Gjest Alva09 Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Noen som har dette i hagen? Jeg har lyst på en karpedam, men lurer litt på hvordan jeg skal gå frem. Har sett litt på nett og finner en del inspirasjon, men mye å velge mellom.. Noen gode tips? Vi har stor hage, både gress og litt skog og fjell. Jeg har plutselig endel fritid og er ute etter et prosjekt som kan holde meg opptatt.
Gjest Alva09 Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Hehe, hagedamforening faktisk... Takk
Chelmon Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Vet ikke hvor du bor, men om du bor i Norge bør du tenke på at du enten må ha plass inne hvor de kan bo om vinteren, eller en veldig dyp dam slik at de kan overvintre ute (=dyrt, mye jobb). Dersom du går for en dyp dam som ikke fryser i bunnen (da går de i dvale) må du enten gjerde inn den, eller hele eiendomen slik at ingen kan drukne. Dersom du ikke har mulighet til å "støpe" en slik plastform til dam, må du regne med å bytte ut duken i bunnen hvert 2-3 år, det er en del arbeid da alt må ut. Husk at koi og gullfisk blir svære og lager en del griseri så om du skal ha dem i akvarium inne om vinteren trenger de god plass og bra med vannbytter/filtrering. Jeg ville valgt en litt mindre dam, max 2 meter i diameter som var ganske grunn og hatt 2-3 fisk (koi) og hatt dem inne høst/vinter. Dam i hagen er veldig pent, men også mye jobb så lønner seg å planlegge nøye og ikke ta for mange snarveier.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Hvis det er mye katter i nabolaget kan du kanskje vurdere om du i det hele tatt vil ha fisken i dammen, de blir ofte spist.
Gjest Alva09 Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Hm...katter ja, det tenkte jeg ikke på. Katter er det jo over alt, så blir nok bare en sjanse jeg må ta. Men altså, en dyp dam høres vel mest aktuelt ut, at de går i dvale. Vi har noen småfjell i den ene hagen og ser for meg muligheter der. Kanskje lagd en kunstig foss til og med! Norsk hagedamforening siden blir lest i stykker her men en dam på 10 000 liter må jo bli minimun da, ihvertfall hvis jeg vil ha koi. Får sjekke mulighetene. Ikke minst kontakte kommunen..takk for svar
Chelmon Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Ville ikke bekymret meg for katter, vi har en grunn dam (10+ år) og aldri har vi mistet fisk til katt eller fugl!
Oliven Skrevet 16. august 2011 #8 Skrevet 16. august 2011 Her er mere lesestoff om du vil lese mer Se under tipssidene så står det masse info.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå