Gå til innhold

Skolestart UIO - hvis jeg ikke møter...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I morgen er det skolestart på UIO med fadderordning og infomøte. Jeg har sosial angst og litre lyst til å delta. Jeg lurer bare på hva som skjer hvis jeg ikke møter? Er jo avhengig av å få vite når og hvor det obligatoriske er og om bøker etc. Vil egentlig bare vite tidspunkt for fremtidige forelesninger. Er det neste uke det begynner?

Er forøvrig også avhengig av studentdokumentasjon mht kollektivtransport...

Skrevet

Fadderordningen kan du jo drite i, men infomøtet bør du absolutt få med deg.

Skrevet

Fadderordningen kan du jo drite i, men infomøtet bør du absolutt få med deg.

Og hva hvis jeg ikke får med meg det? Er det full katastrofe og halve verden dør eller kan jeg mestre resten av studiet uten?

Skrevet

Og hva hvis jeg ikke får med meg det? Er det full katastrofe og halve verden dør eller kan jeg mestre resten av studiet uten?

Du kommer deg nok gjennom studiet likevel, så lenge du søker den informasjonen du trenger. Men det er vel også noe med at man mister studieplassen sin hvis man ikke møter opp første skoledag? Er det et alternativ for deg å møte opp, om enn bare for å "skrive deg inn"?

Skrevet (endret)

Når jeg startet å studere måtte vi møte opp første skoledag for å få plassen vår. Om vi ikke møtte opp (uten god grunn og avtale med skolen på forhånd) fikk vi ikke plassen vår, enkelt og greit. En bekjent av meg gikk faktisk på denne smellen, så jeg ville ikke gamblet.

Edit på skrivefeil.

Endret av Lykkelitenen
Skrevet

Hvis du ikke møter på registreringen så mister du studieplassen med mindre du har en utrolig god grunn til å ikke møte. Ring skolen i morgen, og snakk med en rådgiver eller noe. :) Lykke til!

Skrevet

Når jeg begynte å studere ved NTNU for noen år siden møtte jeg opp på immatrikuleringsdagen, men registrerte meg ikke noe sted. Bare deltok på seremonien og infomøte. Mistet ikke plassen min av den grunn. Det er jo tusenvis av studenter som skal begynne studere hver høst ved universitetene, så hvordan skulle man organisert det at alle disse tusen møter opp på et kontor iløpet av la oss si 8 timer, som er en vanlig arbeidsdag for de som eventuelt skulle ha påtatt seg denne jobben for å registrere kandidatene? Så lenge du er oppmeldt på studentweb mener jeg det holder. Tror ikke man må møte fysisk. Men ikke ta mitt ord for det! Mulig jeg tar feil.

Hvis du klarer det burde du enten ringe UiO fra morgenen av i morgen og forklare situasjonen din. Hvis de krever oppmøte må du trolig ha legeattest på hvorfor du ikke klarte møte, noe du burde kunne få dersom du snakker med fastlegen din. Men for din egen del er det kanskje best å allerede nå begynne prøve komme seg litt på universitetet, slik at du føler at du har kommet igang og får den infoen du trenger. Den sosiale angsten blir bare verre dersom man trekker seg fra alle utfordringer. Jeg skjønner at første skoledag kan være en prøvelse, det er det for de aller fleste være seg sosial angst eller ikke, da det er masse folk, stress og informasjon. Kanskje kan du inngå et kompromiss med deg selv: kun gå på infomøtet og så dra hjem igjen rett etterpå, og kjøp deg noe god mat og belønn deg selv for bra innsats! Hvis ikke: ring skolen fra morgenen av, så ordner det seg nok.

Ha et fint semester, og husk å kontakte studentsamskipnaden for å få hjelp ift. den sosiale angsten, slik at du tar tyren ved hornene så raskt som mulig. Sosial angst forsvinner ikke av seg selv uten hjelp og trening. Klem!

Skrevet

De ulike skolene har nok ulik oppstart. Når jeg begynte hadde vi først en fellesdel og så ble vi inndelt i klasser med oppmøteregistrering, så ring skolen og spør!

Skrevet

På UiA der jeg begynner i morgen, er det slik at det er obligatorisk fremmøte første dagen, og det er et opprop på infomøtet for hver enkelt klasse. Det er om du er der for å svare "ja" på det infomøtet som gjør at du ikke mister studieplassen.

Slik er det for min venninne på NTNU ogå, men det kan jo ha forandret seg siden du begynte Bohemia? =)

Dersom du ikke er i stand til å møte på infomøtet, kan du ringe om morgenen og be om å få komme inn og registrere fremmøte, uten å delta på infomøtet. Det er forskjellig praksis på de forskjellige universitetene hva de gjør i slike tilfeller.

Jeg ville ikke gamblet på å ikke møte, men kanskje det står noe om det i velkomstpakka di eller på universitetets hjemmesider?

Begyn her? http://www.uio.no/studier/studiestart/index.html

:-) Lykke til!

Gjest Silvermist
Skrevet

På UiB må man bekrefte utdanningsplan på Studentweb og betale semesteravgift innen 1. sept for å beholde plassen sin. Det er ikke noe krav om å møte på infomøte i morgen, selv om det er sterkt anbefalt for å få en god start på studiet.

Er det virkelig så forskjellig praksis på de ulike universitetene?

Skrevet

Da er det nok det, men ei jeg kjenner som skal studere ernæring på UiB i høst, har også obligatorisk oppmøte i morgen.

Kanskje det er ulik praksis på linjene?

Skrevet

Jeg starter også på uio i morgen, og gruer meg sånn! Jeg har sosial angst, men har meldt meg på faddeuka likevel, som en utfordring til meg selv, men det er ikke til å stikke under en stol at jeg er sinnsykt nervøs! Er det noen som foresten kan svare meg på dette: hvis jeg er med i morgen, og finner ut at jeg ikke vil være med mer på fadderuka - kan jeg bare la være å møte opp da? eller burde jeg si ifra til noen?

Skrevet

Hei, trådstarter her! Takk for alle svar. På UIO sine sider om velkomstdagen står dette:

"Som student må du hvert semester semesterregistrere deg. Fristen for nye programstudenter er 18.august. Semesterregistrering innebærer bl.a. å søke undervisningsopptak og melde deg til eksamen. Dette gjør du i utdanningsplanen i StudentWeb Den 15. august kan du få hjelp til semesterregistrering etter informasjonsmøtet. Dette vil foregå i PC-rom i 2. etg i Helga Engs hus."

Her virker det nesten som at man like gjerne kan registrere seg på nettet fra stua, som å møte opp. Men at man kan få hjelp til den biten første dagen hvis man vil.

Kan dette stemme?

Forresten, hvis det nå er obligatorisk oppmøte for å beholde plassen, kan jeg da ringe universitetet (kontoret) og forklare at jeg er syk og komme inn og registrere meg der?

Gjest Silvermist
Skrevet

Hei, trådstarter her! Takk for alle svar. På UIO sine sider om velkomstdagen står dette:

"Som student må du hvert semester semesterregistrere deg. Fristen for nye programstudenter er 18.august. Semesterregistrering innebærer bl.a. å søke undervisningsopptak og melde deg til eksamen. Dette gjør du i utdanningsplanen i StudentWeb Den 15. august kan du få hjelp til semesterregistrering etter informasjonsmøtet. Dette vil foregå i PC-rom i 2. etg i Helga Engs hus."

Her virker det nesten som at man like gjerne kan registrere seg på nettet fra stua, som å møte opp. Men at man kan få hjelp til den biten første dagen hvis man vil.

Kan dette stemme?

Forresten, hvis det nå er obligatorisk oppmøte for å beholde plassen, kan jeg da ringe universitetet (kontoret) og forklare at jeg er syk og komme inn og registrere meg der?

Ja, det er i hvertfal slik det fungerer på de fleste fakultetene på UiB.

Men ring skolen din og spør i morgen hvis du er usikker :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg starter også på uio i morgen, og gruer meg sånn! Jeg har sosial angst, men har meldt meg på faddeuka likevel, som en utfordring til meg selv, men det er ikke til å stikke under en stol at jeg er sinnsykt nervøs! Er det noen som foresten kan svare meg på dette: hvis jeg er med i morgen, og finner ut at jeg ikke vil være med mer på fadderuka - kan jeg bare la være å møte opp da? eller burde jeg si ifra til noen?

Hvis du ikke liker faddergruppa av en eller annen grunn, så kan du bare la være å møte opp videre ja :) Men fadderne vil nok forhåpentligvis prøve å få deg til å trives hvis de gjør jobben sin! Håper du får en fin studiestart :) Ikke noe å grue seg til!

Kan dette stemme?

De fleste studieprogrammer har avsatte tider til når man skal få opplæring i studentweb, og det anbefaler jeg deg virkelig å få med deg. Er veldig kjipt om du gjør noe feil, da mister du studieplass og får ikke gått opp til eksamen.

Du kan jo prøve å ringe, jeg vet ikke hvordan de ordner det :) Men fadderukene og studiestart er virkelig ikke skummelt, så jeg håper du deltar!

Annonse
Skrevet

Hvilke studieprogram skal dere begynne på i morgen? :) Dersom dere vil svare selvsagt, hehe.. :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg er fadder, kanskje jeg får noen av dere som fadderbarn :lur:

Skrevet

Jeg er fadder, kanskje jeg får noen av dere som fadderbarn :lur:

Hvilket studie er du fadder for?

Gjest Solsmil
Skrevet

Hvilke studieprogram skal dere begynne på i morgen? :) Dersom dere vil svare selvsagt, hehe.. :)

Jeg skal begynne på kunsthistorie. Gleder meg sånn! Vet ikke om noen andre som skal gå på UiO i det hele tatt så det blir litt skummelt i starten kanskje, men mest spennende!

Gjest Daenerys
Skrevet

Hvilket studie er du fadder for?

Send meg en pm, så svarer jeg der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...