Gå til innhold

Er det egentlig vi foreldres oppgave å erstatte ting som barna ødelegger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en sønn på 5 år som ødela ipaden til sin 14 år gamle fetter i helgen.

Han fikk spille på den, mista den rett i bakken så var den i stykker.

Den kostet 6000 kr og foreldrene til gutten (søsteren til sambo) og mannen mener at vi skal erstatte den.

Jeg ser den, for det er jo utrolig kjipt for han som eide ipaden.

MEN så kommer det...

Søsteren til sambo spurte forrige uke om de kunne få ha sønnen vår på besøk i helgen, så det var ikke vi som spurte om barnevakt.

De vet at gutten er en urokråke til tider og at han ikke er så forsiktig med ting (har ad/hd) og alikevel så lar de han låne en såpas dyr duppedings.

Det er for all del snillt gjort men, når de vet at sånne episoder ofte skjer så burde de latt være..

Hadde jeg vært der så hadde jeg sagt plent nei fordi jeg vet at det er 80 prosent sjanse for at sånn skjer.

En annen ting er at de ikke gadd å ta seg råd til å forsikre denne maskinen så der er det heller ikke noe å hente.

Ikke hos oss heller forøverig da jeg ikke har 6000 kroner.

Så jeg har egentlig mest lyst til å be dem skylde seg selv og glemme hele greia. Men det blir jo ikke så hyggelig i familie sammenkomster da føler jeg, så hva skal jeg gjøre syntes dere?

Må forøverig legge til at jeg har foreslått å spleise på en ny siden jeg mener det er delvis dems egen feil men, de nekter på det!

Min unge, min utgift er tankegangen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg synes det at du tilbyr spleising er nok. En 14 år gammel gutt burde forsåvidt være litt ansvarsfull selv når det er snakk om så dyre ting.

Hvem i himmelens navn gir forresten et 14åring en ipad uten forsikring..

• Liker 18
Gjest Setareh
Skrevet

Okei... nå snakker vi om 6000 kr! Det er f*** meg ikke lite. ikke i det hele tatt. Og hvorfor skal DU erstatte den? hadde du slengt den i veggen, hadde jeg sagt greit, men hallo? det er en liten unge som ødla den, og sånt skjer. Jeg hadde ikke betalt noe jeg. Men hva synes sambo om d?

Skrevet

Har de ikke innboforsikring? Den bør vel dekke det?

Om de passet på gutten din så har jo de ansvar for ham, du var jo ikke der en gang, så jeg ville nok ikke betalt for det nei.

• Liker 10
Gjest Thefainter
Skrevet (endret)

De burde jo ha forsikret den, men... det var ungen din som ødela Ipad'en. Og jeg har kjent barn med adhd som ikke har ødelagt dyre ting så den unnskyldningen der hadde ikke jeg godtatt hvertfall om ungen din hadde ødelagt min Ipad.

Og siden ungen din ikke har egen inntekt ennå, og det er du og mannen din som har omsorgen for han så er det dere som må kjøpe ny.

Og selv om den kostet 6000kr da den var ny, så får man Ipad til litt under 4000kr nå LINK :)

EDIT: men dekker ikke innbo-forsikring sånne ting som dette?

Endret av Thefainter
  • Liker 11
Gjest Setareh
Skrevet (endret)

" betal oss 6000 kr, fordi sønnen din ødla den" hvorfor i all verden skal den dumme 14 åringen gi sin ipad til en 5 åring? det er hans feil. Jeg gir aldri min pc til en liten unge ihvertfall, og jeg har en råtten pc også.

Endret av Setareh
Gjest Thessie!
Skrevet

Dette er begge sin feil. Det er snakk om to barn som begge gjorde noe de ikke skulle ha gjort, men det var faktisk ditt barn som ødela den. Så jeg synes spleising virker rimelig.

Gjest Thessie!
Skrevet

Og ja, det er faktisk foreldres oppgave å erstatte ting barna ødelegger. Dere har ansvar og omsorg for barnet. Når de ikke har egen inntekt så skal dere betale, akkuratt som at dere må betale en bot eller ta annen straff dersom barnet gjør noe kriminelt før barnet fyller en viss alder (er det 15 eller 18?).

Skrevet

De sa at de ikke har noen form for innbo forsikring som dekker et slikt "kløne" uhell.

Bare hvis den hadde brent inne i huset, hadde blitt vannskadet etc..

Har ikke peiling på hvilket selskap og åssen forsikring de har jeg men, de sier at ikke noe dekker den.

Sambo mener at de skal ta den på reiseforsikringa deres å si at dem var på hytta da det skjedde for de har visst en slags forsikring som dekker alle uhell som skjer utenfor hjemmet eller noe sånn men, de vil ikke lyve om det.

Skrevet

De burde jo ha forsikret den, men... det var ungen din som ødela Ipad'en. Og jeg har kjent barn med adhd som ikke har ødelagt dyre ting så den unnskyldningen der hadde ikke jeg godtatt hvertfall om ungen din hadde ødelagt min Ipad.

Og siden ungen din ikke har egen inntekt ennå, og det er du og mannen din som har omsorgen for han så er det dere som må kjøpe ny.

Og selv om den kostet 6000kr da den var ny, så får man Ipad til litt under 4000kr nå LINK :)

EDIT: men dekker ikke innbo-forsikring sånne ting som dette?

Takk for linken :)

Men, det er ikke denne typen gutten har, han fikk den på for veldig kort tid siden så den er flunka ny. Han vil bare ha en maken til den han hadde så han godtar ikke noe annet og den typen får man ikke for under 6000 ennå.

ts

Skrevet

De vil ikke lyve men risikere familietrøbbel i å la andre betale for deres egen uaktsomhet. Herlig..

• Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet

De vil ikke lyve men risikere familietrøbbel i å la andre betale for deres egen uaktsomhet. Herlig..

Bedre å komme i familietrøbbel som mest sannsynlig kommer til å gå over etter en stund (med mindre noen i familien er ekstremt langsur) enn å komme i trøbbel med loven. Jeg vet om et par som ble tatt i å lyge til forsikringsselskapet, er ikke sikker på hva konsekvensen var, men det er ikke noe jeg ville risikert.

Skrevet

Reiseforsikringen gjelder vel rett utenfor døren også, min gjør ihvertfall det. Smøre litt på sannheten skal godt gjøres at forsikringsselskapet finner ut av. En vegg i mellom liksom.

Skrevet
De sa at de ikke har noen form for innbo forsikring som dekker et slikt "kløne" uhell.

Høres ut som de ikke vil bruke innboforsikringa si da, du får spørre dem hva slags forsikring de har som ikke dekker dette - det høres veldig merkelig ut.

• Liker 2
Gjest Thessie!
Skrevet

Reiseforsikringen gjelder vel rett utenfor døren også, min gjør ihvertfall det. Smøre litt på sannheten skal godt gjøres at forsikringsselskapet finner ut av. En vegg i mellom liksom.

Seriøst? Jeg som trodde man måtte være på reise for at den skulle gjelde :fnise:

Gjest fireflies
Skrevet

Hva mener samboeren din at dere burde gjøre?

Gjest Thessie!
Skrevet

Takk for linken :)

Men, det er ikke denne typen gutten har, han fikk den på for veldig kort tid siden så den er flunka ny. Han vil bare ha en maken til den han hadde så han godtar ikke noe annet og den typen får man ikke for under 6000 ennå.

ts

Da synes jeg du bør fortelle foreldrene at enten så kjøper du denne eller så får de 4000 så får de betale de resterende 2000. De må da skjønne at ikke alle bare kan hoste opp 6000 kr. Det var et uhell, det var ikke gjort med vilje, så de kan da hjelpe litt til de og vell!

Skrevet (endret)

Ville ikke betalt når familiemedlemmet selv valgte å ta så store sjanser med en såpass dyr ting. Om jeg var i riktig godt humør ville jeg gitt fetteren en tusenlapp, et "det var leit at ipaden din ble ødelagt" og slengt med at "det er viktig å passe godt på sakene sine".

ETA: Jeg synes stort sett det er viktig å gjøre opp for seg, men om du lar barna spille fotball innendørs kan du ikke klage og kreve penger når vinduet knuses.

Endret av Antlers
  • Liker 10
Skrevet

Hvem er den som gir en 5-åring en ny Ipad? I dette konkrete tilfellet ville jeg anbefalt foreldrene til 14-åringen og inkludere litt sunt bondevett i oppdragelsen og ikke betalt et øre!

• Liker 6
Skrevet

oj, nå blei jeg veldig overraska over at det mange som mener dere burde dele eller la det gå på forsikring. for meg er det en selvfølge at jeg skal erstatte alt mine små ødelegger, hver eneste krone det er værdt. at mine, eller mine små sine ulykker og ødeleggelser skal gå ut over andre er for meg utenkelig(økonomisk).

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...