FantasDick Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Trenger en plan for å komme i gang (og gjerne fortsette) med styrketreninga etter lang tid med sykdom, skader og opptrening. Noen som har forslag, råd, meninger? RYP er ikke interessant!
Gjest gutt92 Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Mark Rippetoe's? 5x5 ? 5x5 er genialt.. 1
Tullepia Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Hvis du har hatt skader og hatt periode med opptrening, ville jeg kontaktet lege eller fysioterapeut, evt en personlig trener, som kunne laget et program spesielt tilrettelagt din helse slik at du ikke får nye skader. Du kan begynne forsiktig med slyngetrening og kanskje pilates. Kjenn godt etter om du får smerter. Varm godt opp på forhånd og ikke ta for tung belastning i starten.
FantasDick Skrevet 15. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2011 5x5 er allerede under vurdering, men takk skal du ha! Tullepia; jeg har selvsagt vært i dialog med både fyio, lege og PT; har fått klarsignal, men lurer bare på hva jeg skal velge. Skadene mine er relatert til knærne, men med rett muskelsetting og mengde er det ikke store farene for at jeg skal få tilbakefall. Dessuten skal jeg trene mest overkropp fordi underkroppen allerede er en del trent, trenger å jevne ut. Beklager at jeg ikke nevnte noe av dette tidligere.
Gjest gutt92 Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Knær ja.. Da er det viktig med god teknikk i bøy og mark!! En ting som har hjulpet meg (har spilt hockey i mange år og fått kneskader): sykle med senket sete... Tar sin tid, men er verdt det! Har 0 problemer lengre.
FantasDick Skrevet 15. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2011 Alle teknikker sitter godt, men har ikke trent med vekt enda. Har gått til fysio i ca. 6 mnd, så opptreningen er ok! Jeg er klar over sykdommene/skadene mine, men jeg trenger tips til hvilken plan jeg kan følge (i alle fall i begynnelsen). Samboer og kompis følger 5x5, vurderer å hive meg med sammen med dem.
Gjest gutt92 Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Bruk 5x5 du... Mye bra framgang der, og det er for volum og styrke istedet for bare masse tunge løft. Ikke øk mer enn 2,5 kg i uka, men det vet du sikkert
Gjest aeikina Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Bruk 5x5 du... Mye bra framgang der, og det er for volum og styrke istedet for bare masse tunge løft. Ikke øk mer enn 2,5 kg i uka, men det vet du sikkert Kan du forklare meg dette 5x5? hadde vært gøy å prøve selv..
Gjest gutt92 Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 (endret) Finnes flere typer 5x5 men her er et eksempel: StrongLifts 5x5 Workout A StrongLifts 5x5 Workout B Squat 5x5 Squat 5x5 Bench Press 5x5 Overhead Press 5x5 Barbell Rows 5x5 Deadlift 1x5 Og såklart starter du med bare stanga i alle øvelser om du er ny. På mark er det lurt å starte med en tier på hver side for å få riktig høyde på stanga så du får riktig teknikk. Er bra for nybegynnere, men når du sliter med stagnering og sånt kan det være lurt å gå over til mark rippetoe's eller noe lignende. EDIT: om du IKKE ser etter å bli noe større, er kanskje ikke 5x5 idéelt... Da bør man gå på flere reps. Endret 15. august 2011 av gutt92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå