Gå til innhold

London og transport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drar til London, og blir der i 5 dager (4 netter).

Har tenkt å investere i et travelcard, evt. oyster , men er usikker på hva som vil lønne seg.

Travelcard kan bare kjøpes for 1,3 eller 7 dager. Med andre ord ikke 5 som er dagene jeg blir borte. Vil det da lønne seg å kjøpe for 7 dager, eller se på oyster card? Evt ta taxi ? Hva er lettest/billigst.

Tenkte å kjøpe for sone 1-2, men ser at om jeg velger sone 1-6 så er også Heathrow inkludert. Hvis ikke må man kjøpe en egen billett fra Heathrow og inn til bykjernen. Stemmer dette?

Rotete innlegg ,men jeg trenger råd og tips til hvordan DU gjør det i London :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i London, så jeg tror jeg har noen tips.

Kjøp egen billett fra Heathrow. Prisforskjellen er for stor til å betale ekstra for soner du ikke bruker.

Hvis du fyller opp Oyster-kortet blir du aldri belastet mer enn ett dagskort per dag, derfor lønner det seg i de fleste tilfeller.

Skrevet

gjelder oyster alle soner? eller må man velge soner her også? skal vi i så fall velge sone 1 og 2? bor i området rundt paddington/hyde park.

hvordan er prisene på taxi?

Skrevet

Nei, man velger ikke soner, de registreres automatisk, bare husk å ha nok penger på kortet. Jeg sverger til oyster card hver gang jeg er i London.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Så bra :) Husker du hvor mye toget fra Heathrow kostet? Eller har du tatt taxi?

Skrevet

Mener at Heathrow Express til Paddington kostet 35 pund? Jeg burde jo vite siden jeg tok det for en uke siden, men sånt går fort i glemmeboka gitt :fnise:

Skrevet

Jeg husker ikke hva t-banen til Heathrow kostet, men det er ihvertfall billigere enn Heathrow express, mener jeg å huske. Jeg får i tillegg studentrabatt med mitt ISIC-kort.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg synes det var lettvint å bruke Oystercard på Picadilly Line som går rett fra Heathrow og inn til sentrum. :jepp:

Skrevet

Heathrow express er svinedyrt! Men en del raskere enn tuben da. Hvis du ikke har dårlig tid er det absolutt mer lønnsomt å ta tuben.

Jeg ville gått for oyster card. Veldig lettvint å bruke. Du bare fyller opp med cash og så vil du automatisk få riktig (og beste) pris ved validering av kortet avhengig av hvor du har reist. Du kan også kjøpe ukeskort o.l. på oyster hvis du ønsker det. Men som nevnt tidligere her vil du aldri betale mer enn et dagskort på en dag hvis du bare har fylt opp med penger (da slutter de å trekke penger fra kortet).

Jeg ville også brukt litt tid på å finne ut om det er noen aktuelle buss-ruter i nærheten av der du skal bo. Det er kjempebillig å reise med buss i London: koster ca £1.30 per tur / maks £4 per dag uansett hvor du skal (og du bruker selvsagt oyster her også). Og mange av bussrutene har for det første veldig mange avganger, og kjører 24 timer i døgnet. Veldig praktisk etter at tuben slutter å gå (sånn rundt midnatt mener jeg å huske). Taxi er helt klart billigere enn i Norge, men ikke kjempebillig.

Skrevet

Jeg ser at veldig mange sier enten Heathrow Express eller Underground - men vi fant ut på forrige Londontur at Heathrow Connect går fra Heathrow til Paddington, som Heathrow express også gjør, men bare 3 pund mer enn en billett på undergrunnen. Den tar bare 10 minutter mer enn Express, men man sparer 10 pund. Og man sparer godt og vel over en halv time i tid i forhold til undergrunnen. (Avhengig av hvor i sentrum man skal, og når på døgnet man reiser.

Connect stopper på et par ekstra stasjoner underveis, Undergrunnen stopper på de fleste, men Express går direkte.

Jeg har valgt Paddington også som endepunkt for undergrunnstasjonen, sånn at reisetiden blir kompatibel. Skal man et annet sted i byen, kan det godt være at det blir kortere reisetid på undergrunnsbane, men lenger tid på tog da man gjerne må skifte til alternativ transport etterpå.

Priser (en vei) og tider

Heathrow Connect (Heathrow-Paddington stasjon): £8.50 - tar ca. 25-30 minutter. http://www.heathrowconnect.com/

Heathrow Express (Heathrow-Paddington stasjon) £16.50 (hvis kjøp online) eller £18 (i maskin) tar 15 minutter. https://www.heathrowexpress.com/tickets-deals/prices-fares

Underground/Tube: Heathrow langs Piccadilly Line til Paddington £5 tar 1 time og 13 minutter-ish, men med skifte av bane http://www.tfl.gov.uk/

Jeg kommer nok ikke til å velge undergrunnen inn fra Heathrow selv når jeg har funnet Heathrow Connect, da jeg synes det absolutt er verd de 3 ekstra pundene i forhold til det ekstra styret som ligger i å komme seg opp og ned til undergrunnen med kofferter, og tidsbesparing. Your mileage may vary.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...