gerotten Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Har en god og ganske følsom katt som trenger å ha det så godt han overhodet kan få det. Derfor ønsker jeg at snille mennesker med erfaring med katt skal passe han når jeg er på ferie. Er selvsagt skeptisk til å la fremmede komme inn i leiligheten min, men føler det er noe jeg må ofre for en god samvittighet. Noe som har erfaringer fra slikt? da mener altså profesjonelle som sentrumpass.no og lignende.
forum88 Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Du har ikke noen venner eller familiemedlemmer som du stoler på som kan bo hos deg mens du er vekke da? Godt du vil det beste for pusen din:) 2
Capricorn Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Jeg har kun brukt familie og venner. Kjenner du ikke noen som har dyr? Da kan dere bytte på pass også. Jeg hadde vært skeptisk til at fremmede har nøkkel til huset. Greit å vite at både katt og personlige eiendeler har det bra så kan jeg slappe av på ferie. 2
gerotten Skrevet 15. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2011 Føler ikke at jeg kjenner noen som ville vært bra nok, alle er busy med sitt liksom. holder det med ett besøk om dagen? slippe inn/ut,mat drikke og kos? Eller må noen bo der?
Capricorn Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Føler ikke at jeg kjenner noen som ville vært bra nok, alle er busy med sitt liksom. holder det med ett besøk om dagen? slippe inn/ut,mat drikke og kos? Eller må noen bo der? Vår har katteluke så der holder det en gang om dagen. Siden den ikke kan komme seg ut/inn selv så syns jeg noen burde slippe den inn/ut igjen senere. Hvis ikke så vil den måtte være ute eller inne helt til neste dag. Da kan du fort vekk risikere å komme hjem til at pus har hatt uhell fordi den ikke har fått kommet ut på do.
gerotten Skrevet 15. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2011 Vår har katteluke så der holder det en gang om dagen. Siden den ikke kan komme seg ut/inn selv så syns jeg noen burde slippe den inn/ut igjen senere. Hvis ikke så vil den måtte være ute eller inne helt til neste dag. Da kan du fort vekk risikere å komme hjem til at pus har hatt uhell fordi den ikke har fått kommet ut på do. Kan du fortelle litt hvordan katteluken fungerer? Er du fornøyd? Er du ikke redd for at andre katter kommer inn/ at det er lettere med innbrudd?
Sofie_22 Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 (endret) Kan du fortelle litt hvordan katteluken fungerer? Er du fornøyd? Er du ikke redd for at andre katter kommer inn/ at det er lettere med innbrudd? Vet det finnes katteluker hvor kun din katt kan komme gjennom ved at den har en type chip(?) på halsbåndet. Kan google litt å se pm jeg finner noe Edit: Fant en nettbutikk hvor de selger det: lenke Endret 15. august 2011 av Sofie_22
CathFoto Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Jeg bruker kattepasser når vi er borte. Familie, venner osv er alltid villige til å stille opp, men jeg opplever at kattepassere bruker mer tid med pusene når de er her. Dessuten føler jeg at å be venner stikke innom hver dag/annenhver dag i et par uker er å mase litt. I Oslo er det godt utvalg av kattevakter, vet ikke hvordan det er andre steder.
forum88 Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 Føler ikke at jeg kjenner noen som ville vært bra nok, alle er busy med sitt liksom. holder det med ett besøk om dagen? slippe inn/ut,mat drikke og kos? Eller må noen bo der? Det kommer litt an på hvor lenge du er vekke. Personlig så ville jeg ikke reis vekk lengre en en weekend om ikke noen kunne bo hos oss. Våre puser er såpass "avhengig" av kos og oppmerksomhet at det ikke ville vært nok med et besøk om dagen over lengre tid.. Så er jo også problemet om katten ikke er i nærheten når den skal slippes inn, og om det skjer flere ganger så blir jo den lenge ute aleine.. Er jo ikke sikkert den viser deg på samme tidspunkt som kattepasser er der.. Det beste er jo at noen bor hos deg, men det er jo ikke alltid like enkelt å få til..
Capricorn Skrevet 15. august 2011 #10 Skrevet 15. august 2011 Kan du fortelle litt hvordan katteluken fungerer? Er du fornøyd? Er du ikke redd for at andre katter kommer inn/ at det er lettere med innbrudd? Vår luke går på chippen i nakken så det er bare han som kommer inn. Er veldig fornøyd med den og vi blir ikke mast så mye på lenger Er ikke redd for innbrudd siden luka er så liten at katten må åle seg gjennom der.
CathFoto Skrevet 15. august 2011 #11 Skrevet 15. august 2011 Om utepusen er inne første gang kattepasseren kommer så går det som regel bra. Da blir de kjent og pusen kommer som regel når kattepasseren kommer.
Gjest Sicula Skrevet 15. august 2011 #12 Skrevet 15. august 2011 Jeg hadde kattepasser en gang, riktignok ikke i Norge, men allikevel.. Det fungerte veldig fint, hun kom på besøk først og hilste på pusen (han er nervøs og sky av type) og vi gikk gjennom hva hun trengte å gjøre hver dag. Jeg hadde ikke katteluke på den tiden, så katten var inne hele tiden mens jeg var borte, det var vel en uke ca. Det gikk helt fint, hun kom innom en gang per dag, da var hun der i ca 30 minutter, og hun tømte kattedoen, gav mat, laget til til neste måltid i en sånn automatisk foringsboks med timer, gav kos til pusen, børstet han, tok inn post, vannet planter, skrudde på lys, etc. Hadde ingen problemer med kattepasseren i det hele tatt, og katten var storfornøyd! Nå når jeg har katteluke tror jeg det hadde gått enda bedre, for da slipper han å sitte inne hele dagen. Du får katteluker som leser microchipen og bare slipper din katt inn, så slipper du å få huset fullt av fremmede puser på jakt etter mat... Petporte Smartflap heter den jeg har, funker veldig bra!
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #13 Skrevet 15. august 2011 Så vidt jeg vet så skal katter har tilsyn to ganger om dagen, det holder ikke med en... Står sikkert om det på mattilsynets sider...
CathFoto Skrevet 15. august 2011 #14 Skrevet 15. august 2011 Kommer veldig an på katten hvor ofte den behøver tilsyn. Har du f.eks to innekatter med normal helse, så klarer de seg fint en dag alene, så lenge de har nok mat/vann og den som kommer innom tar seg tid til de. Kattepass hjemme er for mange et godt alternativ til kattepensjonat.
forum88 Skrevet 15. august 2011 #15 Skrevet 15. august 2011 Det ville kanskje vært greit å vite hvor lenge du skal reise vekk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå