Gjest Bittelill Skrevet 24. november 2003 #1 Skrevet 24. november 2003 Hurra ! I dag fikk vi to streker på graviditetstesten! O lykke... Men, i helga spiste jeg rakafisk, og det skal man vel ikke ha i seg når man er gravid eller? Noen som vet hvorfor?
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #2 Skrevet 24. november 2003 Spis akkurat det du har lyst til du, med måte!! Det sies at man skal være forsiktig med røykalaksen pga. listeriabakterien (tror det var det bakterien hette). Gratulerer med graviditet.
14062003 Skrevet 24. november 2003 #3 Skrevet 24. november 2003 Hmm, rakfisk er vel rått fiskekjøtt - og rått kjøtt skal man ikke spise som gravid?! Bittelill: Men om du spiste dette i helgen, så har det nok ingenting å si (med mindre du er 5 mnd på vei og spiste 3 kg). 8)
murmeldyret Skrevet 25. november 2003 #4 Skrevet 25. november 2003 Gratulerer med graviditeten! Inbiller meg at det tar 8 uker før fosterets blodbane blir forbundet med morens. Du har ingen ting å frykte! Men jeg tror jeg ville holdt meg unna etter den tid.
Eliza Skrevet 25. november 2003 #5 Skrevet 25. november 2003 Det tar vel bare 3 uker før fosteret deler blod med mor? Det er dessuten forsjell på røykalaks og rakfisk, Merete. Røykalaks er varmebehandlet (tror jeg?), mens rakfisken er rå som 14062003 sier. Rakfisk er jo egentlig "råtten" fisk, så det kan vel være noen bakterier der som ikke er helt bra for fosteret. Men når du spiste det så tidlig så hadde det nok ingenting å si. Verre om du spiser det senere i graviditeten. Hvis jeg blir tilbudt rakfisk før jul så kommer jeg nok til å smake en liten bit (synes det er kjempegodt), men jeg tar nok ikke sjansen på de helt store mengdene... Gratulerer med blått kryss!!! Eliza - 7+3
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #6 Skrevet 25. november 2003 Inbiller meg at det tar 8 uker før fosterets blodbane blir forbundet med morens. Du har ingen ting å frykte! . det høres bra ut..! men til de som snakker om mengdene; om du speiser en teskje rakfisk eller en halvkilo er det like farlig.. (finnes de "dårlige greiene" i fisken så finnes de i den teskjen du fikk i deg også) og det er farlig for gravide å spise rakfisk (der er jo potensielt farlig for alle) så hold dere unna når dere vet at dere er gravide.. ta heller et glass røvin.. ! (fakta!! det er mye tryggere!!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå