Gå til innhold

hvilke fag trenger jeg for generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke gått vgs, men tok de avsluttende fagene for første året som privatist. Så gikk jeg frisørskole privat, men jeg vil ikke gjnnomføre lærlingeårene mine, etter mye tenking har jeg bestemt meg for å gå sykepleien 3 år. kravet er studiekompetanse..

hvilke fag trenger jeg å bestille på privatistweb for å få studiekompetanse?

har geografi, engelsk, naturfag og samfunnsfag fra før.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke gått vgs, men tok de avsluttende fagene for første året som privatist. Så gikk jeg frisørskole privat, men jeg vil ikke gjnnomføre lærlingeårene mine, etter mye tenking har jeg bestemt meg for å gå sykepleien 3 år. kravet er studiekompetanse..

Noen som vet?

Er ikke sikker, men jeg hadde matte, norsk, nynorsk, nyere historie, gym, naturfag, 2 valgfag (rettslære og reklame), engelsk. Ehhh, husker ikke om det var flere.. Hadde grunnkurs og vk1 i forkant, selvfølgelig :P Gikk ut med studiekomp. i 07, så det har nok forandret seg :)

Skrevet

Noen som vet?

Da trenger du nok fagene som er 2. og 3.året for å få studiekompetanse. Noen av fagene er plassert forskjellig etter hvilken linje du går, og siden du har vært privatist vet jeg ikke hvilke fag du har tatt som vg1-fag. Her er i alle fall fagene jeg har hatt/skal ha for å få studiekompetanse:

Vg1

Norsk

Samfunnsfag

Naturfag

Matte

Gym

Engelsk

Vg2

Norsk

Eldre historie

Gym

Matte

3 valgfag innenfor samfunnsfag eller realfag

Vg3

Norsk

Nyere historie

Gym

Evt. matte

2 valgfag som er fortsettelse av de du hadde vg2

Et viktig krav for studiekompetanse er at du har hatt 2 valgfag over 2 år. Har du hatt 2 samfunnsfaglige får du vanlig kompetanse og har du hatt 2 realfaglige får du spesiell studiekompetanse.

Jeg aner ikke hvordan dette fungerer hvis du vil ta dette som privatist, men jeg tror i alle fall jeg fikk med alle fagene jeg har hatt :) Håper dette var forståelig!

Skrevet (endret)

Du trenger norsk (muntlig, bokmål skriftlig, sidemål skriftlig), historie (muntlig eksamen), matematikk (skriftlig eksamen,og det er en sjanse for at du kan bli trekt ut til muntlig men svært usannsynlig). Samfunnsfag, engelsk og naturfag hadde du.

Det spørs litt hva slags kriterier du søker under, søker du med 23/5 regelen så trenger du bare ta disse fagene og ha tilsammen 5 års praksis(jobb),utdannelse og folkehøgskole/militæret, men du må være 23 når du søker. Skal du satse på et helt vitnemål som om du har gått vgs normalt bare at du tar det som privatist, må du nok regne med noen valgfag og gym i tillegg.

Redigert: så ikke at hun hadde tatt engelsk :)

Endret av Jinta
Skrevet (endret)

Da trenger du nok fagene som er 2. og 3.året for å få studiekompetanse. Noen av fagene er plassert forskjellig etter hvilken linje du går, og siden du har vært privatist vet jeg ikke hvilke fag du har tatt som vg1-fag. Her er i alle fall fagene jeg har hatt/skal ha for å få studiekompetanse:

Vg1

Norsk

Samfunnsfag

Naturfag

Matte

Gym

Engelsk

Vg2

Norsk

Eldre historie

Gym

Matte

3 valgfag innenfor samfunnsfag eller realfag

Vg3

Norsk

Nyere historie

Gym

Evt. matte

2 valgfag som er fortsettelse av de du hadde vg2

Et viktig krav for studiekompetanse er at du har hatt 2 valgfag over 2 år. Har du hatt 2 samfunnsfaglige får du vanlig kompetanse og har du hatt 2 realfaglige får du spesiell studiekompetanse.

Jeg aner ikke hvordan dette fungerer hvis du vil ta dette som privatist, men jeg tror i alle fall jeg fikk med alle fagene jeg har hatt :) Håper dette var forståelig!

Helt riktig det du sier, men matte regnes som et valgfag. Man trenger ikke matte siste året for å få studiekomp.

Endret av sophiaM
Skrevet

Takker for gode svar! :takke: skal nok klare å få tatt disse over 3 eller fire terminer:) må jo lese selv så da er det greit å ta en 4-5 i slengen, ikke fler iallefall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...