Isvann Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Min Akita på 11 måneder ble angrepet når han var 8, av en rhodesian ridgeback å ble bitt underlabben... Han har etter dette blitt veldig redd, han blir sjikkelig sint når vi krysser andre hunder..... Jeg må holde han... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre får å få endret situasjonen. Jeg har spørt mange hundemennesker men ingen har noe tips. Noen som har tips til hjelp? Eller har vært borti samme situasjon?
cuppyheart Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 jeg ville anbefalt deg å kontakte en hundetrener. Angst hos hunder har så mange ulike stadier og det er ulike måter å trene.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Du må få den lille hunden sosialisert med andre hunder som faktisk tar ham inn i felleskapet. Har dere ikke lufteturer der du bor. Og hvorfor velger du å blande inn rasen på hunden som angrep? En Ridge er ikke mer aggressiv enn en Akita i utgangspunktet.
Gjest Survival Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Og hvorfor velger du å blande inn rasen på hunden som angrep? En Ridge er ikke mer aggressiv enn en Akita i utgangspunktet. Høres ut som at du tok deg litt vel nær av den. Virker absolutt ikke som at ts hadde noen underliggende fordommer eller tanker når rase ble nevnt. Det jeg tror kan funke er å sosialisere hunden mer for å overvinne frykten og å bli trygg på hunder igjen. Dette må være rolige hanner som ikke er aggressive eller dominate.. Kanskje en hanne som er kastrert? 2
Gjest Doh Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Ville, som andre skeiver, tatt kontakt med en hundetrener. Bor du i Oslo-området vil jeg anbefale deg å ta kontakt ved Vegard Nordby. Han er også ekspert på hunden.no, der kan du sende inn spørsmål og få tips til hva du skal gjøre. Noe av det viktigste er vel å få sosialisert hunden din på nytt, ta det veldig sakte og jobbe med kontakt. Men som sagt, ta kontakt med en hundetrener
Sugerøret Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 søk opp Kindereggmetoden. OG kontakt Manimal. Hunden trenger å lære seg at andre hunder ikke betyr biting.Og at hunden din kan oppføre seg pent. Altså bli trygg og rolig igjen.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Høres ut som at du tok deg litt vel nær av den. Virker absolutt ikke som at ts hadde noen underliggende fordommer eller tanker når rase ble nevnt. Det jeg tror kan funke er å sosialisere hunden mer for å overvinne frykten og å bli trygg på hunder igjen. Dette må være rolige hanner som ikke er aggressive eller dominate.. Kanskje en hanne som er kastrert? Absolutt ikke, bare syntes det blir en slags stigmatisering på hunder på den størrelsen med kort hår. (Dessutten har jeg en Dogo Canario) Og forsøk på å fremstille langhåra bamsete Akitaer som veldig uskyldige.
Isvann Skrevet 15. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2011 Er vel en grunn for du velger å svare som anonym, han har vært sosialisert med andre hunder å mennesker siden han var 8 uker gammel å elsket hunder. Men når han blir angrepet av en svær hund sier det seg selv at han er blitt skremt når han har endret adferd mot andre hunder.. Tror ikke du vet hva du snakker om, er samme som med oss mennesker.
Isvann Skrevet 15. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 15. august 2011 Takk for tips Jeg bor i Stavanger området, kontakt ei som jobber i hundehjelpen men hun hadde ikke noe annet å komme med en kastrering, som er helt uaktuelt. Vil ha en metode som er varsom, har kontaktet et par hundeeksperter/trenere, Så sitter spent å venter Det er da eieren sitt ansvar å passe på hunden sin, når dette skjedde var min hund i fosterhjem pga bosituasjon. Hadde jeg hatt han hadde dette aldri skjedd. Hadde det vært noen andre så hadde nok ikke denne Rhodesian Ridebacken levd lenger, men jeg syns ikke en hund skal dø fordi eieren ikke kan passe på hunden sin!!
Isvann Skrevet 15. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 15. august 2011 Helst noen som bruker positive metoder.
mysticmoo Skrevet 16. august 2011 #11 Skrevet 16. august 2011 (endret) Kindereggmetoden og positive metoder. Få fokus over på deg når dere passerer andre hunder. Om du er heldig er dette bare pubertetsnykker. Hvor lenge har han vært slik? Han er i puberteten, hold dere unna jevngamle og yngre hunder. Om dere kjenner noen som har stabile, godt voksne hunder med et godt språk, ville jeg ha forsøkt å omgås mye med de. Trenger ikke frislepp med lek o.l men gå turer i bånd sammen etc. Ikke bruk kastrering som hjelpemiddel her. Hvis dere fjerner testosteronet i en nervøs hund, blir den selvfølgelig mest sannsynlig mer nervøs. Det burde du ikke vurdere engang. Lykke til! Endret 16. august 2011 av mysticmoo
Isvann Skrevet 16. august 2011 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2011 Nei, kastrering er helt uaktuelt. Han har vært slik siden angrepet så 2 måneder nå.... Takk for hjelp! Skal prøve det
mysticmoo Skrevet 16. august 2011 #13 Skrevet 16. august 2011 Da er han nok kjempeusikker på andre hunder, stakkar. Blir som regel ikke bedre av at han er pubertertslus i tillegg. Syns helt klart du skal finne et par stabile, voksne hunder med godt språk og tilbringe tid med de. Fram til han er trygg, tren kindereggmetoden, og frem til den fungerer godt, unngå møtesituasjoner der han vil utagere. Gå omveier, snu i møte, gå i stor bue forbi, alt som hjelper så han ikke utagerer. Avstand kan ha mye å si. Er det mot alle hunder eller kun et kjønn/størrelse?
Isvann Skrevet 17. august 2011 Forfatter #14 Skrevet 17. august 2011 -Ja jeg vet, han er vettskremt. Jeg vill helst unngå å unngå situasjonene, fordi det fikser ikke problemet! Ja uansett størrelse eller kjønn. Skal begynne nå å prøve mye kontakt når vi krysser hunder, og etter hvert få trene med andre hunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå