Gå til innhold

gniten? jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reiste på jentetur for noen uker siden, fire venner. Vi kjørte min bil, og skulle bo på en hytte jeg hadde lånt av min familie (gratis). Jeg hadde kjøpt med en kartong vin, samt noe snacks til første dagen, ettersom vi skulle komme frem ganske sent. Jeg hadde også kjøpt med litt frukt og grønt. Samlet sum ble ca. 500 i mat/vin. Ingen andre stilte med noe, men meningen var at vi skulle handle inn sammen på lokalbutikken ved hytten. (men det er ikke vinmonopol der, noe jeg fortalte dem god tid i forveien. Jeg hadde også tatt med noen vinflasker som jeg hadde tenkt å sette igjen som takk for lånet av hytten). Kartongen med vin + snacks forsvant første kvelden. I tillegg hadde jeg med røyk (festrøyker...), og denne pakken ble fordelt på oss fire i løpet av kvelden. Jeg kjøpte ny pakke dagen etter, noe ingen andre gjorde, fordi de "ikke" røyker.

Skulle ut og handle mat dagen etter, og ble enige om at en la ut,og så delte vi summen. De andre ville ikke ha øl/cider, og spurte om vi kunne drikke mine flasker vin, så kunne vi kjøpe nytt når vi kom hjem, slik at det kunne gis i gave der. Endte opp med at jeg kjøpte inn ekstra cider til meg selv i tilfelle det ikke var nok vin. Cideren ble drukket av oss alle...

En (ikke meg...) skulle ta ansvar for å fordele økonomi, og fikk en mail der bensinutgifter + mat som ble kjøpt inn på lokalbutikk ble fordelt. Det var ikke tatt hensyn til vin/snacks.(snacksen mente jeg å spandere, men hadde tenkt vinkartongen på meg ila helgen, og ikke som felles.) I tillegg synes jeg det var rart at de ikke tok hensyn til vinflaskene.

Sendte mail tilbake der jeg lurte på om det skulle trekkes fra noe fra min andel av summen pga. vinkartong + tre flasker vin, og fikk et "ok, det kan vi sikkert ordne" som svar.

Fikk så høre fra en annen at det nå ble sagt at jeg var så gniten, og at jeg var sur fordi jeg ikke fikk penger for noe de ikke hadde bedt meg om å kjøpe. Altså at jeg hadde handlet inn uten deres samtykke, og så bedt dem om å betale. Jeg prøvde å forklare at dette gjaldt vinen (sum delt på fire, vi var fire som drakk, og det var dette som ble drukket), og ikke noe annet.

Vi er alle voksne og i jobb, så ikke noe økonomisk problem for meg å ta utgiften, men synes det er så rart at jeg blir stemplet som gniten. Jeg vet i alle fall at om en annen hadde stilt med all vin, hadde jeg tatt det som en selvfølge å tilbakebetale under slike omstendigheter.

Synes det er flaut om jeg nå stemples som gniten, noe jeg aldri har følt at jeg er. Synes dere at dette var gnitent av meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det synes jeg ikke. Det var vel ingen som ba dem drikke vinen du hadde kjøpt inn til deg selv og som "hyttegave" heller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipe venner. Dette blir litt sånn "damned if you do, damned if you don't".

Tror jeg ville tenkt meg nøye om for å dra på slik tur med dem igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke gnitent av deg! Det er da en selvfølge at de skal betale tilbake for det de har tatt..

Hadde vært noe annet om du ga bort et glass til èn person, men her var det snakk om mye mer. Da er det ren høfelighet å betale tilbake mener nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre finnes det en drøss mennesker som syns det er heilt greit å dele - så lenge de slipper å betale. Det er de samme type menneskene som insisterer på å dele regningen likt, selv om du bare spiste en liten salat, mens de hadde treretters med vinpakke.

Syns det er helt på sin plass at dine venner skal dele på alle utgiftene, det er direkte frekt å forvente at du spanderer drikke på dem, når de allerede har fått gratis skyss (som jeg forstod det) og opphold. Det er dine venner som er gnitne!

Når det er sagt, vil jeg anbefale deg å ikke være den som tilbyr deg å legge ut for ting ved en senere anledning. Kjøp kun til deg selv, så får de andre ta ansvar for seg selv og sine behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Nei, du er IKKE gnien!

2) Unngå for all fremtid å ta med noe igjen til sånne samlinger, kom heller uten noe som helst som de andre. Og unngå for all del å være den som legger ut når fellesting kjøpes.

Syns vennene dine høres temmelig frekke ut. Og jeg velger å tro at ikke alle syns du er gnien. Forhåpentligvis er det bare én av dem som er en gjerrigknark og som prøver å dytte kjipheten over på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

nei det er du ikke! Du hadde jo i utgangspunktet ikke kjøpt de flaskene med vin til dem, de ble jo satt igjen til de du lånte hytta hos. Når de absolutt ville drikke av den, og til og med sa at dere kunne kjøpe nye til dem du lånte hos, så må de selvfølgelig betale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig om de så for seg at du skulle ha sagt fra på forhånd at "ok men om dere drikker av denne dunken må dere betale". At de bare ville følt at de skyldte deg penger om du sa det. Høres ut som en umoden gjeng. Du får forklare dem det med teskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren for noen venner du har da. Selvfølgelig skal de betale for det de drakk. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt de på hyttetur en gang til, tatt med en kartong med vin og nekta de andre å få siden de ikke tar med selv. Eneste måten de kanskje skjønner det på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her..

I tillegg synes jeg det er VELDIG merkelig at ingen av dem hadde med seg noe som helst av alkohol og/eller snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri forlangt å få penger for en dunk med vin som jeg hadde spandert på venninnene mine av, men samtidig så hadde jeg aldri troppet opp på hyttetur uten medbrakt vin - eller i det minste tilbudt meg å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste av oss kjenner noen som alltid skal være gratispassasjerer.

Det er jæv...g irriterende. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her..

I tillegg synes jeg det er VELDIG merkelig at ingen av dem hadde med seg noe som helst av alkohol og/eller snacks.

Ja jeg stiller det samme spørsmålet....og hva HADDE de med seg i så tilfelle?? :klo: En pakke Mariekjeks og tannbørst?? :ler:

Hvis du ikke hadde uttrykt i KLARE ordelag "jeg spanderer vin, snacks, (mat) og festrøyk iløpet av helgen" så er det rett og slett frekt av disse menneskene å sette spørsmålstegn med ditt ønske om å spleise på utgiftene. Det kan da neppe være snakk om mange kronene per person, hva? Uansett, det er prinsippet om felleskapet det er snakk om mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt vanlig at vi deler det som er- det går helt naturlig på rundgang, om den ene betaler mer nå så tar neste det neste gang:-)

Men ingen av oss hadde tenkte tanken å reist å hyttetur uten å ta med minst 1 flaske med vin:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...