Gå til innhold

Skal ned 20 kg, men ble gravid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke så langt på vei. Jeg kom i gang med trening, dvs gåturer (måtte begynne rolig fordi jeg er i så dårlig form) og omlegging av mat, og så ble jeg gravid. Jeg er selvsagt glad for det selv om det skjedde myyyyye tidligere enn planlagt, jeg skulle ned i vekt for å bli gravid :sukk: men nå er jeg her.

Må slankingen legges på is til jeg har fått barn, eller kan jeg drive opptrening (fra scratch) og kaloritelling videre, uten å skade barnet? Hvor mye "må" man legge på seg under et svangerskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville lagt om til ett sunt kosthold og bevegd meg hver dag. Gi deg helst før du får ondt på trening, og ikke press deg selv alt for mye. Gratulerer med graviditet!! Det fins ingenting bedre enn sin egen baby :)

Skrevet

Gratulerer med graviditeten!

Det er en mye at man må/skal spise for to. Jeg er slank, har hyperemesis, og legene stresset det ikke at jeg ikke hadde spist skikkelig på noen uker, det de ikke likte var at jeg ikke klarte å holde på væske. Så slanking når man er overvektig og gravid går heeeeelt fint.

Du får også en bok/brosjyre om dette på 1.kontroll. Der du som overvektig blir oppfordret til å ta grep om kostholdet og endre livsstil.

Kutt ut snop og brus!!!!!!! SLutt slutt slutt slutt slutt!! du skal se at suuuuget etter sukker blir mindre og mindre.

Spis grovt, sunt pålegg, drikk ETT GLASS JUICE, ikke nødvendigvis litervis om dagen.

Nå er det heller ikke sommer lenger, så ingen unnskyldning for å trykke i seg all den grillmaten eller isen eller dessertene på late dager.

Beveg deg litt hver dag, det du klarer, vet ikke hvor stort problem overvekten din er. Men prøv så godt du kan å beveg deg hver dag. Svømming er ypperlig både for normalt slanke og friske gravide og overvektige! Så sett i gang!

Ikke spis to eller flere porsjoner!!! Forsyn deg en gang, spis deg mett, men ikke begynn på porsjon nr 2!! Magesekken din er nok utvidet og trenger tid til å omstille seg til normalen.

Lykke til!! Dette klarer du!!! Gjett om du blir glad for det når målet er nådd!

Ps! man kan også gå på lavkarbo som gravid, om dette er noe du kunne tenke deg å prøve.

Skrevet

Forresten.... det er normalt at en overvektig som tar grep om kostholdet og livsstilen under svangerskapet er maaaaaange kg mindre etter fødsel! Snakk om dobbel lykke!

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg skal prøve å gå mest mulig, for det styrker vel både det ene og det andre.

Jeg er litt bekymret for mage-trening, for det skal man vel helst ikke gjøre når man er gravid?

Svømming ble nevnt her. Jeg er veldig glad i å svømme, men hører så mye rart om svømmehaller, at det bare gir soppinfeksjoner og annet tull. Bør man svømme i svømmehaller når man er gravid, ift klor og bakterier eller er det bare "hysteri" jeg har hørt?

Jeg skulle gjerne gått på babysvømming også når den tid kommer, men tanken på at det er mye skummelt i vannet gjør at en tenker seg om to ganger :forvirret:

TS

Skrevet

Er ikke så langt på vei. Jeg kom i gang med trening, dvs gåturer (måtte begynne rolig fordi jeg er i så dårlig form) og omlegging av mat, og så ble jeg gravid. Jeg er selvsagt glad for det selv om det skjedde myyyyye tidligere enn planlagt, jeg skulle ned i vekt for å bli gravid :sukk: men nå er jeg her.

Må slankingen legges på is til jeg har fått barn, eller kan jeg drive opptrening (fra scratch) og kaloritelling videre, uten å skade barnet? Hvor mye "må" man legge på seg under et svangerskap?

Gratulerer med baby i magen.

Jeg var slank og spiste normalt, verken lavkalori eller lavkarbo og veide 14 kilo mer i 9.mnd. Etter fødselen hadde jeg lagt på meg 6 kilo totalt. Men jeg ammet og spiste normalt og gikk ned i vekt ganske raskt.

Gå turer, sykle, svømming, dans, skiturer, eller meld deg inn på et treningstudio.

Jeg telte ikke kalorier, men hadde et normalt kosthold før jeg ble gravid. Snakk med legen hvis du er i tvil. Du skal ikke spise for to, hvis man skal spise mer er det ikke mer enn omtrent det et glass melk eller en halv skive brød utgjør. Spis mer av det som er sunt og gå turer er vel det enkleste rådet jeg har.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg skal prøve å gå mest mulig, for det styrker vel både det ene og det andre.

Jeg er litt bekymret for mage-trening, for det skal man vel helst ikke gjøre når man er gravid?

Svømming ble nevnt her. Jeg er veldig glad i å svømme, men hører så mye rart om svømmehaller, at det bare gir soppinfeksjoner og annet tull. Bør man svømme i svømmehaller når man er gravid, ift klor og bakterier eller er det bare "hysteri" jeg har hørt?

Jeg skulle gjerne gått på babysvømming også når den tid kommer, men tanken på at det er mye skummelt i vannet gjør at en tenker seg om to ganger :forvirret:

TS

hehe. det er litt mye hysteri rundt gravide i norge. Men svømming er helt greit, og absolutt anbefalt også. Om du er i tvil om jeg snakker sant kan du enten kontakte lege/jm, eller google litt rundt.

Ypperlig trening!

Det er de første 6 ukene etter fødsel man skal være ekstra forsiktig med slike ting og underlivet generelt.

Skrevet

Jeg har jo ekstremt mye å ta av,men har gått ned ca 20 i svangerskapet :) Bare endra livsstil,og trent mer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...