Gå til innhold

er dette lov (forskudd på arv da han lå i sykesengen).

Anbefalte innlegg

Skrevet

min tante og min far, har uten å fortelle dette til andre enn min bestemor fått forskudd på arv av bestefar, da han lå i sykesengen.

selv har jeg lovet bestemor og ikke si noe, men jeg lurer på om dette er i grenseland for hva som faktisk er lovlig?

var selv og besøkte bestefar. med en gang han kom på sykehuset trodde alle (inkludert leger) han kom til å dø fort.

men han var "seig" og holdt ut i omlag 4 uker. Han var helt borte og veldig dårlig. Klarte nesten ikke snakke.

Plutselig kvikner han til, og blir litt bedre. han føler seg bedre og de sender en hastesøknad om sykehjemsplass til bestefar. bestefar får avslag fra begge sykehjemmene.

han var "oppegående i 3-4 dager. i denne perioden har han gitt bort arv i levende live, i forskudd til tanta mi, og pappan min. 470 000,- så de slipper å skatte av dette.

omtrent to uker etter dette dør bestefar. han lå i koma de to siste ukene.

bestemor fortalte meg dette etter begravelsen.

Jeg ble mildt sagt sjokkert. jeg tror de føler seg litt fæle pga dette, men det er veldig vanlig at noen kvikner litt til igjen, før de tar av dage, og siden han fikk avslag på sykehjemsplass antar jeg de har gode grunner til det (mao: de forventet at han kunne dø, når som helst).

men er dette lov?

han fikk jo morfin i 6-7 uker, og i følge han selv over 10 forskjellige tabletter/medikamenter om dagen.

hva skjer her???

vet noen???

ville noen tatt i mot penger i fra en som var syk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min tante og min far, har uten å fortelle dette til andre enn min bestemor fått forskudd på arv av bestefar, da han lå i sykesengen.

selv har jeg lovet bestemor og ikke si noe, men jeg lurer på om dette er i grenseland for hva som faktisk er lovlig?

var selv og besøkte bestefar. med en gang han kom på sykehuset trodde alle (inkludert leger) han kom til å dø fort.

men han var "seig" og holdt ut i omlag 4 uker. Han var helt borte og veldig dårlig. Klarte nesten ikke snakke.

Plutselig kvikner han til, og blir litt bedre. han føler seg bedre og de sender en hastesøknad om sykehjemsplass til bestefar. bestefar får avslag fra begge sykehjemmene.

han var "oppegående i 3-4 dager. i denne perioden har han gitt bort arv i levende live, i forskudd til tanta mi, og pappan min. 470 000,- så de slipper å skatte av dette.

omtrent to uker etter dette dør bestefar. han lå i koma de to siste ukene.

bestemor fortalte meg dette etter begravelsen.

Jeg ble mildt sagt sjokkert. jeg tror de føler seg litt fæle pga dette, men det er veldig vanlig at noen kvikner litt til igjen, før de tar av dage, og siden han fikk avslag på sykehjemsplass antar jeg de har gode grunner til det (mao: de forventet at han kunne dø, når som helst).

men er dette lov?

han fikk jo morfin i 6-7 uker, og i følge han selv over 10 forskjellige tabletter/medikamenter om dagen.

hva skjer her???

vet noen???

ville noen tatt i mot penger i fra en som var syk?

Hadde han flere barn enn tanta di og faren din? Hvis ikke så ser jeg ikke problemet, så lenge det var ok for bestemora di.

• Liker 2
Skrevet

Hadde han flere barn enn tanta di og faren din? Hvis ikke så ser jeg ikke problemet, så lenge det var ok for bestemora di.

Nei. Kun disse to.

Bestemora mi sa ikke spesielt på det, annet enn at hun syntes jeg burde vite det. Men noen dager etter dødsfallet fikk hun et brev angående hans leilighet (de bodde ikke sammen de siste årene), og fikk beskjed om at mtp hans bopel, så var visst hun den som har råderett eller lignende ovver hans leilighet, fordi brevet handlet om uskiftet dødsbo. Fikk ikke med meg alt, det gikk så fort og jeg forstår ikke alt heller...

Skrevet

PS: Vil legge til at min far har vært mye fraværende, og bestefar har hatt pappas rolle mesteparten av livet mitt.

Jeg vet at jeg er et barnebarn, men bestefar sa at det meste han eide og hadde kom il å gå til meg den dagen han døde (dette sa han for 3-4 år siden). Jeg orket ikke snakke om det da.

jeg merker jeg er sår pga pappas vegne, da han har unnlatt å fortelle om dette, og åpenbart gir dette til sin nye samboer og hennes barn (ei jente på 29 med en unge, og ei på 16 år). Som bestemor sa, så vurderte hun å nekte min far b.l,a å få leiligheten fordi han er alkoholiker (bruker mye penger), og gir bort veldig mye til disse ste-barnebarna hennes, og unnlater å gi meg noe.

Skrevet

Greia er vel at de slipper å betale arveskatt om det er under en viss sum.. istedet for at de får alt på en gang. Eller noe sånn :P

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva problemet er... Det kun er to søsken, og disse har fått like mye, og bestemor ikke er sur fordi hun ikke kan sitte i uskifta bo med disse pengene. Ingen er forfordelt, og ingen er misfornøyde.

Det kan vel stilles spørmål ved om dette var en livsdisposisjon eller en dødsdisposisjon. Men hvis dette skal kunne omstøtes forutsetter det at noen som har rettslig interesse går til sak om det. Og siden ektefelle og livsarvinger er fornøyde, er dette svært usannsynlig.

Kanskje bestemor sa det til deg fordi hun synes at du nå kan forvente å få ekstra flotte gaver av pappa. Eller at dette er rette tidspunktet til å spørre om et rentefritt lån? Eller kanskje det bare var for å informere deg om at når resten av arven forfaller så må det betales arveavgift fra første krone?

• Liker 3
Skrevet

Hu ovenfor her igjen.

Du er ingen livsarving, og kan ikke kreve noe etter bestefar. Men kanskje han har skrevet testamente? Verdt å undersøke! Mange leverer disse til oppbevaring hos sin advokat eller hos nærmeste tingrett. Dersom du skulle arvet "alt" etter testamentet, (noe du ikke kan, fordi din far og tante har pliktdelsarv) så er det kanskje for å informere deg om at halvparten av maxsummen av pliktdelsarven allerede er fordelt.

Skrevet

Pliktdelsarv er 1 mill per barn så om det er halvparten eller ikke avhenger av om de fikk 470000 hver eller til sammen... det skal fylles ut skjema på forskuddsarv og disse skal sendes skattevesenet... ts har bare arverett om faren frasier seg hele eller deler av arven... kunne sagt mer men rusten på arvereglene så anbefaler jus.no hvor du kan klikke deg videre på artikler m.v.:) mvh, jurist

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva problemet er... Det kun er to søsken, og disse har fått like mye, og bestemor ikke er sur fordi hun ikke kan sitte i uskifta bo med disse pengene. Ingen er forfordelt, og ingen er misfornøyde.

Det kan vel stilles spørmål ved om dette var en livsdisposisjon eller en dødsdisposisjon. Men hvis dette skal kunne omstøtes forutsetter det at noen som har rettslig interesse går til sak om det. Og siden ektefelle og livsarvinger er fornøyde, er dette svært usannsynlig.

Kanskje bestemor sa det til deg fordi hun synes at du nå kan forvente å få ekstra flotte gaver av pappa. Eller at dette er rette tidspunktet til å spørre om et rentefritt lån? Eller kanskje det bare var for å informere deg om at når resten av arven forfaller så må det betales arveavgift fra første krone?

Kanskje? Men pappa gir ikke gaver til meg. Ikke en gang med 470 000.

Jeg tror også hun sa det fordi hun visste at min far skjuler dette for meg.

Hun sa også det, at vi måtte vente å se (evt. på testamente eller lignende), da jeg tok til tårene, fordi pappa deler ut dette til ny samboer og hennes barn igjen.

Problemet (hvis det finnes et, det er jo det jeg lurer på), var jo om dette var lovlig eller ikke, siden han var såpass dårlig da han ga forskudd på arven.

Skrevet

Pliktdelsarv er 1 mill per barn så om det er halvparten eller ikke avhenger av om de fikk 470000 hver eller til sammen... det skal fylles ut skjema på forskuddsarv og disse skal sendes skattevesenet... ts har bare arverett om faren frasier seg hele eller deler av arven... kunne sagt mer men rusten på arvereglene så anbefaler jus.no hvor du kan klikke deg videre på artikler m.v.:) mvh, jurist

Takk for svar. Min bestemor sa hun hadde lov til å bo i bestefars bolig. De gikk i fra hverandre for 6 år siden, men skilte seg aldri.

Jeg tror hun vurderer å gi min fars halvdel av leiligheten til meg, men jeg vet ikke. Noe er da på gang, og jeg merker jeg blir ekstremt sliten av det her, spesielt siden ting er såpass hemmeliggjort i fra tante og pappas side. Men men... det må vel komme frem...

Skrevet

Hu ovenfor her igjen.

Du er ingen livsarving, og kan ikke kreve noe etter bestefar. Men kanskje han har skrevet testamente? Verdt å undersøke! Mange leverer disse til oppbevaring hos sin advokat eller hos nærmeste tingrett. Dersom du skulle arvet "alt" etter testamentet, (noe du ikke kan, fordi din far og tante har pliktdelsarv) så er det kanskje for å informere deg om at halvparten av maxsummen av pliktdelsarven allerede er fordelt.

Ja ok... Mulig?

Jeg forstår meg ikke på alt dette, men jeg vet at noe arver jeg. la oss si bestefar (og jeg var som en datter for han) ikke har skrevet meg opp i et testamente eller lignende, så får jeg i grunn sjokk. Hvis han ikke har skrevet testamente får jeg også sjokk, siden han har jobbet med regnskap i de siste 30 årene av sitt arbeidsliv. :ler:

Spørsmålet blir vel nå, hvor mye er det igjen å arve? 940 000 har i allefall blitt arvet bort til tante og pappa... Også er det en leilighet, og sikkert en god del sparepenger igjen også, pluss en bil samt diverse smått her og der.

Skrevet

Ja ok... Mulig?

Jeg forstår meg ikke på alt dette, men jeg vet at noe arver jeg. la oss si bestefar (og jeg var som en datter for han) ikke har skrevet meg opp i et testamente eller lignende, så får jeg i grunn sjokk. Hvis han ikke har skrevet testamente får jeg også sjokk, siden han har jobbet med regnskap i de siste 30 årene av sitt arbeidsliv. :ler:

Spørsmålet blir vel nå, hvor mye er det igjen å arve? 940 000 har i allefall blitt arvet bort til tante og pappa... Også er det en leilighet, og sikkert en god del sparepenger igjen også, pluss en bil samt diverse smått her og der.

Ts igjen, som "snakker med seg selv", her. Så dvs: 940 000 pluss nesten 1000 000 er igjen da av arven da?

Vet noen om eiendom medberegnes i dette? Eller om det kommer utenom? Jeg antar det er medberegnet.

Bestemor sa. Tante er en hard nøtt, og hun hintet om at hun ikke kom til å fordele noe fra og av leiligheten til min far, men jeg forsto ingenting da hun sa at tante er en hard nødd.

Hva så, hvis hun har krav på arv?

Skal bestemor ha en diskusjon med henne angående denne leiligheten da... Og i såfall hvorfor? Og dette sa hun til meg, som en slags opplysning, deretter ba hun meg vente og holde tett. Vet at få her vet hvorfor hun sa dette, jeg spekulerer litt her..

Blir helt surrete merker jeg.

Skrevet

Hmm... leste nå på en juristside.

Når bestemor sitter i uskifte betyr det at hun arver alt etter bestefar, rett og slett.

Og hun er uvenn med min far allerede, og på god vei til å bli uvenn med tante (det er vel derfor hun sa tante var en hard nøtt?).

Skrevet

Det stemmer ikke at hun arver alt. Å sitte i uskiftet bo betyr at skiftet, altså arveoppgjøret ikke har funnet sted enda. Altså er det ingen som har arvet noe enda. Bestemoren har ikke lov til å gjøre noe som gjør at boet forringer vesentlig i verdi.

• Liker 2
Skrevet

I utgangspunktet har ikke du noen arverett etter din bestefar. Han kan selvsagt ha skrevet testamente, men uansett har hans barn krav på 2/3 av arven tror jeg det er. Din bestemor kan, gi deg så mye hun vil av sin halvdel av boet så lenge hun er frisk og rask og klar i hodet, + det hun har arvet etter sin mann,(halvparten av hans bo), men hvis hun sitter i uskiftet bo, kan hun ikke gi hele leiligheten f.eks til deg, den er din fars og tantes farsarv.

Sånn tror jeg det er.

Håper dere finner utav dette

• Liker 1
Skrevet

bestemor og bestefar var fortsatt gift. hvordan kan hun da ikke være hovedarvingen?

og hvor går denne 1/3 av arven? siden barnebarn ikke har krav på noe???

ts.

Skrevet

Dette framstår som veldig komplisert, og jeg er ikke sikker på hva du lurer på.

1) Det er lov å gi forskudd på arv. Men all arv, også forskudd, skal innrapporteres til skattemyndighetene. Det betyr nødvendigvis ikke at det skal betales arveavgift på forskuddsbeløpet, det kommer an på størrelsen. Det er nemlig et fribeløp på 470000 kroner pr. arvtaker. Men når arvelater er død og det endelige arveoppgjøres foretas, blir det som overskyter dette beløpet av total arv avgiftsbelagt. Om de hadde fått 470000 før begge besteforeldre var døde eller etter spiller ingen rolle, de 470000 er ikke avgiftsbelagt uansett. Det er det overskytende beløpet av total arv som er avgiftsbelagt. Dersom din bestemor var enig i at forskuddet ble gitt, er alt greit. Jeg forstår derfor ikke hvorfor det er hemmelighetskremmeri rundt dette. :klo:Se her for enkel innføring i de nye arvereglene.

2) Så lenge bestemoren din lever kan hun sitte i uskiftet bo om livsarvingene ikke bestrider dette. Var de fortsatt gift og ikke hadde avtale om særeie regner jeg med at leiligheten til bestefaren din inngår i dette boet. At hun sitter i uskifte betyr ikke at hun arver alt, men at hun får beholde alt og får råderett over dette som om hun eide det inntil hun selv dør. Om uskiftet bo. Ingen har derfor krav på å få utbetalt noe etter bestefaren din før hun er død, så lenge livsarvingene har samtykket til uskifte.

3) I det siste innlegget spør du om den siste tredjedelen av arven. Det ser ut som om det du egentlig lurer på er om det er noe igjen å arve til deg. 2/3 av arvelaters formue (oppad begrenset til 1 million kroner) skal gå til livsarvinger (i dette tilfellet avdødes barn). Dette heter pliktdelsarv. Du er ikke livsarving etter besteforeldrene dine før faren din er død. Formue inkluderer alt av verdi, også bolig, bil, hytte osv eller beløpet som skaffes til veie ved salg av disse. Den siste tredjedelen av formuen kan arvelater fritt testamenterer til hvem han eller hun vil. Så er det et testamentet er det gyldig såfremt ikke dette inneholder disposisjoner som er i strid med disse reglene. Hvis du eller andre er tilgodesett i testamentet, kan dere altså maks tilgodeses med 1/3 av arvelaters formue.

Håper dette kan klare opp litt for deg. Summa summarum, du er ikke livsarving, og har ikke krav på noen utbetalinger etter din bestefar med mindre du er tilgodesett i hans testamente. Han kan maks tilgodese deg eller andre ikke-livsarvinger med 1/3 av formuen siden de øvrige 2/3 er pliktdelsarv. Men uansett, siden livsarvingene har samtykket til uskifte for din bestemor, vil det ikke bli foretatt noe endelig arveoppgjør for hun er død, så vidt jeg forstår av de opplysninger som du har gitt.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje? Men pappa gir ikke gaver til meg. Ikke en gang med 470 000.

Jeg tror også hun sa det fordi hun visste at min far skjuler dette for meg.

Hun sa også det, at vi måtte vente å se (evt. på testamente eller lignende), da jeg tok til tårene, fordi pappa deler ut dette til ny samboer og hennes barn igjen.

Problemet (hvis det finnes et, det er jo det jeg lurer på), var jo om dette var lovlig eller ikke, siden han var såpass dårlig da han ga forskudd på arven.

Som de andre sier, det er ingenting galt i at din far og hans søsken får forskudd på arv. De er livsarvingene til din bestefar.

Det høres ut som om det du er mest bekymret for er at din far skal bruke opp pengene han arvet før du får noe. Det får du ikke gjort noe med. Pengene din far har arvet disponerer han fritt. Men når din far en gang dør, er selvsagt du hans livsarving.

Jeg synes du har en litt rar holdning til disse pengene. De er faktisk ikke dine, og du har ikke noe du skulle ha sagt. Mine foreldre har arvet penger, men jeg går ikke og forventer at de skal gi meg penger. Det er jo deres penger, ikke mine!

• Liker 4
Skrevet

Et lite tillegg: fribeløpet på 470000 er vel fra hver av foreldrene, så dersom bestemor sitter i uskifte og boet gjøres opp etter henens død er det fortsatt et fribeløp på 470000 på hennes arv til hver av livsarvingene (forutsatt at det er igjen så mye verdier). Minstearven fra ektefelle med felles barn er ellers fire ganger folketrygdens grunnbeløp, dvs. ca. 316000 per dato.

• Liker 1
Skrevet

Dette framstår som veldig komplisert, og jeg er ikke sikker på hva du lurer på.

1) Det er lov å gi forskudd på arv. Men all arv, også forskudd, skal innrapporteres til skattemyndighetene. Det betyr nødvendigvis ikke at det skal betales arveavgift på forskuddsbeløpet, det kommer an på størrelsen. Det er nemlig et fribeløp på 470000 kroner pr. arvtaker. Men når arvelater er død og det endelige arveoppgjøres foretas, blir det som overskyter dette beløpet av total arv avgiftsbelagt. Om de hadde fått 470000 før begge besteforeldre var døde eller etter spiller ingen rolle, de 470000 er ikke avgiftsbelagt uansett. Det er det overskytende beløpet av total arv som er avgiftsbelagt. Dersom din bestemor var enig i at forskuddet ble gitt, er alt greit. Jeg forstår derfor ikke hvorfor det er hemmelighetskremmeri rundt dette. :klo:Se her for enkel innføring i de nye arvereglene.

2) Så lenge bestemoren din lever kan hun sitte i uskiftet bo om livsarvingene ikke bestrider dette. Var de fortsatt gift og ikke hadde avtale om særeie regner jeg med at leiligheten til bestefaren din inngår i dette boet. At hun sitter i uskifte betyr ikke at hun arver alt, men at hun får beholde alt og får råderett over dette som om hun eide det inntil hun selv dør. Om uskiftet bo. Ingen har derfor krav på å få utbetalt noe etter bestefaren din før hun er død, så lenge livsarvingene har samtykket til uskifte.

3) I det siste innlegget spør du om den siste tredjedelen av arven. Det ser ut som om det du egentlig lurer på er om det er noe igjen å arve til deg. 2/3 av arvelaters formue (oppad begrenset til 1 million kroner) skal gå til livsarvinger (i dette tilfellet avdødes barn). Dette heter pliktdelsarv. Du er ikke livsarving etter besteforeldrene dine før faren din er død. Formue inkluderer alt av verdi, også bolig, bil, hytte osv eller beløpet som skaffes til veie ved salg av disse. Den siste tredjedelen av formuen kan arvelater fritt testamenterer til hvem han eller hun vil. Så er det et testamentet er det gyldig såfremt ikke dette inneholder disposisjoner som er i strid med disse reglene. Hvis du eller andre er tilgodesett i testamentet, kan dere altså maks tilgodeses med 1/3 av arvelaters formue.

Håper dette kan klare opp litt for deg. Summa summarum, du er ikke livsarving, og har ikke krav på noen utbetalinger etter din bestefar med mindre du er tilgodesett i hans testamente. Han kan maks tilgodese deg eller andre ikke-livsarvinger med 1/3 av formuen siden de øvrige 2/3 er pliktdelsarv. Men uansett, siden livsarvingene har samtykket til uskifte for din bestemor, vil det ikke bli foretatt noe endelig arveoppgjør for hun er død, så vidt jeg forstår av de opplysninger som du har gitt.

Aha! Nåååå henger jeg mye mer med. Takk for langt og godt svar.

Jeg tror hun vil gi meg leiligheten. Har hele tiden ment at min far, og min tante selvklart skal ha sin pliktarv, men både bestemor og bestefar er/var nok veldig interissert at jeg skulle ta over denne (det ble b.la sagt at jeg skulle arve denne for noen år siden fra bestefar).

Nå henger jeg med på hvorfor hun sier at tante er en hard nøtt også. For tante kan eventuelt sette seg på bakbena, og ville ha noe av boet. Men samtidig samtidig ville nok både hun og pappa blitt skattet i hjel antar jeg, mtp det de arver etter de 470 000 de fikk i forskudd.

Forstår at dette er veldig rotete, men jeg tror at min bestemor prøvde å fortelle meg noe her, som jeg overhode ikke forsto.

Jeg vet ikke om det finnes testamente, men jeg syntes det er veldig rart hvis det ikke finnes, når det dreier seg om en del millioner kroner som skal fordeles. Men dette kommer jo frem ganske snart.

Antar altså at min tante (pappa kan ikke, av andre årsaker) kan nekte bestemor å gi meg denne leiligheten.

PS: vil legge til at disse 470 000,- er på til sammen kr 940 000, fordelt på pappa/tante.

Som de fikk i forskudd av bestefar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...