Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min lenke

Hva er det for noe?

Dagens nye trend?

Noe kulturelt?

Endret av Kråkesaks
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehehe, jeg må innrømme at jeg tenkte på henne med en gang jeg så overskriften! Men jeg vet ikke hva det egentlig er, annet enn at det ser ut til at hun har satt opp håret i en klump framme ved hårfestet, og surret et tøystykke rundt. Ikke noe eget hodeplagg i seg selv, med andre ord (jeg trodde først det var en turban, men det er det jo ikke).

Skrevet

Det der er nok et kulturelt hodeplagg ja.

Har sett det hodeplagget på jenter før.

Så la nå da jenta være ifred. Det er vanlig i hennes kultur.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er en turban, hun er sikh.

Men det er ikke så veldig vanlig at jentesikher har turban, de fleste har sjal eller ingenting på hodet.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 7
Skrevet

Haha jeg tenkte også på henne med en gang jeg så overskriften! Men hva det er hun har på hodet...hm hakke peiling :eeeh:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Prableen er sikh.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 1
Skrevet

Har sett slikt på menn, ikke på kvinner.. Det var nytt for meg.

Skrevet

Jeg trodde først hun var en av de skadde etter Utøya, og at hun hadde tredd en sort strømpe utenpå bandasjen. Hun hadde helt klart vært mye penere uten skaut, eller med en annen type skaut, men det får være opp til henne hva hun velger å ha på hodet.

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig viktig hva barn som overlever massakrer har på hodet.

Skrevet

Dei som heiter Singhn (menn) og Kaur (damer) er ofte sikhar. Sikhar skal ikkje klippe håret. Derfor har sikh menn turban og nokre sikh damer (sjølv om eg sjelden har sett det før) også turban. Kulturelt mao.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig viktig hva barn som overlever massakrer har på hodet.

Nei, forsåvidt ikke, men det er helt greit å lure på hva en voksen politiker - som selv har valgt å være en offentlig figur - har på hodet.

• Liker 12
Skrevet

Forøvrig vil jeg legge til at alle mannlige sikher som regel har et mellomnavn som betyr "kriger", og kvinner har et mellomnavn som betyr "prinsesse". Ganske vakkert, egentlig, selv om det selvsagt støtter opp om gammeldagse kjønnsstereotypier om menn som macho og beskyttende, og kvinner som pertentlige og opphøyde.

Bare sånn til informasjon om religionen, liksom.

Skrevet (endret)

Jeg har også lurt på hva slags hodeplagg denne politikeren bærer.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Så det er en turban? Så flott, da fant jeg endelig ut hva det var for noe :) Sterk jente,det der,ordentlig sterk!

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurte på det samme etter massakren, og fant noen intervjuer hvor hun forteller at selv om det for det meste bare er menn innen sikhismen som har turban, så mener hun at det er et påbud for alle innen religionen, også kvinner. Hun ser på det som feminisme innen sin religion.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for krenkelse og avsporing.

Kråkesaks, moderator.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Mange av de som har fulgt med på den politiske debatten også før Utøya-tragedien, er Prableen Kaur allerede et kjent ansikt. Blant annet var det mediedekning på hodeplaggforbudet som hun kjempet mot, da hun selv ønsket å bli jurist og dommer i fremtiden.

Som noen her nevner, har hun valgt å bruke hodeplagg fordi det er et kjønnsnøytralt plagg etter hennes religion (men rikignok plikt å bruke for menn), så hun gjør dette for likestilling.

Kvinne med turban

Skrevet (endret)

Ser ut som en gedigen kul, men er vel bare langt hår samlet i en topp.

Endret av Bond
  • Liker 1
Skrevet

Det står respekt av de som driter i medieoppblåste skjönnhetsidealer av hvordan kvinner "skal" se ut, og er seg selv!

:)

• Liker 8
Skrevet

Jeg er overrasket over at det finnes folk som ikke ser/skjønner at hun er sikh; at det er det lange håret hun har oppå hodet.

Godt dere får se det da, så har dere lært noe nytt :skratte:

Steintøff jente, det der.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...