Knirke Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Jeg hører stadig vekk at det er mangel på folk med realfagsutdannelse i Norge, men som jeg tolker det utifra jobbannonser så må det jo menes alle realfag utenom biologi? Jeg har tatt Bachelorprogram i Havbruksbiologi på Universitetet i Bergen, men har aldri noensinne sett eller hørt om noen som etterspør den kompetansen, eller andre biologifag for den saks skyld. Med det resultat at jeg begynner å miste interessen og jobber i lavtlønnsyrker isteden Jeg har også tatt Gründerskolen (30 stp) og ett år av en Mastergrad i Samfunnsfag. I ettertid så innser jeg jo at jeg valgte feil og burde blitt ingeniør isteden, men lurer jo på om utdannelsen kan brukes til noe overhodet... Noen som vet?
Gjest Spinell Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Med havbruksutdanning er det vel meningen at man skal kvalifiseres til ulike jobber innenfor fiskeri-/oppdrettsnæring. Det være seg kvalitetssikring, lab, tilsyn, drift eller produksjon. Hva en biolog er kvalifisert til avhenger jo mye av hvilken retning en har studert. Du finner biologer innen naturforvaltning og miljøvern, i avfallsselskaper, innen undervisning og forskning. Biologi er trolig det realfaget der det er størst konkurranse om jobbene. Derfor kan det være spesielt tungt å få den første relevante jobben. Ofte konkurrerer en dessuten mot folk med mastergrad. Trolig kan jobbmulighetene bli bedre hvis du bygger på med en master.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Det er riktig som Spinell sier at biologi er det realfaget hvor det er vanskeligst å få relevant jobb. Samtidig er det nok god mulighet for å bli lærer om du bygger på med pedagogikk (og det er jo også en relevant stilling å være realfagslærer). Ellers kommer det nok an på retningen innen biologi. Jeg skulle tro det var mulighet for å få jobb innen havbruk/fiskeoppdrett, har du oppsøkt aktivt steder som annonserer stillinger innen det feltet? Jeg har høyere utdanning innen landbruk (ergo en utdanning med mye biologi), hvor det er stort behov for "sånne som meg", men det er sjelden jobbene annonseres på finn.
Gjest Spinell Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Jobbsøkersider på nett er ofte veldig "yrkes-/profesjonsrettet". Passer utmerket dersom du for eksempel skal søke en stilling som snekker, lege, sykepleier eller lærer, men hvis du (som meg) har en bakgrunn som passer inn i litt ulike stillinger, og som kan beskrives på ulike måter, må du jobbe litt mer med fritekst på søkemotorene. Her er et fritekstsøk på havbruk fra nav.no Prøv deg fram med litt ulike søkeord, så kan det hende du finner mer.
Knirke Skrevet 15. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2011 Takk for innspill! Litt av problemet er vel i grunn at studiet ikke har helt sammenheng med arbeidsmarkedet, og jeg skjønte ikke hvor viktig det er å skaffe seg kontakter innenfor aktuelle bedrifter på et tidlig stadie.. Jeg var også altfor dårlig til å pleie bekjentskaper med studiekameratene som kanskje kunne hjulpet meg videre (fant meg venner på andre studier isteden). Og jo lengre tiden går, jo mer har jeg glemt av det jeg kunne. Burde absolutt oppsøke forskjellige bedrifter, men motivasjonen har forsvunnet mer og mer. På en papirsøknad vil jeg nok komme til kort uansett, fordi jeg ikke har en Master. Og selv om jeg hadde tatt en Master, så frister i grunn hverken forskning eller undervisning Fikk ærlig talt hele forsker-miljøet opp i halsen mens jeg studerte (burde vært grunn nok i seg selv til å snu og velge noe annet). Oppdrettsanleggene er jo blitt større og mye mer automatisert de siste årene, så de folkene de har bruk for er mer økonomer og ingeniører. De som jobber i produksjonen er som regel ufaglærte. Jeg har ihvertfall lært at utdanning er en investering, men også like mye gambling! Jeg føler at jeg har investert enormt mye tid og penger, og tapt alt sammen i ren dumskap
Naos Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 Ta noen studiepoeng i arealplanlegging, og gjerne også kurset "Saksbehandling" ved NKS (mulig de har det andre steder også). Plutselig kan du søke på alle arealplanlegger-stillinger. Miljøvernkonsulent i kommune eller hos Fylkesmann kan også være en mulighet. I kommunal og offentlig forvaltning er det mange biologer som får jobb. Du kan jo søke uten kursene også, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå