Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne på psykologi på NTNU om et par dager, men tar også opp fag fra videregående utdanning. Har begynt på dette studiet fordi jeg ikke har godt nok snitt til å komme inn på det jeg egentlig vil. Da jeg er ekstremt avhengig av å få gode karakterer på privatisteksamen, men også er nødt til å stå på de andre eksamnene (for å få penger av lånekassen), lurer jeg på om noen har gått på dette studiet før. Og eventuelt vet om det er mye obligatorisk (noe jeg ikke tror det er), krever mye jobbing etc. Har først og fremst bare planer om å stå til eksamen, samt kanskje litt til for selvfølelsens skyld.

Var så himla lei av å jobbe meg ihjel i lavtlønnede yrker, og slite etter jobb for å lese til eksamen for å få studiekompetanse. Så nå som jeg har den, tenkte jeg at jeg skulle begynne på noe enkelt og greit, sånn at lånekassen kan sponse poengsankingen.

Har hørt litt om at det er mye gruppearbeid, mye lesing og tørt stoff. Tror ikke helt at det er sånn, men vil gjerne høre fra noen som har gått der :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Var så himla lei av å jobbe meg ihjel i lavtlønnede yrker, og slite etter jobb for å lese til eksamen for å få studiekompetanse. Så nå som jeg har den, tenkte jeg at jeg skulle begynne på noe enkelt og greit, sånn at lånekassen kan sponse poengsankingen.

Da tror jeg at du har bommet litt. Jeg har en venn som gikk årsenheten i år og det krever en stor dose interesse for faget, samt mye lesing og jobbing for å komme seg gjennom året med gode resultater.

Jeg vet ikke så mye om psykologi, men jeg vet at det IKKE er et enkelt fag.

Skrevet

Ja, men jeg trenger ikke å få gode resultater. Jeg skal ikke bruke det som grunnlag for noe som helst, skal ikke inn på psykologi profesjon. Selvsagt er det hardt for dem som trenger å få A'er. Og jeg er jo interessert, tenkte det var lettere med noe jeg var interessert i, enn noe som er lett, men gørr kjedelig.

Skrevet

Jeg kom meg gjennom med C i snitt uten fryktelig stor arbeidsinnstats. Men det er ganske krevende, og du må regne med å legge ned endel timer selvstuidum. Er ikke som historieprøve på vgs.

Skrevet

De fleste av de fagene du skal ha er kjent som såkalte 60 kr fag, fordi alt som kreves er å betale bussbilletten tur-retur. Man skal ikke lete lenge på NTNU for å finne en student som har tatt noen av disse fagene med minimal arbeidsintsats for å fylle på med studiepoeng.

Her er feks. en av sakene adressa har skrevet om dette: http://www.adressa.no/student/article1327363.ece

Så hvis du vil bare surfe deg igjennom året og fokusere på vgs. eksamener har du gjort et godt valg!

Skrevet

Det er nok blitt litt verre nå, for det er ikke lenger flervalgsoppgaver. Nå er det blitt helt vanlige skriftlige eksamner. Men jeg tror ikke vi har noe obligatorisk, annet enn eksamensdagen og første skoledag.

Får satse på at det går greit hvis jeg leser litt og går på en del av forelesningene.

Skrevet

Avhengig av hvor lett du lærer, kan et årsstudium i psykologi være veldig vanskelig eller veldig lett. Så må du også huske at alt avhenger av eksamen, og dere går gjennom mange emner som du SKAL kunne, og hvis du på eksamen får spørsmål fra emner du ikke kan så godt, kan det gå dårlig.

Jeg har gått årsstudium i psykologi, og det krever en del arbeid, men alt av undervisning var frivillig, forutenom et seminar i uka det ene semesteret. Du må være interessert i fagene, for de er veldig brede og tar oppp utrolig mye mer enn hva du forventer deg av psykologi. Her er det biologi, psykologiens historie, metodelære, sosialpsykolgi, osv. Jeg er rask å lese og tar til meg mye info - lettlært, og jeg fikk c på eksamen uten mye innsats, men da ver jeg også så heldig å få spørsmål fra de emnene jeg var flinkere i.

Så, hvis du takler store arbeidsmengder, har høy lesehastighet, kan du klare å bestå årsstudiumet samt ta et par fag som privatist.

Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg har fordypning i psykologi i min bachelor, og fagene er de samme som man har på årstudium i psykologi. Nå er dette på UiO, så jeg vet ikke akkurat hvordan det er på NTNU, men det er mye du skal kunne i psykologi. Jeg kom meg gjennom med helt greie karakterer, men det var mye pensum som måtte leses, og ikke alt var like lett. Tror uansett det er viktig med interesse for faget. Det går sikkert å ta vgsfag i tillegg, men da må du være motivert for mye lesing fremover :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...