Gå til innhold

Lavkalori VS. Lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best? Hvorfor hører jeg så mye snakk om lavkarbo, og ikke lavkalori? Jeg har "gått på" lavkalori i ett år nå, og har gått ned masse. Hva skjer når jeg bytter om til lavkarbo? Vil jeg da gå opp i vekt?

Og hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er best? Hvorfor hører jeg så mye snakk om lavkarbo, og ikke lavkalori? Jeg har "gått på" lavkalori i ett år nå, og har gått ned masse. Hva skjer når jeg bytter om til lavkarbo? Vil jeg da gå opp i vekt?

Og hva er deres erfaringer?

Med fare for å helle bensin på bålet: Det er mye som tyder på at det egentlig er to alen av samme stykke. Antageligvis går man ned i lavkarbo fordi man spiser mindre enn man forbruker totalt, bare at man bytter ut karbohydrater med fett.

Selv slanker jeg meg ikke, men jeg prøver å spise så lite raske karbohydrater som mulig. Utenom ifm trening. Det finnes argumenter for og mot begge retningene. Hvis lavkalori funker for deg hvorfor vil du da endre det?

"Never change a winning team."

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg er konstant sulten..

Skrevet

Fordi jeg er konstant sulten..

Da kan jo du prøve i 4-6 uker.

Skrevet

Hvor mange kalorier spiser du daglig, og hva slags matvarer spiser du? For å holde seg lenge mett på få kalorier MÅ man nesten spise mye grønnsaker, fiber, eks havregrøt, og som supraspinatus nevner - så lite raske karbohydrater som mulig. Og følg NØYE med kaloriene, det er fort gjort å lure seg selv. Lykke til :)

Skrevet

Hvor mange kalorier spiser du daglig, og hva slags matvarer spiser du? For å holde seg lenge mett på få kalorier MÅ man nesten spise mye grønnsaker, fiber, eks havregrøt, og som supraspinatus nevner - så lite raske karbohydrater som mulig. Og følg NØYE med kaloriene, det er fort gjort å lure seg selv. Lykke til :)

Jeg ligger vel på alt fra 100-500 kcal daglig, 1000-2000 i helgene... Spiser mye grønnsaker, fisk, cottage cheese, frukt osv. Aldri kjøtt bortsett fra kylling, eller poteter, ris, pasta. Spiser kun ris når jeg spiser sushi, men da kutter jeg halve risen.

Skrevet

100-500 kalorier er ALF FOR LITE! Du må virkelig opp i inntak kjære deg, ellers ødelegger du kroppen din på sikt. Skal man ned i vekt er det anbefalt å ikke gå under 1300 kalorier pr dag, mer om man trener. For en kvinne som vil holde vekten sin er det 1800-2200 avhengi om aktivitetsnivå. Da går man gjevnt og trutt ned i vekt uten ål sulte seg og ødelegge systemet over lang tid. Øk matinntaket ditt pronto.

Du trenger mer proteiner, mer fett og mer mettende matvaner, så kan du spise deg mett og samtidig gå ned i vekt. Skriv måltidsplaner og regn ut kalori og næringsinnhold på programer som f.eks mat på data, så ser du hvor du ligger. Ta gjerne også kontakt med noen som kan hjelpe og veilede deg så du kommer ut av det mønsteret du er i, for om du har levd på så lite så lenge er det en stor fare for at det ligger mer bak enn bare ett ønske om å gå ned i vekt og en lite kunnskapsrik måte å gjøre det på.

Skrevet

Jeg ligger vel på alt fra 100-500 kcal daglig, 1000-2000 i helgene... Spiser mye grønnsaker, fisk, cottage cheese, frukt osv. Aldri kjøtt bortsett fra kylling, eller poteter, ris, pasta. Spiser kun ris når jeg spiser sushi, men da kutter jeg halve risen.

Tipper skrivefeil her. 1000-1500 skal det sikkert stå. Blir ikke mye grønnsaker, fisk og cc på 100 kcal:)

Skrevet

Tipper skrivefeil her. 1000-1500 skal det sikkert stå. Blir ikke mye grønnsaker, fisk og cc på 100 kcal:)

Nei, ingen skrivefeil. 100-500 kcal i ukedagene, og minst 1500-2000 i helgene om ikke mere i verste fall... Når jeg først spiser (hverdagene), så spiser jeg kun fisk, grønnsaker, kyllingfilet, cottage cheese, frukt o.l. og sjeldent noe annet.

Skrevet

Du spiser 100 kcal på en dag og er allikevel sulten? Gudene vet hvorfor!

Men hvis du går over til lavkarbo, skal du da øke inntaket til minst 2000 daglige som friske mennesker spiser? I så fall, gjør det. Hvis du skal spise lavkarbo og allikevel ligge under 500 kalorier kommer du ikke til å merke noen forskjell.

Skrevet

Nei, når jeg tenker meg om, så kan jeg spise opp til 2 sjokolade plater pluss annet smågodt i helgene, så det må bli 2000 kcal ++ i helgene. Jeg elsker sjokolade og potetgull, hehe. Men i uke dagene er det strengt, så da regner jeg med at kiloene som jeg evt legger på meg i helgene, forsvinner i ukedagene.

Skrevet

Du spiser 100 kcal på en dag og er allikevel sulten? Gudene vet hvorfor!

Men hvis du går over til lavkarbo, skal du da øke inntaket til minst 2000 daglige som friske mennesker spiser? I så fall, gjør det. Hvis du skal spise lavkarbo og allikevel ligge under 500 kalorier kommer du ikke til å merke noen forskjell.

Vurderer sterkt å bytte om til lavkarbo, og siden fett metter godt, vil jeg da bli mindre sulten?

Skrevet

...Og forresten, jeg som er så glad i frukt og sjokolade - hvordan skal dette gå hvis jeg bytter om til lavkarbo? :S

Skrevet

Du har ett veldig forvrengt syn på mat og kalorier og ekstremt lite kunnskap på området. Du må få hjelp til å tilpasse en matplan som passer deg og ditt aktivitetsnivå og du bør også få noen profesjonelle å snakke med angående ditt syn på kropp, mat og helse. Jeg vil anbefale at du får en time hos fatlegen din og får han til å henvise deg videre. Om du spiser så lite og har gjort det så lenge er du inne på en svært farlig vei og står i fare for mange alvorlige lidelser og mangelsykdommer.

• Liker 1
Skrevet

helt enig med Lykkelitenen .100-500 kcal pr dag er sykt lite.Noe jeg mistenker at du faktisk vet selv.

Du har behov for hjelp synes jeg.

Skrevet

Vurderer sterkt å bytte om til lavkarbo, og siden fett metter godt, vil jeg da bli mindre sulten?

Skal godt gjøres å bli mett på fett om du skal ligge på 100 kcal...

Skrevet

Forskjellen for meg på lavkarbo og lavkalori er at jeg kan spise meg mett på lavkarbo, men ikke på lavkalori. I og for seg er lavkarbo også lavkalori i den forstand at man spiser mindre kalorier enn man forbruker, men det er en del forskjeller:

1. Fett og proteiner metter mer enn karbohydrater og proteiner.

2. Man forbrenner mer når man spiser fett og proteiner enn når man spiser karbohydrater og proteiner (fordi karbohydrater gjør at man får høyere blodsukker, som gjør at man produserer insulin, som setter ned fettforbrenningen), og kan derfor spise flere kalorier og likevel gå ned i vekt.

3. Karbohydrater i seg selv kan for mange trigge sultfølelsen, pga av varierende blodsukkernivå, som er enda en grunn til at man føler seg mettere på lavkarbo.

4. Jeg føler meg bedre på lavkarbo, jeg føler meg full av energi og sunn i kroppen, i motsetning til slapp og tiltaksløs, og ikke minst sulten og deppa som jeg blir av lavkalori. :)

Det er ikke verre enn å prøve, om man liker lavkalori bedre er jo det en smakssak, og da går man tilbake til det.

Men når du har spist så lite som under 500 kcal per dag er det nok stor sjanse for at du går opp i vekt når du får i deg normale mengder mat, uansett hva denne består i, rett og slett fordi kroppen din er sulteforet og da gjerne vil holde på all energien den får tak i.

Skrevet

Kjære TS

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

SportyShorty, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...