AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Jeg er en matglad person som er nødt til å passe på hva jeg spiser for å holde vekta sånn nogenlunde. Jeg syns det er greit å ha et slags "regime" og har lurt litt på lavkarbo. Men stusser litt på at så mange som driver med dette mener man kan "spise hva man vil" så lenge det er lavkarbo og man for guds skyld ikke spiser poteter og brød. All logikk og fornuft tilsier jo at dette ikke stemmer. En annen ting er at når jeg spiser gode lavkarboråvarer, som gode omegaoljer, avocado og lignende, så er det utrolig mye kalorier i disse tingene. Mitt spørsmål blir derfor: Bør man fortsatt holde seg innenfor anbefalt kalorimengde i fht alder, høyde, vekt og aktivitetsnivå hvis man spiser lavkarbo, eller kan man virkelig spise nærmest så mye man vil, så lenge man er knepen med karbohydratene? Mulig dette er et dumt spørsmål for dere som er "inne i det", men håper likevel noen kan svare meg
Redbull Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Du trenger ikke telle kalorier! Jeg stussa også velig på dette, men etter en uke var jeg ikke sulten lenger. Om du holder deg til å spise når du er sulten, og spiser mye fett trenger du ikke telle kalorier
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Jeg har slitt med spiseforstyrrelser, og jeg klarer ikke alltid å regulere sult- og metthetsfølelsen. (Det er lett å overspise, og det er lett å underspise). Derfor teller jeg både karbohydrater og kalorier, for å være sikker på at jeg får i meg passe mengder mat. Men jeg merker at kroppen regulerer dette mer og mer selv, og jeg håper at jeg en dag kan ha et normalt forhold til mat igjen. Lavkarbo har i hvert fall "reddet" meg ganske mye allerede!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Tusen takk for svar, dere to! Da er det kanskje lurt å holde litt oppsikt med kaloriene i starte, også la ting skje naturlig etterhver? 1
Gjest Rosemor Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 (endret) Selvsagt må du holde deg innenfor ditt behov, ellers vil også lavkarbo føre til overvekt. Som kjent kan ikke energi forsvinne, den kan bare innta en annen form (altså lagres som fett i dette tilfellet). Men studier viser at de fleste som går på lavkarbo-kosthold nesten automatisk reduserer sitt inntak med ca 500 kcal, fordi proteiner og fett metter mer enn karbohydrater. Men har du problemer med å kjenne metthetsfølelse, må du nok telle kalorier du også, i alle fall i starten til du lærer deg mengden. Jeg ser nå at du ikke trådstarter ikke er samme som hadde problemer med å kjenne sult/metthet, men jeg lar det stå likevel. Endret 14. august 2011 av Rosemor 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 Jeg går på ketolyse, og jeg teller ikke kalorier
Leifr Skrevet 16. august 2011 #7 Skrevet 16. august 2011 Men studier viser at de fleste som går på lavkarbo-kosthold nesten automatisk reduserer sitt inntak med ca 500 kcal, fordi proteiner og fett metter mer enn karbohydrater. Just så. Det GÅR AN å stappe innpå nok bacon og smør og hva det nå måtte være til å havne på et solid kalorioverskudd selv på streng lavkarbo, men de fleste vil ikke finne det direkte enkelt.
Anglofil Skrevet 16. august 2011 #8 Skrevet 16. august 2011 Nei, jeg teller ikke kalorier. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #9 Skrevet 16. august 2011 Du trenger ikke telle kalorier! Jeg stussa også velig på dette, men etter en uke var jeg ikke sulten lenger. Om du holder deg til å spise når du er sulten, og spiser mye fett trenger du ikke telle kalorier Jeg går på ketolyse, og jeg teller ikke kalorier Nei, jeg teller ikke kalorier. Mvh Yvonne Jeg kjenner at jeg blir litt fortvilet på trådstarters vegne, når så mange kun svarer på overskriften, og ikke på spørsmålet hun stiller i tråden... Trådstarters spørsmål er: Mitt spørsmål blir derfor:Bør man fortsatt holde seg innenfor anbefalt kalorimengde i fht alder, høyde, vekt og aktivitetsnivå hvis man spiser lavkarbo, eller kan man virkelig spise nærmest så mye man vil, så lenge man er knepen med karbohydratene? Mulig dette er et dumt spørsmål for dere som er "inne i det", men håper likevel noen kan svare meg
Anglofil Skrevet 16. august 2011 #10 Skrevet 16. august 2011 (endret) Overskriften er: "teller dere kalorier?", og da svarte jeg "Nei, jeg teller ikke kalorier". For meg blir det da i grunn svaret på spørsmålet. Ergo, jeg teller ikke kalorier, jeg spiser til jeg er mett, det er karbene jeg går etter. Jeg spiser derimot ikke mat i ubegrensede mengder, men det begrenser seg selv fordi jeg føler meg mer mett på lavkarbo enn da jeg spiste høykarbo. Med andre ord: er jeg sulten så spiser jeg, hvis ikke lar jeg være. Noen dager kan jeg spise 1000 kalorier mer enn jeg har pleid å gjøre, andre dager mye mindre. Det har ikke hatt noe å si for min vekt, faktisk har jeg gått ned i vekt selv om jeg kalorimessig sett har fått i meg mye mer enn hva jeg har vært vant til tidligere. Mvh Yvonne Endret 16. august 2011 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #11 Skrevet 16. august 2011 Overskriften er: "teller dere kalorier?", og da svarte jeg "Nei, jeg teller ikke kalorier". For meg blir det da i grunn svaret på spørsmålet. Ergo, jeg teller ikke kalorier, jeg spiser til jeg er mett, det er karbene jeg går etter. Jeg spiser derimot ikke mat i ubegrensede mengder, men det begrenser seg selv fordi jeg føler meg mer mett på lavkarbo enn da jeg spiste høykarbo. Mvh Yvonne Ja, men spørsmålet som ble stilt i overskriften ble utdypet i åpningsinnlegget, og der spør trådstarter om hun kan spise ubegrenset med mat, så lenge hun ikke spiser for mye karbohydrater. Og svaret på det spørsmålet er helt klart NEI!
Redbull Skrevet 16. august 2011 #12 Skrevet 16. august 2011 Ja, men spørsmålet som ble stilt i overskriften ble utdypet i åpningsinnlegget, og der spør trådstarter om hun kan spise ubegrenset med mat, så lenge hun ikke spiser for mye karbohydrater. Og svaret på det spørsmålet er helt klart NEI! Jo, for hun kommer ikke til å klare å spise ubegrenset på lavkarbo fordi hun blir så mett!!!!!!!! Fornøyd? TS, det som er litt "viktig" og uvant på lavkarbo er at du kun skal spise når du er sulten. Altså, er du ikke sulten til lunch spiser du ikke lunch den dagen. Ikke gå etter klokka. Jeg gikk mange dager å spiste kun frokost og kvelds (dette er jo ikke sunt i det hele da, så ike gjør det!) fordi jeg var mett hele dagen...
skruf Skrevet 16. august 2011 #13 Skrevet 16. august 2011 Jeg må si meg enig med Yvonne, teller ikke kalorier, går etter karbene.. I teorien kan en sikkert spise så mye kalorier at en legger på seg, men da tror jeg en skal spise mye etter at en er mett! Jeg blir fortere og lengre mett etter at jeg la over til lchf. I begynnelsen var det uvant, for jeg spiste tidligere mere. Etterhvert så venner en seg til det, og tar mindre mat på tallerkenen. Stopp og spise når du er mett, og ikke fortsett sånn at du overspise:-) Da jeg spiste lavkalori og fettfattig kost så var jeg ofte sulten...hadde mere lyst på søtt, var mere "snoken" om kveldene i kjøkkenskapene.... Nå, ikke noe problem:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå