Gå til innhold

54hk bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må finne meg en bil jeg kan pendle med totalt 2t i uken over et lite fjell og landevei, og eneste kravet er at den er billig. Kom da over en ganske strøken micra, men den har jo heftig lite hester ifh til andre småbiler som gjerne har 70+. Hvordan er det å kjøre disse? Er det kun bybiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

biler med så få HK er beregnet som by bil. men kan jo brukes utenom også. men det spørs hvor hlyt dette fjellet ditt er snakk om, og hvor bratt stigningen er. den går nok fint ann å bruke, men du må være forberedt på å ligge på 1-2 giret i oppoverbakken dersom den er bratt, og at du den gjerne er høyt giret til vanlig. (60km/t = 5gir)

når vinteren kommer, kan det bli et større problem, eks hvis du skal over en liten måke kant, kan det være du må grave deg igjennom, i stede for å bare kunne kjøre rett over den.

men hvis du bare skal pendle 2 timer i uka, er det virkelig nødvendig med bil da? det er veldig lite tid i forhold til utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liten bil med 60 hk, og den var i alle fall ikke så lavt giret som Betty2 beskriver. Den bilen var på mange langturer med meg, både på motorvei, landevei og fjellveier. Med kun én person i bilen var det overhodet ikke noe problem å ta seg fram, og med gode vinterdekk suste jeg forbi mange "store tøffinger" som hadde mer problemer enn meg ;) PS: bilen i lenken er ikke min gamle bil, men det var den typen jeg hadde.

Jeg ville derfor ikke vært veldig redd for å kjøpe en Micra, men man kan selvsagt ikke forvente kjempekomfort. Med en eldre og billig bil kan det også uansett komme på en del reparasjonskostnader, men det må man bare regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal gå skole midt ut i ingenmannsland hvor bussen går fryktelig sjeldent, også må jeg tilbake for legetimer hver uke på tidspunkter bussen ikke passerer skolen.

Men siden jeg da sikkert må legge meg ganske lavt i gir i 80 sona på litt seig 350moh stigning, så vil vel det dra mer bensin enn en bil som er litt større. Så jeg får vel se litt om på andre biler. Ser faktisk etter 106er også, men de selges så fort unna. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinforbruket på en 106 var i alle fall ingen stor utgiftspost :)

Hilsen AB #3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Micra som leiebil i to ukers tid, og jeg synes den var en festlig liten sak! Om den skal skal brukes så sjeldent og kort ser jeg ikke noe problem med å ha en slik. Jeg er vant til en god del større og kraftigere motorer og biler bare så det er sagt.

AB #3; lol, du har muligens vært "heldig" og havnet i mange situasjoner med idiotiske sjåfører osv, men en liten Peugeot med 1,1 og framhjulsdrift suser ikke forbi normale sjåfører med normale biler på vinterføre - gode dekk eller ei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AB #3; lol, du har muligens vært "heldig" og havnet i mange situasjoner med idiotiske sjåfører osv, men en liten Peugeot med 1,1 og framhjulsdrift suser ikke forbi normale sjåfører med normale biler på vinterføre - gode dekk eller ei. :)

AB #3 igjen her:

Mulig jeg var ute for mye idiotsjåfører, og at jeg ikke uttrykte meg klart nok, men det var på vanskelig føre at jeg ble overrasket over Peugeotens egenskaper. Slaps og vått snøføre, på merkelig kronglete bygdeveger der mange ble stående og spinne, gikk faktisk som en drøm! Og jeg ser ikke akkurat på meg selv som noen supersjåfør.

En ting skal en være oppmerksom på når en har en liten bil: på den tiden vi hadde Peugeoten hadde vi også en Toyota LandCruiser. En herlig og stor bil, og forskjellen i andre bilisters oppførsel mot deg på vegen var påtakelig avhengig av kjøretøyet. I en liten bil blir du lett forhåndsdømt som sinke og håpløs, slik at folk er frekke og kaster seg foran deg i kryss, ved glidelåskjøring og på parkeringsplasser (!). I en stor bil opplever en ytterst sjelden slike episoder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mye som er avgjørende her, blandt annet kjørestilen din, og påstå at du må i første gir pga lit stigning er tull, jeg kjørte 2cv en periode, 21hk, og behøvde alldri gire så lavt pga bakker, og det er bakker som ellers i norge her jeg bor. en transporter jeg en gang hadde, gammel holk på 1500kg, 1,6l diselmotor med toppfart på 110kmt, 60hk og motoren montert bak, selv ikke den behøver 1 eller andre gir i bratte bakker, så beklager og si det, men da har det ennten hvert noe galt med bilen eller sjoføren.

micra er helt greie biler, bruker lite bensin og er billige og eie, men komfår og sikkerhet kan du se langt etter, nå vet ikke jeg hvilken prisklasse du er i eller om det er en spesiel grunn til micra valget, men personlig ville jeg av sikerhetshensyn valgt noe helt annet og tyngre. golf-polo-mazda323-peugot har mye smått osv osv

her er en polo, nylig eu ok: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30100264

honda er kjent for kvalitet (og rust) på bruktbiler, også eu ok:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30094294

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30094294

men jeg vet ikke hvor mye du vil legge i bil, se deg om og sørg for at bilen ar minst et år til med eu ok, lite rust og km og helst få eiere og service hefte.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...