Gelica Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Sikkert en litt merkelig overskrift dette, men jeg står bom fast på vekta og i cm og lurer på om det ville hjulpet å kutte ut poteter, ris og pasta? Det er ikke vekta som er verst for meg, men att jeg ikke går ned i cm. Jeg orker ikke å begi meg inn på en full lavkarbokur for det er da så mye annet man må ta hensyn til og man bør da være ganske så streng på hva man kan og ikke kan spise/drikke. F.eks er jordbær neimat på lavkarbo, mener også melk ikke er spesiellt bra å drikke på en slik kur. Er det noen her som har forsøkt å rett og slett bare kutte poteter, ris, pasta? Har det hatt noe for seg?
Ninnin86 Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Nei, jeg har ikke tro på dette, spesielt ikke hvis du i utgangspunktet er glad i poteter, ris og pasta! Jeg har tro på lavere kaloriinntak kombinert med trening :)Prøv vektklubb.no i noen mnd! Det fungerte kjempebra for meg!! - 10 kg på 6-7 mnd i fjor, og har holdt vekta siden Lykke til 1
Gjest fjosa Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Kutte ned på mengden om man spiser veldig mye av det. Heller kutte ut sukker og hvitt mel.
Djungelvrål Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Jepp gjorde det i våres, kuttet ned men ut. Syns det er så godt så jeg spiste litt brød, pasta, melk osv. Skeiet ut både fre, lørd og sønd. Gikk ned 4 kg på 2 mnd. Fikk mye mindre oppblåst mage og fikk mer energi. Ikke noe problem å erstatte med, knekkebrød, nøtter, frukt og gr.saker. Spiste like mye som før bare anderledes.
Glynis Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Ikke nødvendigvis. Da ville jeg heller beholdt karbohydratene og trent mer styrke.
2shy Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Det hjelper absolutt å kutte ut/ned på ris, pasta o.l, men jeg er enig i at hvetemel og sukker er det viktigste du kutter ut. Spis litt pasta og ris, men velg upolert ris i form av brunris/villris (ris med lang koketid, styr unna pose-ris), og fullkornspasta når du først skal spise det. Jeg spiser fullkornspasta laget av spelt (fåes kjøpt på Meny bl.a). Ikke bare er det bra for kilo og cm, men veldig bra for helsa generellt
Redbull Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Jeg ville gått ned på mengde ris, potet, pasta, og kutta ut sukker og mel. Jordbær er foresten lov på lavkarbo
Gelica Skrevet 15. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2011 Takker for gode tilbakemeldinger :-) Hvilken type knekkebrød er ok å spise? Kutter dere helt ut hvetemel? Er vel hvetemel i mye annet også.....? Bla knekkebrød, sauser osv. Melk er jeg glad i, bør jeg kutte ut/ned dette? Jeg har veldig lyst til å forsøke dette en stund å se om det har noe for seg. Flere råd, tips tas i mot med takk :-)
-milla j- Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 (endret) Jeg har kuttet ut pasta, ris og poteter og erstattet det med andre grønnsaker med mye lavere kaloriinnhold rett og slett for å spare kalorier per dag. Poteter er jo ikke usunne, de har mye næring og 70-80 kcal per 100 gram så jeg spiser dem innimellom. Jeg har også kuttet ut brød stort sett, ikke bare på grunn av vektreduksjon men fordi magen reagerer negativt på hvete og gjær. Ryvita dark rye spiser jeg en del av, de har mye fiber og smaker godt. Når det gjelder lavkarbo så har jeg prøvd det - og gått ned i vekt, men jeg har heller satset på en diett (ikke slanke-diett men rett og slett spisevaner) som jeg kan ha resten av livet. Jeg har som motto å spise det jeg har lyst på men med moderasjon. Liker du melk så drikk melk, men velg kanskje skummet melk og ikke en halv liter. Kutt heller smør i bearnaise-sausen og bruk eggeplomme istedet for eksempel. Det finnes mange smarte måter å spare kalorier på Endret 15. august 2011 av -milla j- 1
2shy Skrevet 15. august 2011 #10 Skrevet 15. august 2011 Takker for gode tilbakemeldinger :-) Hvilken type knekkebrød er ok å spise? Kutter dere helt ut hvetemel? Er vel hvetemel i mye annet også.....? Bla knekkebrød, sauser osv. Melk er jeg glad i, bør jeg kutte ut/ned dette? Jeg har veldig lyst til å forsøke dette en stund å se om det har noe for seg. Flere råd, tips tas i mot med takk :-) Du kan bake dine egne knekkebrød veldig enkelt, spelt, vann, olje, frø, salt, er alt som skal til. Jeg er ikke en typisk lavkarbo´er, men jeg har i all hovedsak kuttet ut hvetemel i kosten. Du har rett i at det finnes hvetemel i mye mat, halvfabrikat er uansett mat som er greit å kutte ut likevel. Jeg mener at melk ikke er bra så jeg holder meg unna det, men lavkarbo´ere bruker mye melkeprodukter i kostholdet sitt. Jeg ville i første omgang tatt små skritt og kuttet ut/ned på hvete og sukker i første omgang (det er sukker i veldig mye mat også), også heller eliminere mer fra kosten etterhvert når du har blitt mer vant. Det finnes et hav med meninger om hva som er bra/ikke bra, og mye oppskrifter som florerer på nett.
Gelica Skrevet 16. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 16. august 2011 Om jeg forstår rett kan jeg da enten lage sitt eget knekkebrød (type lavkarbo) eller evt. spise Ryvita dark rye. Er det lite karbohydrater i Ryvita, eller er det mer att det er grovt og dermed ok? Er det lurt å bytte ut pasta, poteter, ris med bønner, linser, couscous, bulgur e.l. (litt usikker på om couscous og bulgur er ok) Flere tips til hva jeg kan bytte pasta, poteter, ris med utenom brocoli og blomkål? Er det greit å spise sauser, majones, bacon, hvitost, smør osv eller er det best å holde seg på den magre linjen uansett om jeg kutter ut pasta, poteter og ris? (jeg kommer ikke til å vie meg til lavkarbo totalt, da jeg synes det blir for vanskelig å finne ut hva som er ok å spise og ikke) Takker så mye for tlbakemeldingene :-)
-milla j- Skrevet 16. august 2011 #12 Skrevet 16. august 2011 (endret) Hvis du ikke skal holde deg til lavkarbo vil jeg anbefale deg å også holde deg unna de feteste matvarene. Det er så utrolig lett å spise mye mer kalorimessig enn du tror når du spiser fettrikt. Du kan jo evt prøve shiratakinudler hvis du savner pasta - selv om de er litt spesielle og må stekes f.eks. før de brukes, synes jeg at de er en grei erstatning med veldig få kalorier og lite karbo. (De må bestilles på nett da..) Jeg har klart meg fint på grønnsaker og magert kjøtt - og spiser en del lettyoghurt med sunne frokostblandinger. F.eks. havregryn er godt og hjelper fordøyelsen - jeg har kun fokusert på kaloriinnhold som basis og redusert brød- og fettinntak. Edit: couscous er vel like mye kalorier i som ris`? Endret 16. august 2011 av -milla j-
Gjest fjosa Skrevet 16. august 2011 #13 Skrevet 16. august 2011 Velg byggris, brun ris og fullkorn couscous/bulgur/pasta. Trenger jo ikke spise mengder av det. Blander det gjerne i woken, så trenger man ikke så mye.
Isfrid Skrevet 16. august 2011 #14 Skrevet 16. august 2011 Hei! Jeg har gått over til ett "lavkarbolight" kosthold ;o) Har kuttet ned på pasta, ris, potet, hvetemel og sukker. Det betyr ikke at jeg har kuttet det helt ut, men det er ikke en del av mitt daglige kosthold. Følger mange lavkarboblogger og jeg ser at jeg ikke raser ned like fort som dem i vekt. Men mange av dem følger LCHFdietter. Jeg prøver bare å finne noe som fungerer for meg - og det funker ;o) Du spør om knekkebrødforslag. Den gule og den blå pakken med FiberRik inneholder svært lite karbohydrater. I lengden blir dette litt ensformig for meg og jeg baker derfor i tillegg egne lavkarbo brød, knekkebrød og kjeks. Du finner mange fine oppskrifter på nett. :o)
2shy Skrevet 16. august 2011 #15 Skrevet 16. august 2011 Om jeg forstår rett kan jeg da enten lage sitt eget knekkebrød (type lavkarbo) eller evt. spise Ryvita dark rye. Er det lite karbohydrater i Ryvita, eller er det mer att det er grovt og dermed ok? Er det lurt å bytte ut pasta, poteter, ris med bønner, linser, couscous, bulgur e.l. (litt usikker på om couscous og bulgur er ok) Flere tips til hva jeg kan bytte pasta, poteter, ris med utenom brocoli og blomkål? Er det greit å spise sauser, majones, bacon, hvitost, smør osv eller er det best å holde seg på den magre linjen uansett om jeg kutter ut pasta, poteter og ris? (jeg kommer ikke til å vie meg til lavkarbo totalt, da jeg synes det blir for vanskelig å finne ut hva som er ok å spise og ikke) Takker så mye for tlbakemeldingene :-) couscous og bulgur er også hvete. Du kan bruke litt fullkorns couscous, men ellers vil jeg heller anbefale noe som heter quinoa, eller da brunris/villris. Bacon vil aldri være sunt uansett hvordan du vender og vrir på det, heller ikke majones eller pose-saus. Hummus er veldig godt, søtpotet har langt mindre stivelse (kjempegodt å lage søtpotet-pure), linser kan man også lage veldig mye godt av. Dette er også rikt på protein.
Gelica Skrevet 17. august 2011 Forfatter #16 Skrevet 17. august 2011 Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger :-) 2shy: du har ikke noen oppskrifter å dele som har med Hummus, søtpotetpure eller linser å gjøre? Om andre også kanskje har noen oppskrifter som er gode erstattninger for poteter, pasta og ris, så tar jeg de veldig gjerne i mot :-)
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #17 Skrevet 17. august 2011 Jeg var storforbruker av ris tidligere, men bestemte meg for å kutte det ut. Nå har jeg byttet ut risen med kokte linser med litt krydder, purre eller hva jeg måtte ha for hånden i, og jeg har gått ned nesten 2 kg. Spiser jeg brød velger jeg det groveste jeg kan finne, og så spiser jeg en del fisk.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #18 Skrevet 17. august 2011 Oida, beklager. Jeg mener nesten 20 kg.
Redbull Skrevet 17. august 2011 #19 Skrevet 17. august 2011 Du kan bruke litt fullkorns couscous, men ellers vil jeg heller anbefale noe som heter quinoa, eller da brunris/villris. Quinoa, er det i ris avdelingen i dagligvarebutikken? Hva er det?
2shy Skrevet 17. august 2011 #20 Skrevet 17. august 2011 Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger :-) 2shy: du har ikke noen oppskrifter å dele som har med Hummus, søtpotetpure eller linser å gjøre? Om andre også kanskje har noen oppskrifter som er gode erstattninger for poteter, pasta og ris, så tar jeg de veldig gjerne i mot :-) Det finnes utrolig mange forskjellige oppskrifter og varianter, http://www.google.no/search?hl=no&gs_upl=892l6770l0l6984l20l18l1l10l11l0l137l560l5.2l7l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1280&bih=603&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&q=hummus%20oppskrift Jeg pleier ikke bruke tahini, og jeg er veldig forsiktig med hvitløken. Søtpotetpure og linser det samme, nettet florerer av forskjellige oppskrifter, f.eks her Jeg anbefaler deg å kjøpe en kokebok som heter "de beste GI oppskriftene" eller noe av Fedon. Dette er ikke nazi-lavkarbo, men gode hverdagslige retter med mer gunstige karbohydrater Quinoa, er det i ris avdelingen i dagligvarebutikken? Hva er det? quinoa Nei det finnes ikke i ris avdelingen, hvor du finner den avhenger litt fra butikk til butikk (ikke alle butikker som har det). Ofte står det blant kikerter og bønner, eller annen "alternativ" mat. Du må bare spørre i butikken. Ellers så selger de det på helsekosten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå