Gå til innhold

Treretters for vegetarianere...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ha selskap neste helg, og flere av gjestene er vegetarianere. Jeg har lyst til å lage en treretters middag. Og jeg har lyst til å lage vegetarmat til alle. Jeg har fått servert mye god vegetarmat, men har aldri laget det selv. Har prøvd å google, men det er så mye å velge mellom, så jeg blir bare helt forvirret.

Er det noen her som kan hjelpe meg å sette sammen en god meny med forrett, hovedrett og dessert? Og helst med oppskrifter eller linker til oppskrifter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har smakt en god grønnsakspai som du kan se etter på nett, som kunne vært til forrett? Hovedretten er mye å velge mellom av oppskrifter, og dessert blir jo alt fra kake, is, pudding, ja.. alt.

Skrevet (endret)

Forrett:

Gaspachosuppe,

Tomatsalat,

Fylte paprika

Isets viltgryte til hovedrett:

VEGETARISK VILTGRYTE 2-3 personer.

INGREDIENSER:

1 beger lettrømme

1 beger snøfrisk, gjerne med sopp eller einerbær-smak

1-2 store løk

1 stor boks skivede sjampingjong eller annen sopp

2-4 dl melk, avhengig av ønsket mendge saus

4-5 ss maizenna, avhengig av ønsket tykkelse på sausen

1 eske mørke vegebiter (frysevare fra helsekost)

sukkerkulør for mørk farge

salt og pepper etter smak

Margarin eller smør til steking, ikke olje!

Stek vegebitene. Ha den oppi en gryte. Stek soppen og løken og ha dem oppi samme gryten. La litt av “sjyen” etter stekingen være igjen i pannen. Ha begeret med rømme I pannen og la det surre et par minutter mens du hele tiden visper forsiktig inn mot midten.

Ha rømmesausen i gryten.

Rør godt og ha melk og snøfrisk i gryta. La det småkoke i ca 5 minutter. Spe med melk og ha i maizenna. La det småkoke i ca 5 minutter til, og velg tykkelse på sausen. Er den for tynn, tilsett mer maizenna. Er den for tykk tilsett litt mer melk. Sausen er best når den er tykk.

La det hele koke i ca 10 minutter.

Server med kokte poteter, rørte tyttebær, rødbeter og rosenkål!

Nb: til jul pleier vi å 3-doble oppskriften. Det er bedre å lage for mye enn for lite, og denne maten smaker godt dagen etterpå også, og kan fryses!

Dessert:

Melon og is

Endret av Sandra
Skrevet

Spørsmålet er jo om de spiser egg og meieriprodukter da, og ost med løpe.

• Liker 1
Skrevet

Ts her:

De spiser egg og melkeprodukter, så det går fint. :)

Og takk for tips Sandra. :)

Skrevet

Gratinert løksuppe med krutonger

Moussaka med gresk salat og tsatziki

Panacotta med rørte bær

• Liker 1
Skrevet

De spiser egg og melkeprodukter, så det går fint. :)

Pass på at osten du evt bruker har mikrobiell løpe da, så de kan spise den. (Synnøve Finden bruker mikrobiell løpe, så det er ikke noe stort problem).

Ellers foreslår jeg

Linsesuppe

Masse grønnsaker og sopp stekt i en tyrkisk krydderblanding, servert med nan og bulgur

Fruktpai

Gratinert løksuppe med krutonger

Moussaka med gresk salat og tsatziki

Panacotta med rørte bær

Pannacotta inneholder gelatin, og er derfor ikke vegetarisk.

Skrevet

Pass på at osten du evt bruker har mikrobiell løpe da, så de kan spise den. (Synnøve Finden bruker mikrobiell løpe, så det er ikke noe stort problem).

Ellers foreslår jeg

Linsesuppe

Masse grønnsaker og sopp stekt i en tyrkisk krydderblanding, servert med nan og bulgur

Fruktpai

Pannacotta inneholder gelatin, og er derfor ikke vegetarisk.

Man kan lage pannacotta med agar agar, så det går fint an å gjøre den desserten vegetarisk. :)

• Liker 2
Skrevet

Ahh selvfølgelig :klaske:

Tenkte ikke på agar-agar... Men agar-agar trenger man vel uansett litt trening med, så for en uerfaren vegetarkokk ville det kanskje være greiere å begynne med noe som er lettere?

Skrevet

Ahh selvfølgelig :klaske:

Tenkte ikke på agar-agar... Men agar-agar trenger man vel uansett litt trening med, så for en uerfaren vegetarkokk ville det kanskje være greiere å begynne med noe som er lettere?

Agar agar kan være litt vrient, ja. Jeg kjøpte en i utlandet som var blandet med noe annet (vegetarisk), den var mye lettere å jobbe med enn den vanlige agar agaren. Så en annen dessert kan absolutt være en god ide. :)

Noen ideer til en italiensk kveld:

Italienskinspirert:

Forrett

Enten

- Antipasti (oliven, soltørkede tomater, marinerte artisjokker) og litt brød

eller

- involtini di melanzane (f.eks denne)

Hovedrett

Enten

- Risotto med sopp, gjerne kantareller på denne årstiden.

- Fersk pasta med asparges og fløtesaus

eller

Gnocchi, f.eks denne Lag gjerne gnocchi selv, det er slett ikke så vanskelig

Dessert

Enten

- Tiramisu

- Zabaglione

eller

- italiensk iskrem og litt frukt

• Liker 1
Skrevet

Menyen fra AB kunne jeg godt servert om jeg inviterte til middag, og verken jeg eller vennene mine er vegetarianere i det hele tatt. :)

Skrevet

*mine innlegg*

Skrevet

Takk for gode tips. Jeg valgte denne menyen, og det ble vellykket. :jepp:

TS

Linsesuppe

Fruktpai

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiste treretters vegetarmiddag her om dagen, men vi er litt nybegynnere på vegetarmat enda.

Vi hadde bruschetta med tomatsalat og hvitløkssmør til forrett.

Pai med feta og spinat til hovedrett og sjokoladefondant til dessert.

Paien var himmelsk, skal se om jeg får tak i oppskriften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...