Gjest Hilde-Mari Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Er det bare meg som har dette problemet eller bare virker det sånn? Barnefar har ved flere anledninger "ikke mulighet til å ha barna fordi det ikke passer". Jeg har søkt nett opp og nett ned, men det ser ut som det er bare dersom mor nekter far samvær at dette med tvangsmulkt er aktuelt. Min eks mener han er ferdig som far i det han har levert tilbake ungene, og det mener ikke jeg! Med delt foreldreansvar har far utrolig mange rettigheter, men hva med pliktene...??? I vårt tilfelle er ikke far interessert i å bytte helg eller ferier engang og samarbeid skal foregå via nett. Barna er 4 og 5 år. Jeg finner det helt utrolig at systemet snakker så mye om fars rettigheter, men så utrolig lite om hans plikter!! Noen med erfaring...?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Det stemmer nok det du har lest, hvis mor boikotter samvær han hun få tvangsmulkt, men hvis far dropper samvær skjer det ingenting. Jeg sliter selv med en eks som ikke stiller opp og som har veldig lett for å droppe samvær. I skrivende stund blir det 1mnd til neste gang barnet skal til faren, fordi det av en eller annen grunn ikke passer neste helg. Å spørre meg om han kunne tatt denne her helga istedet for skjer ikke (jeg ville vært imøtekommende og latt han bytte). Likedan skulle barnet være hos han 3 uker i sommer, men det ble 12 dager. Heldigvis sendte jeg han ei sms to dager før barnet kom hjem, for spørre når på dagen han hadde tenkt å levere barnet hos meg. Fikk svar at barnet kom kl 8 om morgenen sist mandag fordi han hadde fått andre planer. Jeg er lei, men lite jeg kan gjøre. Eneste jeg kan gjøre er å legge minst mulig planer når barnet skal være hos far, og i tillegg så går mannen min og meg alltid utifra at barnet er hos oss. F.eks hvis vi planlegger weekendtur, så går vi alltid ut ifra at barnet blir med oss.. Samarbeidet med far er og nå så og si nulleksisterende pga ei meget sjalu dame han er samboer med, og som vil ha null kontakt mellom meg og han. Han ringer ikke barnet heller,selv om det går 1mnd uten at barnet får sett faren....fordi hun tålererer ikke at han ringer på min telefon. Gleder meg til barnet er så gammel at det kan få seg mobil, for barnet sin deø ang kontakt.. Så jeg skjønner hvordan du har det!
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Høres ut som min eks ja.... Han nekter da i tillegg mine barn å ringe meg når de er hos han. Måtte kjøpe tlf til dem slik at de fikk ringe meg. Skjønner ikke at det går an, men må vel bare leve med det. Helt utrolig at man kan slippe så lett unna ansvar. Fars rettigheter før barnets - høl i hue spør du meg 1
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Er det bare meg som har dette problemet eller bare virker det sånn? Barnefar har ved flere anledninger "ikke mulighet til å ha barna fordi det ikke passer". Jeg har søkt nett opp og nett ned, men det ser ut som det er bare dersom mor nekter far samvær at dette med tvangsmulkt er aktuelt. Min eks mener han er ferdig som far i det han har levert tilbake ungene, og det mener ikke jeg! Med delt foreldreansvar har far utrolig mange rettigheter, men hva med pliktene...??? I vårt tilfelle er ikke far interessert i å bytte helg eller ferier engang og samarbeid skal foregå via nett. Barna er 4 og 5 år. Jeg finner det helt utrolig at systemet snakker så mye om fars rettigheter, men så utrolig lite om hans plikter!! Noen med erfaring...? Søk opp statisstikk så finner du fort ut at det er flest fedre som er dømt har fått tilleggbidrag. Bryter mor samvær eller nækter samvær skjer ikke noe fra NAV eller det offetnlige. Far må ta det om retten. Derfor lite rettsaker på når far bryter samvær men tilleggsbidrag i stedet. Dvs. det offebtlige ahr laget reaksjon mot far men ikke mot mor. Det skal selvsagt være gjenntatte brudd før de skjer noe. Det bør drfor skilles på brudd fra far og brudd fra mor i og med at det er automatikk i reaksjon mot far om mor rapportere til NAV.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 Ja, hvis far har penger til bidrag ja... Ikke alle som har det! Blir jo uansett da far som ikke følger opp sine plikter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå