Gå til innhold

Britisk bankkonto


Lipstick

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg reiser til England om en knapp måned for å studere.

Er veldig i tvil nå om jeg burde gå for ANSAbank for norske studenter i utlandet eller om jeg burde satse på en konto i en engelsk bank.

Litt for og i mot;

- ANSAbank ser ut til å være en god løsning Les her. Da de ikke tar gebyrer for bruk av kort i utlandet. Derimot må en betale et valutapåslag på 1.75 %. Det utgjør sikkert litt i det lengre løp.

- Velger jeg ansabank er det sannsynligvis enklere å overføre penger fra spvkontoen min (som jeg vil beholde) og til brukskontoen i England.

- Minuset er at jeg ikke har noen bank å gå innom hvis det skulle være noe, og det kan muligens bli et styr å betale regninger til britiske kontoer?

- Oppretter jeg en bankkonto i en britisk bank, f.eks. Santander eller Barclays, får jeg ikke lov å ha en vanlig studentkonto, siden jeg ikke har bodd fast i UK de siste 3 årene... Kontoer for Internasjonale studenter, har litt færre fordeler, ser det ut for.

- Hvordan blir det med overføringer fra Spv til min britiske bankkonto? Vanskelig å få til? Jeg ønsker ukentlige overføringer fra spv til britisk konto for å få bedre kontroll på økonomien.

Er det noen som har god greie på dette her? Erfaringer?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann. Som utlending i England er det vel enklest å skaffe seg en bankkonto her som du kan stenge når du drar hjem igjen? Lloyds TSB bank er greiest for utlendinger, da du kun behøver passet ditt for å åpne konto. Jeg bruker også DnB Nor kortet mitt når jeg er i utlandet, og det er gebyrfritt å bruke, men koster å ta ut i minibank. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og mange takk for svar :)

Jeg har tenkt å beholde spv-kontoene mine til bruk i Norge, og som reservekonto i London. Men det er som du sier, dyrere å bruke på engelsk jord, derfor vil jeg ha en konto der borte som ikke koster så mye å bruke.

Mulig det blir Santander siden universitetet mitt samarbeider med den banken, ellers bor jeg like ved et sentrum utenfor central som tilbyr de fleste bankfilialer, så kanskje jeg kan gå innom og undersøke hvem som har de beste avtalene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann

Anbefaler å ha en engelsk konto ja. Jeg hadde i Natwest og HSBC, stengte de bare da jeg flytta tilbake til Norge. Da kan du jo bare overføre mellom kontoene dine, også slipper du å bli belastet gebyrer hver gang du tar ut penger. Selv om det koster rundt 300 kr å overføre til utenlandsk konto. Men har du skandiabanken er det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, koster det virkelig så mye? Hmm.. da nytter det i alle fall ikke å overføre 1000 kroner hver uke. Får heller oveføre EN stor sum til å begynne med da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNBNor/Postbanken har like bra tilbud til studenter som ANSA sin avtale med Fokus bank. Tror Postbanken tar 100 kr i gebyr for overførsel mellom norsk og utenlands konto, så du vil nok trenge en konto i Storbritania også. Spesielt hvis du får deg en jobb der i tillegg, da må du ha en konto der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...