Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å jogge og lurer på hva jeg bør få i meg etter jeg har jogga? Sies jo at man skal få i seg noe helst 20 minutter etter trening. Har proteinpulver som jeg bruker etter styrketrening, kan dette også brukes etter jogging? Eller bør jeg få i meg noe annet (må være lavkarbo) Proteinpulveret jeg bruker er eggeprotein fordi jeg tåler ikke melk, gluten og div.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter en styrkeøkt holder det med 20-30g protein og 20-30g karbohydrat. Etter en joggeøkt (avhengig av intensitet og varighet) ville jeg prøvd å fått i meg 10-15g protein og 20-40g karbohydrat. Om du er veldig godt trent, må tallene oppjusteres noe.

• Liker 1
Skrevet

Ta deg en banan og en liten proteinshake, eller noe med innhold av proteiner (om du er litt seriøs), så du ikke bryter NED muskler og ikke erstatter...

Banan med kanel er knall etter 20 min. det.. Så spiser du et litt større måltid etter det. Så du får litt i magen.. Husk å spise rundt 6 måltider (små, men ofte).

Skrevet

Ta deg en banan og en liten proteinshake, eller noe med innhold av proteiner (om du er litt seriøs), så du ikke bryter NED muskler og ikke erstatter...

Banan med kanel er knall etter 20 min. det.. Så spiser du et litt større måltid etter det. Så du får litt i magen.. Husk å spise rundt 6 måltider (små, men ofte).

Hun spør om lavkarbo-alternativer og du sier banan. Tommel opp.

• Liker 2
Skrevet

So? Tror du EN banan gjør deg feit?? MÅ ha i seg noe da vet du om man ikke skal brenne av seg alt av muskler... Må fylle opp glykogenlagrene.

• Liker 1
Skrevet

So? Tror du EN banan gjør deg feit?? MÅ ha i seg noe da vet du om man ikke skal brenne av seg alt av muskler... Må fylle opp glykogenlagrene.

Har faktisk problemer med magen, noe som betyr at jeg reagerer dårlig på karbohydrater selvom det bare er en banan.

Trur heller ikke det er så smart å ta en banan når man er på lavkarbo uansett.

• Liker 1
Skrevet

Det sa du ikke noe om, så sånt kan ikke jeg lukte. Lavkarbo betyr lite karbohydrater, ikke NULL karbo.. Hold deg heller unna brød, pasta osv.. En banan må du jo i det minste ha i deg i løpet av dagen. Eller annen frukt.

Skrevet

Det sa du ikke noe om, så sånt kan ikke jeg lukte. Lavkarbo betyr lite karbohydrater, ikke NULL karbo.. Hold deg heller unna brød, pasta osv.. En banan må du jo i det minste ha i deg i løpet av dagen. Eller annen frukt.

Banan er ikke lavkarbo!

Skrevet (endret)

Men for fan, om du tar EN banan på en jævla dag uten annen karbo, så spiller det fan meg ingen rolle. Hva mener du hu skal spise da? Hu sier ikke 0 karbo, men LAVkarbo.

Svar på hennes spørsmål du istedet for å kverrulere.

Merka ikke at du var trådstarter...

Endret av gutt92
  • Liker 1
Skrevet

Hva med en neve mandler eller nøtter?

Kaffe med eggemelk?

Jordbær/bringebær/multer med fløte?

Men du MÅ heller ikke spise etter trening med lavkarbo, siden du ikke skal fylle opp noen glukogenlagre (i allefall ikke på de strengeste variasjonene, vet jo ikke hvilken form for LC du praktiserer)

Skrevet (endret)

Lavkarbo eller ikke, skal du drive med utholdenhetsidrett og få gode sportslige resultater må du spise karbohydrater.

Fett og proteiner vil ikke tilstrekkelig fylle opp glykogenlagrene. Hvis du søker litt rundt på nettet etter "Paleo for endurance athletes" finner du nok en del tips.

Etter trening bør du få i deg 4:1 karbohydrat til protein.

Feks en smoothie med fruktjuice/vann/is,

Frukter som rosiner (høyt innhold av høy-GI karbohydrater som fyller opp glykogenlagrene dine), melon, bær (mye antioksidanter). Unngå frukter med mye fiber som pære, ananas, mango,

gjerne en skje eller to med ren glukose/glukosegelé.

Frukt inneholder primært fruktose og etter trening bør du heller søke å få deg glukose da det er disse molekylene som skal bygge opp glykogenlagrene. Fruktose har lavere GI enn glukose.

Shaken må ha litt protein gjerne i form av proteinpulver med høyt innhold av BCAA som eggepulver eller myseprotein.

Eller du kan selvsagt spise lavkarbonøttene dine og en god porsjon smeltet ost med baconfett og sikkert klare deg helt fint på det.

Det finnes anekdotiske eksempler på folk som mener de klarer å fortsette å drive med idrett på nærmest null-karbo-kosthold. Jeg ville ikke gjort det. Å møte veggen er nok mer ubehagelig enn du skulle tro.

Til slutt vil jeg si at det viktigste er å erstatte væske du har tapt. Drikk vann.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Man MÅ ikke spise fordi om man har trent litt!

Er du en mosjonist, som trener for å ikke forfalle totalt - så er det ikke sånn at du ødelegger muskler/ikke får effekt av treningen eller whatnot om du ikke pøser på med mat rett etter trening.

Hvorfor gjøre alt så innmari vanskelig?

Men hvis du føler at du MÅ ha noe - som jeg iallfall svært skjeldent gjør når jeg lever på lavkarbo, så er vel nøtter et fint alternativ. Enkelt å ta med seg, og du kan regulere mengden helt selv.

Jeg tror ellers at man fint kan trene selv om man spiser lavkarbo. Skal ikke snakke for toppidrettsøvere - men for oss vanlig dødelige er det iallfall min erfaring at det går helt fint.

Skrevet

1. Frukt er faktisk en perfekt kilde til karbohydrater etter trening. Det skal likevel sies at opptaksrate strengt tatt har en perifer betydning, så lenge man ikke trener flere ganger pr dag. Frukt består av et spekter av ulike karbohydrater (jf. Nutritiondata.com) og inneholder faktisk ikke så mye fruktose som det mange tror.

2. Som Supraspinatus nevner - så er karbohydrater av vesentlig betydning om målet er å prestere - dette gjelder også i et lavkarbokosthold. Trener man mye, så bør også betingelsene og definisjonen av lavkarbo endres tilsvarende. Jeg kjenner til toppidrettsutøvere og -lag som spiser etter lavkarboprinsipper, men som ikke ligger under 120-150g - noe som også er lavkarbo for kroppen, om man trener mye og med høy intensitet.

3. Det skal likevel sies at kroppen ikke er så handikappet som mange tror. Om man en eller annen gang ikke inntar noe etter trening (jeg anbefaler alltid å spise noe etter trening), så er det ikke slik at vi ikke kan danne de karbohydratene og proteinene vi behøver for å restituere oss og bygge oss opp.

20g protein - 30g karbohydrat vil dekke de fleste behov ift styrketrening

10-15g protein - 40g karbohydrat vil dekke de fleste behov ift kondisjonstrening

Dette avhenger selvsagt av frekvens, volum, intensitet og belastning - men som generelle retningslinjer er dette mer enn bra nok.

• Liker 1
Skrevet

Man MÅ ikke spise fordi om man har trent litt!

Er du en mosjonist, som trener for å ikke forfalle totalt - så er det ikke sånn at du ødelegger muskler/ikke får effekt av treningen eller whatnot om du ikke pøser på med mat rett etter trening.

Hvorfor gjøre alt så innmari vanskelig?

Man bør absolutt få i seg noe etter trening, selv om man bare er mosjonist, fordi da går restitusjonen raskere. Dessuten er kroppens evne til å danne glykogenlager omtrent dobbelt så stor umiddelbart etter trening som ellers, så de karbohydratene man får i seg går i mye større grad med til å danne glykogenlager.

Til dere som innvender at hun går på lavkarbo så er det enkelt og greit sånn at for å drive med utholdenhetstrening så merker man enorm forskjell på om man har glykogenlager eller ikke. Har man lite glykogen må kroppen omtrent bare bruke fett, og det trengs oksygen til fettforbrenning. Altså må intensiteten holdes lav nok til at treningen er aerob.

Det fins forskjellige restitusjonsdrikker fra produsenter som ProteinFabrikken, Maxim og Powerbar, men for mosjonister holder det lenge med en halvliter skummet melk og/eller noen frukter. Frukt er en god kilde til karbohydrater, men man trenger litt proteiner i tillegg for å bygge opp de muskelfibrene som er brutt ned. Det skjer nedbryting av muskelfibre ved utholdenhetstrening også, ikke bare ved styrketrening.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...