Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lyst til å gå mer tur, og siden jeg bor i Oslo er jo Oslomarka et helt naturlig valg sånn i første omgang.

Siden det er mange år siden jeg har gjort noe sånt, så trenger jeg deres hjelp til å planlegge de første turene. Så har dere noen tips til dagsturer i marka? Gjerne med en grei beskrivelse av hvor jeg starter, for jeg har ikke bil og må holde meg til kollektivt, dessverre. Jeg har sett litt på turer med utgangspunkt fra Sognsvann, er det et greit sted å starte?

Endret av Zzyzx
Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

Sognsvann, Frognerseteren og Grefsenkollen er vel de mest populære stedene å starte turer i marka i Oslo.

Skrevet

Maridalen har mange muligheter og god bussforbindelse.

Ellers er Lutvann (østmarka) et godt startsted

Skrevet

Synes faktisk det er bedre å reise kollektivt enn å kjøre bil når man skal på tur i marka, jeg. Da kan man jo begynne og avslutte på forskjellige steder, og det er veldig bra buss- og bane-tilbud.

Jeg liker Maridalen godt - du kan enten ta 51-bussen, som går gjennom hele dalen til Skar, eller du kan ta 54-bussen til Brekkekrysset helt i begynnelsen av dalen og gå innover derifra. Det er grusvei hele veien inn til Skar, men man kan også gå på stier i skogen.

Du kan også ta toget til for eksempel Movatn, 41-bussen til Sørkedalen, og drar du østover har du mange fine utgangspunkt til Østmarka fra stasjonene langs t-banelinja mot Mortensrud, for eksempel Skullerud.

Sognsvann er også et bra utgangspunkt, men det er veldig populært, så jeg føler man lett blir gående litt i kø på en del av turene derifra.

Sjekk gjerne ut Skiforeningens nettsider og ut.no, der ligger det masse tips.

Skrevet (endret)

Sognsvann, Frognerseteren og Maridalen er alle fin utgangspunkt for markaturer.

Har du sykkel? Det skal visstnok være flott å ta toget oppver mot Harestua (tror det var til Stryken, men husker ikke helt) og sykle gjennom marka tilbake til Oslo. Det skal være en flott dagstur, men jeg har ikke prøvd det selv.

Endret av Grønt blad
Skrevet

Sykkel har jeg, så det er heller ikke utelukket. Eneste jeg ikke gjør er å gå på ski.

Skrevet

Ta t-banen til Oppsal, Bøler, eller Skullerud: Følg skilting og ta turen rundt Nøklevann.

Veldig koselig omgivelser og flott natur - masse opp og ned så du kan blir skikkelig svett om du ønsker det, og selvsagt steder det er fint å raste.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, rundt nøklevann er fint :) Det er også mange andre turer rundt omkring der. Man kan starte enten på Østmarksetra eller Bøler, for eksempel. Der har man en del alternativer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...