Gjest snoopy_93 Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Hei! Jeg er på jobb jakt igjen og har tenkt til å søke i en vanlig butikk på et senter. Søknaden i seg selv er vel egentlig ikke noe "problem" sånn sett, for der skriver man at man er interessert i stillingen og søker på den + litt informasjon om deg selv. CV synes jeg er værre for jeg finner så forskjellige maler på nettet og blir forvirra av det. Jeg vil jo skjønne selv hva det er jeg "skriver under på" om dere skjønner. Er det noen som har en enkel oppskrift på å skrive en bra CV? Håper noen vil hjelpe meg litt, for jeg er grønn på dette området.
Rosalie Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøker/Om+jobbsøk/Jobbsøkertips/Slik+lager+du+en+god+CV http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøker/Om+jobbsøk/Jobbsøkertips/Eksempler+på+CV+og+søknad
Knirke Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Det er lett å tro at det finnes en universell oppskrift på hvordan en CV skal se ut, men du står faktisk helt fritt! Mine tips: - Ikke skriv fødselsdato. Da kan du nemlig bli sortert ut ganske kjapt, enten du er for gammel eller ung. - IKKE skriv sivilstatus! Hvis du er kvinne, 20-30 år gammel og i et fast forhold, så skrur alle varsellampene seg på hos arb.giver. Unntaket er hvis man er over 30 og har barn som er forbi småbarn-stadiet. - Skriv arbeidserfaring før utdanning. Arbeidserfaring er det viktigste for arb.giver, spesielt i butikk. - Kun ta med relevant arbeidserfaring, ellers virker det som du skyter i blinde og ikke helt vet hva du vil - Bruk årstall, og ikke konkret dato for tidligere arbeid og utdanning. Hvis de lurer på nøyaktig varighet, så spør de deg heller på intervjuet
Aviale Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Min oppskrift på CV ser slik ut: 1. Generelt Navn, adresse, kontakt. Jeg er bare 18 men skrev ikke alder/sivilstatus (tenkte ikke på det, faktisk) 2. Utdannelse Hvilke skoler/linjer jeg har gått 3. Jobberfaring Hvilke jobber jeg har hatt. Jeg skrev det på denne måten: Jobb Tidspunkt (mnd-mnd, ikke dato) Arbeidsoppgaver Referanse Evt. attest vedlagt Når det gjelder jobb kommer det an på hvor erfaren du er, hvis du har mye erfaring trenger du bare skrive de relevante og hvis du er ny i arbeidslivet kan du godt skrive opp alle. Kan også være en ide å ha utdanning øverst, men akkurat det tror jeg ikke er så nøye da :gjeiper: Husk å ha enkle skrifttyper, fancy skrifttyper er ikke passende på en CV. Min CV er ganske enkel da, men jeg fikk jo jobben jeg søkte på Det var forresten søknaden min de tok mest positivt, jeg fant mange tips til å skrive søknader her: http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html
Gjest snoopy_93 Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Etter personopplysningene i søknaden, kan jeg skrive f.eks "Her er noen stikkord på hvorfor jeg kan gjøre en god jobb for dere;" Også liste opp at jeg er positiv, ansvarsbevist osv. ? Har jo selvfølgelig med "Viser til stillingsannonse på blablabla.no og søker herved på stillingen"
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 CV når man er ung er jo kjempelett, bare følg en mal og ikke overdriv, det er vel ikke Stoltenberg du skal imponere? 'Her er noen stikkord' ser ikke bra ut språklig sett. Det viktigste for servicejobber som ikke krever voldsomme kvalifikasjoner og utdannelse er at søknaden er ryddig og at de får et godt inntrykk hvis du blir kalt inn til samtale/intervju. Butikksjefer er fornøyd hvis de ser at du har jobbet før og hvis du har god norsk, vanligvis. Da jeg ansatte folk i butikk så jeg fort på CVen og luket bort alle med irrelevante opplysninger, rotete oppsett og med stavefeil.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Etter å ha jobbet på ressurstyring i et større konsern så vil jeg si at å unnlate å ha alder er utrolig irriterende. Man kan argumentere seg gul og grønn hvorvidt det er nødvendig eller ei men å unnlate dette er bare latterlig etter min mening. En CV skal fortelle om deg selv og gi et inntrykk av hvem du er og hva du kan. Å ha arbeidserfaring før skole er heller ikke særlig bra synes jeg. Det tar 3-4 linjer og gir et kjapt innblikk i fagfelt. Veldig bra. Husk å ha med sammendrag, men pass på at det ikke blir side opp og ned. maks en halv side. Som referanse bør du ha en av dine ledere. Å ha kollegaer var noe vi aldri la vekt på. Dersom vi fikk referanse fra kollega men ikke sjef så var det egentlig referanse nok.... Husk at en CV er et fast oppsett som du kan kopiere opp og legge ved en hvilken som helst søknad, og at det er i selve søknaden du sier litt om hvorfor du er perfekt for jobben Lykke til
Aviale Skrevet 16. august 2011 #8 Skrevet 16. august 2011 Etter personopplysningene i søknaden, kan jeg skrive f.eks "Her er noen stikkord på hvorfor jeg kan gjøre en god jobb for dere;" Også liste opp at jeg er positiv, ansvarsbevist osv. ? Har jo selvfølgelig med "Viser til stillingsannonse på blablabla.no og søker herved på stillingen" Du bør nok heller skrive noe a la "personlige egenskaper". Men det er lett å skrive generelle ting som "lærevillig" osv, det er ikke spesielt lurt. Når jeg skrev min søknad skrev jeg hva de tidligere jobberfaringene mine har lært meg (som jeg kan bruke i jobben selvfølgelig). Har du ikke hatt jobb er det viktig at du underbygger påstandene dine. Dvs ikke som "personlige egenskaper: jeg er ryddig, effektiv og takler stress bra". Skriv hvorfor du har disse egenskapene Linken som jeg la ved (http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html) hjalp i alle fall meg mye når jeg aldri hadde skrevet søknad
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 Det er lett å tro at det finnes en universell oppskrift på hvordan en CV skal se ut, men du står faktisk helt fritt! Mine tips: - Ikke skriv fødselsdato. Da kan du nemlig bli sortert ut ganske kjapt, enten du er for gammel eller ung. - IKKE skriv sivilstatus! Hvis du er kvinne, 20-30 år gammel og i et fast forhold, så skrur alle varsellampene seg på hos arb.giver. Unntaket er hvis man er over 30 og har barn som er forbi småbarn-stadiet. - Skriv arbeidserfaring før utdanning. Arbeidserfaring er det viktigste for arb.giver, spesielt i butikk. - Kun ta med relevant arbeidserfaring, ellers virker det som du skyter i blinde og ikke helt vet hva du vil - Bruk årstall, og ikke konkret dato for tidligere arbeid og utdanning. Hvis de lurer på nøyaktig varighet, så spør de deg heller på intervjuet Litt uenig i noen av punktene. Som arbeidsgiver hadde jeg reagert dersom søker ikke skrev hvor gammel han/hun var. Man skal jo danne seg et visst bilde. Forsåvidt enig med det om å droppe sivilstatus. Dette syns jeg blir for personlig, og er heller noe å ta opp på et evt intervju. Jeg syns det er viktig å ta med all arbeidserfaring, for "hull" i CV'en er ikke noe bra. Unntaket er selvsagt dersom man har jobbet i mange år - da trenger man ikke opplyse om at man jobbet i kassen på Rimi som ung Som ung og relativt uerfaren søker, lister jeg kort opp det meste av arbeidserfaring (Tidspunkt for arbeidsforhold og stilling/arbeidsgiver), og utfyller det som anses som relevant utdanning/arbeidserfaring med detaljer om arbeidsoppgaver, ansvar etc. Legger også ved kun relevante attester/vitnemål, og skriver at annen dokumentasjon kan evt ettersendes. De fleste arbeidsgivere bryr seg ikke om vitnemålet fra vgs, men likevel greit å skrive hvilken skole man gikk på. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå