AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Har et spm angående p-matte. Er det slik at den er endel enklere enn tmatte, eller er ikke forskjellen så stor? Og er det noen som vet om det går an å ta pmatte som privatist og erstatte den med tmatten man har fra før (og da ha s- matte andre året)?
Aviale Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 (endret) Hei, t-matte og p-matte er faktisk ganske forskjellig første året. T-matte har mer pensum, man går fortere fram og man går ut fra at alle har et godt grunnlag. Dvs hvis man har slitt med tidligere matte bør man ikke ha t-matte, fordi lærerne går ut fra at du kan det. Jeg har hatt t-matte, og jeg synes det var veldig vanskelig. Jeg hadde 4/5 på ungdomsskolen men fikk 3 i t-matte (og da jobbet jeg ca 1,5 time i uka med matteleksene). Det som er den største forskjellen mellom disse er likevel måten man lærer stoffet på. I t-matte er det meste teoretiske oppgaver der man vet fremgangsmåten fordi man har pugget den. I p-matte er nesten alle oppgaver "eksempeloppgaver", alså i utgangspunktet praktiske. Oppgaver med f.eks. algebrauttrykk er rett fram i t-matte, mens i p-matte pakker man ofte inn oppgaven i noe praktisk. Hvis du synes eksempeloppgaver har vært vanskelige, og du har hatt 4 eller høyere, tror jeg du bør velge t-matte selv om det er litt vanskelig. Synes du det er enklest med praktiske oppgaver bør du velge p-matte. Jeg skjønner ikke helt privatist-spørsmålet ditt. Har du allerede tatt hele t-matten? Da passer det jo PERFEKT å ha S-matte, siden det er 70% repetisjon av t-matten! Har man allerede t-matte trenger man IKKE p-matte, det blir bare å repetere ting man vet fra før av. I tilfelle jeg tar helt feil om hvor du står, her er mattetypene med vanskegrader: Vg1: 1P Lett. Praktiske oppgaver. Går over til 2P/evt S1 1T middels/vanskelig. Teoretisk. For de som trenger matte til senere studier eller synes matte er gøy. Går over til S1/R1 Vg2: 2P Fortsatt ganske lett, men vanskeligere enn vg1. Avsluttes dette året S1 70% repetisjon av t-matte. Man kan gå fra t-matte til denne, noen ganger også fra p-matte hvis man jobber hardt. R1 Vanskelig. Bør ha 4 eller høyere i t-matte for å få bra karakter. INGEN kan gå fra p-matte og hit. Dritlangt innlegg, men håper du fikk svaret ditt Du trenger i alle fall IKKE ha p-matte hvis du allerede har t-matte! Endret 15. august 2011 av Johanne.R
Gjest fridus Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Tusen takk for langt svar, you made my day Grunnen til at jeg lurer på å ta pmatte er at jeg fikk 3 i t-matte og ønsker å forbedre snittet ved å ta matte om igjen som privatist. Selvfølgelig kan jeg ta t-matte om igjen, men tenkte at hvis p-matte er mye enklere kan jeg liksågodt ta det. Samtidig har jeg jo tatt t-matte før og husker kanskje en mikroskopisk del av pensum ;P I s-matte klarte jeg meg mye bedre og fikk 5, men forstod egentlig fortsatt ikke så mye... Var mest hardt arbeid.
Anneee Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 R1 Vanskelig. Bør ha 4 eller høyere i t-matte for å få bra karakter. INGEN kan gå fra p-matte og hit. Jeg har
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Jeg har Hvordan i alle dager har du klart det?
Anneee Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Hvordan i alle dager har du klart det? Nei jeg aner ikke jeg, tok faget som privatist og hadde undervisning på sonans i Oslo. Fikk en 2'er da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå