AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Jeg ønsker å bruke litt penger på kvalitetsko jeg kan bruke høst og vår. Ser etter en klassisk modell jeg kan bruke lenge, tåle regn. Men hva kjennetegner bra kvalitetsko, og hvor får jeg kjøpt disse? (Bianco, DNA feks?)
Tillie Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Ikke nødvendigvis Bianco... Skal du kjøpe sko som tåler litt "vær", pass på at de har gode såler (ikke supertynne). Jeg er veldig fornøyd med et par fra Roma Calzature, men de er veldig damete. Har du sett på Lille Grensen, eller Grændsen Skotøimagasin? Her hender det de får inn noe bra. (nå forutsetter jeg at du bor i Oslo, så du får rette meg hvis det ikke er tilfelle)
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 Har vært og sett i butikkene i dag, og fant et par jeg likte godt Men kan noen fortelle meg hva som utgjør forskjellen på hvilke sko som er kvalitetsko og ikke?
suzie Skrevet 16. august 2011 #4 Skrevet 16. august 2011 Jeg har hatt HUBs et par sesonger nå, de er fantastiske å gå i, tåler litt vær - litt høst og vinter, og ser caual cool ut synes jeg:) Kvalitetssko! Holder seg veldig bra, vil bli brukt denne sesongen også. Når det gjelder støvletter har jeg faktisk et par doc martens som jeg liker veldig godt. De har en slags "rå gummi" under, slik at de går an selv om det er snø på bakken - noe som er ganske greit her jeg bor... Har de i både høye og lave, gode å gå i og holder seg bra.
Athene Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 Styr unna Bianco og DNA, de har generelt ikke kvalitetssko, du betaler mer for design. Det samme gjelder dessverre mange andre merker som er overpriset. Kvalitetssko i Norge er vanskelig, tilbudet er lite. Ecco er bra, men traust og kjedelig design. Selv handler jeg som regel sko hos Grensen Skotøimagasin, på Grensen eller Galleriet. Be om hjelp fra de ansatte.
Tillie Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 For min del handler det mye om materialer - har de siste årene konsekvent unngått å kjøpe sko som ikke er i skinn. Det er forskjell på skinn også, det bør ikke være for tynt. Kvalitetssko er sko som varer mer enn en sesong, noe som tilsier at de bør være klassiske i modellen (eller veldig din stil).
ElaineBenes Skrevet 16. august 2011 #7 Skrevet 16. august 2011 Det er ikke nødvendigvis sånn at om skoene koster mye, så er de gode for vinterbruk. Ofte koster noen ekstra fordi de har veldig fint skinn. Det er altså kvalitet, men ikke en kvalitet for norsk høst og vinter. Snø, regn og slaps kan ødelegge skinn fort. Om du skal ha en bruks-sko, bør du se etter et par der det er gode, litt tykkere, såler. Da ligger ikke skinnet/læret helt ned mot bakken. Husk å sjekke om hælen har skinn også. Og en tykkere såle isolerer kulde fra bakken bedre enn en med tynn såle. Når det er sagt, betyr altså ikke dette at skinn og lær ikke tåler norsk vinter. Men man må se an hvor på skoen læret er og tykkelsen på det. Og impregner, impregner, impregner ofte! For det vaskes vekk hele tiden, og du må tilføre nytt dekke jevnlig. Da holder du deg tørr lengre, og skoene ser bedre ut.
ElaineBenes Skrevet 16. august 2011 #8 Skrevet 16. august 2011 (endret) (Dobbelpost..) Endret 16. august 2011 av ElaineBenes
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #9 Skrevet 16. august 2011 Kommer til å se etter par med: Pustende materiale av god kvalitet, god søm, klassisk design, gummisåle som ikke trekker til fukt eller sklir. Tåler skinn litt regn over en kort periode? Takk for hjelp
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #10 Skrevet 16. august 2011 Det er ikke nødvendigvis sånn at om skoene koster mye, så er de gode for vinterbruk. Ofte koster noen ekstra fordi de har veldig fint skinn. Det er altså kvalitet, men ikke en kvalitet for norsk høst og vinter. Snø, regn og slaps kan ødelegge skinn fort. Gummistøvler/vintersko brukes på slaps og regndager. Disse skoene brukes i overgang fra høst-vinter og vinter-vår, og på tørre vinterdager med ullsokker i!
Gjest nese Skrevet 16. august 2011 #11 Skrevet 16. august 2011 disse er ganske brukbare. Kan brukes om vinteren og. http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?brandID=6&catID=138&shoeID=4506&selectedSizeID=3&selectedFitID=2&seconds=0 http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?selectedColourID=2212&brandID=6&catID=93&shoeID=4087&selectedSizeID=0&selectedFitID=0 sjøl har jeg sånne som tåler en del: http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?selectedColourID=1448&brandID=7&catID=23&shoeID=2709&selectedSizeID=0&selectedFitID=0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #12 Skrevet 16. august 2011 Kommer til å se etter par med: Pustende materiale av god kvalitet, god søm, klassisk design, gummisåle som ikke trekker til fukt eller sklir. Tåler skinn litt regn over en kort periode? Takk for hjelp Ja, men husk å impregnere før du tar skoene i bruk. Litt tykk og grov såle er bra for å holde seg på beina om vinteren, og sjekk limingen mellom såle og skinn. Dårlig liming kan gå opp når skoene blir utsatt for så mye fuktighet som de gjerne blir om vinteren.
ElaineBenes Skrevet 17. august 2011 #13 Skrevet 17. august 2011 Det nytter ikke å impregnere skoene bare før du tar de i bruk. Som sagt forsvinner impregneringen underveis, så du må gjøre det om igjen. Og om igjen!
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #14 Skrevet 17. august 2011 Det nytter ikke å impregnere skoene bare før du tar de i bruk. Som sagt forsvinner impregneringen underveis, så du må gjøre det om igjen. Og om igjen! Selvsagt, det trodde jeg alle visste
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #15 Skrevet 17. august 2011 Selvsagt, det trodde jeg alle visste Åneidadu! Det gjør de ikke. Haha! Jeg jobber i skobutikk, og fra tid til annen kommer de, vet du, med (kanskje til ogmed typiske.. Skal vi si 'vårsko'?) sko og klager på at de tar inn vann. Etter å ha sjekket skoene, etter anvisninger fra kunden, drister jeg meg til å spørre om de har blitt impregnert, pusset med krem eller lignende, svarer de aller fleste nei. Forklarer at skoene må pusses, for å gi skinnet ny næring og beskyttelse, i tillegg til jevnlig impregnering. Noen blir veldig sure og klager på kvaliteten, andre tar poenget. Og selvfølgelig, er det noe galt med skoen, reklamerer vi den gjerne. Det skulle da bare mangle! Men noen mener faktisk, og uttrykker det gjerne høylytt, at skoene skal være vanntette. Til tross for at det kanskje er sko som åpenbart ikke burde brukes ute i norsk november-slaps, og som åpenbart har blitt brukt i akkurat det.. You better believe it!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå