper:

Nest etter rotte ville jeg sagt syrisk hamster (også fra bra oppdretter, f.eks oppårsgaard eller hamsterdeg) De lever ca. like lenge som rotter. Personlig liker jeg hannhamstere best, hunnhamstere har løpetid hver 3.dag som kan bety illeluktende(og ekkel etter min mening) væske. Hamstere skal være alene.

Ørkenrotte( r) kunne også vært noe, da enten bare en, eller to som har vært sammen fra fødselen. Men vær obs på at du må ha et ekstra akvarium klart da, litt kranging kan ende med at du finner den ene uten hode neste dag. Noen kan leve sammen i harmoni til de dør av alderdom også da. :) Du finner ingen oppdrettere av dette i Norge, du må til sverige for å finne det.

Ville ikke anbefalt chinchillaer med mindre barnet er veldig forsiktig med dyr, chinchillaer er nærmest glass holdt sammen av tannpirkere :fnise:

Deguser kan kanskje gå bra, de er litt som hunnrotter, men lever mye lengre og trenger større plass.

Marsvin er nok ikke utelukket, har hørt at de er bra dyr om man har barn uten at jeg vet om dette er en myte eller ikke. Jeg har ikke så veldig mye peiling på marsvin, så noen andre må isåfall fortelle om dem. :)

Fint om du forteller litt mer om hva du/dere ser etter, eventuelt hvor gammelt barnet er og om det er vandt til dyr. ;)

Jeg (TS) har aldri hatt med rotter å gjøre... Og jeg skal ærlig innrømme at d jeg leste første svar i tråden tenkte jeg "fysj, nei" :gjeiper:

Men etter å ha lest litt om rottene og lest disse veldig positive svarene om akkurat det dyret så har jeg forandret mening :)

Gutten er ikke mer enn to, men han er vant til både hund og katt, og veeldig glad i alle dyr :)

Tror jeg må lese litt mer om rotter og se hva vi finner ut :)

Tusen takk for svar så langt, og det er lov til å komm med flere tips ;)

Endret av Skade
  • Liker 1
Skrevet

må nok også anbefale gutterotter. alt det fine å flotte om de har du hørt av de andre som har svart og jeg mener det samme.

kjøp for alldel ikke hamster til barn, de er nattdyr og da sover jo de fleste barn.(selv elsker jeg hamster mer enn både rotter og alt annet, men det er forde de ikke er like begeistra for kroppskontakt som de fleste andre og jeg legger meg i 5-tida på morgenen, så jeg får med meg noen med hamsteren)

marsvin synes jeg er eneste andre alternativet hvis dere vil kose med dyret....(men de skal jo også være 2 har jeg forstått)

hvis det er viktigere å se på et morsomt dyr(som ikke har tid til å kose) er ørkenrotter og degus alternativ.

Skrevet

må nok også anbefale gutterotter. alt det fine å flotte om de har du hørt av de andre som har svart og jeg mener det samme.

kjøp for alldel ikke hamster til barn, de er nattdyr og da sover jo de fleste barn.(selv elsker jeg hamster mer enn både rotter og alt annet, men det er forde de ikke er like begeistra for kroppskontakt som de fleste andre og jeg legger meg i 5-tida på morgenen, så jeg får med meg noen med hamsteren)

marsvin synes jeg er eneste andre alternativet hvis dere vil kose med dyret....(men de skal jo også være 2 har jeg forstått)

hvis det er viktigere å se på et morsomt dyr(som ikke har tid til å kose) er ørkenrotter og degus alternativ.

Man skal ikke kjøpe noe som helst dyr til barn. Alle hamstere har forskjellig døgnrytme selv om de i bunn og grunn er nattdyr. Katter er også nattdyr men mine sover om natta og er våken om dagen. Dverghamsteren min våkner ca. klokka 11 om dagen og igjen om kvelden, atm spiser han. :)

Degusgutten min liger å sove i nakken min, kan være med på tur i genseren og sitter stille når jeg klør han under haka.

Hanndeguser kan med andre ord være like mye koseklumper som rotter. Jentene derimot sitter bare stille når jeg har godbiter :fnise: Ørkenrotter kan jeg si meg enig i at er mer for å se på enn å kose med, men som alle andre dyr er de individer, noen liker å kose, andre ikke.

Håper egentlig du går for rotter TS, fantastiske dyr om du får dem fra riktig plass :D

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har hatt flere jenterotter og flere gutterotter (kun en kort periode med begge kjønn samtidig - gosj for et styr med tøsete jenter som terget gutta...)

Jeg liker jenterotter veldig godt. Det er aldri en kjedelig dag med de i hus. De er absolutt overalt og gjør masse hyss hele tiden. Full fart og stormende jubel. Gutta er en del enklere. De liker seg best i sofaen sammen med meg de. Vil heslt bare kose og få mat. Masse mat.

Bare vært obs på at rotter har dårlige luftveier og de får fort infeksjon i lungene (mykoplasma) så kan hende de før eller senere må ha en ab-kur. Desverre.

Skrevet

Kan hende dette blir veldig off-topic, beklager isåfall... Er det noen som vet hvorfor rotter har dårlige luftveier? Er det dårlig avl eller er det bare sånn?

Og som har blit nevnt flere ganger i tråden Skade, så er tamrotter.com en plass du absolutt burde registrere deg (helt gratis) :)

Skrevet

Må slå et slag for marsvin her og si at de er perfekte kjæledyr til barn. De er lettstelte og sosiale.Dessuten biter de aldri.

Jeg har marsvin selv og synes de er herlige :rodmer: De er kosete og nysgjerrige. De sover heller ikke på dagen som mange hamstrer gjør.

Det er kanskje ikke så mye "fart" i dem i forhold til rotter(ikke mine ihvertfall) men de kan godt ligge på fanget å kose i timevis.

Husk at hvis du velger marsvin MÅ det være to eller mer, de blir ensomme hvis de er alene.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kan hende dette blir veldig off-topic, beklager isåfall... Er det noen som vet hvorfor rotter har dårlige luftveier? Er det dårlig avl eller er det bare sånn?

Og som har blit nevnt flere ganger i tråden Skade, så er tamrotter.com en plass du absolutt burde registrere deg (helt gratis) :)

Det er vel delte meninger her? men i mine øyne er det pga avl. Det ble populært med fargeavl og dermed så gikk det på helsa løs. Jeg hadde rotter for 20 år siden også og de var også utsatte om de stod i trekk, men de levde generelt lengre enn nåtidens rotter.

Skrevet

Anbefaler ikke hamster til barn, pga døgnrytmen og at de ofte er veldig krelete + lette å miste i bakken.

Marsvin er koselige dyr for barn. Veldig kosete og skjønne:) Men, husk at de må være minst 2 sammen!! Og at de lever en stund...

Har selv hatt alt av gnagere (utenom degus og chinchilla) og kjøper nok marsvin til mine evnt barn. Nå har jeg hamstere og kanin. Elsker rotter, men det lukter fort av buret, så venter med det til jeg flytter hjemmefra. Hadde 3 hannrotter jeg overtok av en kompis, de var veldig kjekke! Rolige (muligens pga alderen) og sosiale.

Skrevet

Jeg vil i hvertfall fraråde degus på det sterkeste. Vi har selv tre degusgutter, og de er virkelig herlige dyr. Så morsomme, dagaktive, tillitsfulle, nysgjerrige og vennlige (biter aldri). Men de er veldig krevende. Jeg leste et sted at man anbefalt en aldersgrense på 12 år på barn som skal ha degus, og den anbefalningen støtter jeg.

Deguser hopper (som chinchillaer og ekorn), så man har ikke så mye kontroll på de når de sitter på fanget. Det er ekstremt viktig at man aldri holder en degus i halen (som et lite barn kan finne på å gjøre), for deguser slipper haleskinnet som et forsvar mot rovdyr. Halen vokser ikke ut igjen, så degusen må i såfall klare seg uten halen resten av livet. Deguser er også disponert for diabetes, så man må være nøye med kostholdet deres. Og siden de er så spretne og aktive (vanvittig raske), så må man være påpasselig når man åpner burdøra hvis man ikke vil at dyrene skal hoppe ut.

Deguser er fantastiske dyr som jeg virkelig har blitt glad i. Men man bør ha store barn og være forberedt på en langt mer krevende jobb enn om man har hamster eller marsvin. Rotter vet jeg ikke så mye om, så jeg vet ikke hvordan de kan sammenlignes i forhold til degus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...