Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Håper noen kan gi meg noen råd, trenger flere synspunkter!

Jeg gikk 1 år på Bjørknes Privatskole for å ta de seks fagene som kreves for å få generell studiekompetanse etter at du har fylt 23 år.

Jeg måtte selvfølgelig ha lån/stipend fra Lånekassen for å ha råd til dette, og nå har jeg lån på ca 114000 kroner. (Det jeg har fått i stipend er trukket fra).

Problemet er: Disse seks fagene krever tilsammen ti eksamener. Jeg trodde jeg skulle klare alle ti eksamenene i våres, men det klarte jeg ikke.. Jeg klarte seks av ti, så jeg mangler altså fire.

Mitt dilemma nå er, hvordan skal jeg få gjort ferdig de siste fire? Jeg trenger hjelp, altså jeg kan ikke lese selv i 3 av disse 4. Så jeg må følge en form for undervisning for å ha sjangs til å bestå.

MEN det betyr isåfall at jeg må ta opp enda ett lån, på sikkert 100 000 kroner til da for å få fullført de fire (tre) siste fagene på privatskole.

Jeg er 23 år, og syntes ikke det er så fristende å ha lån på over 200000 kroner bare for videregående utdanning.. :/

Så hva skal jeg gjøre? Det ene faget kan jeg nok klare å lese til selv. Så det er greit.

Men de tre andre? Jeg har vurdert privatlærer, men det koster jo også flesk da. Men da trenger jeg hvertfall ikke ta opp mer lån.

Jeg har bare veldig kort tid på å bestemme meg, syntes dere det er smart å ta opp enda et lån på over hundre tusen kroner, slik at jeg får fullført eller burde jeg heller finne andre måter å fullføre på? (Vente ett år til og spare penger slik at jeg kan betale for privatskolen uten å ta opp lån f eks, eventuelt bruke en privatlærer i ny og ne og lese hjemme?)

Setter virkelig stor pris på råd og synspunkter:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke jobbe ved siden av, da? De 3 (4) fagene blir jo ikke mange timene i uka..

Skrevet

Du skal ikke jobbe ved siden av, da? De 3 (4) fagene blir jo ikke mange timene i uka..

Jeg skal jobbe ved siden av jo. Men jeg har ikke 45 000 kroner i baklomma til å betale skolen med, og første innbetaling er jo i september.

Skrevet

Men du hadde da undervisning i disse fagene til sommeren. Må du virkelig ha undervisning på nytt? Klarer du ikke å huske det du har lært, lese mye og ta eksamen som privatist til jul? Klarer du ikke det, vil jeg si at du vil slite med pensummengdene i høgre utdanning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal jobbe ved siden av jo. Men jeg har ikke 45 000 kroner i baklomma til å betale skolen med, og første innbetaling er jo i september.

Du skrev jo ikke noe om det, så hvordan skulle jeg (vi) vite det?

Siden du allerede har gått på privatskole uten å bestå eksamen i alle fagene ville jeg nok ikke "kastet" bort ett år og skolepenger en gang til. Du har 4 (!) fag igjen! Meld deg opp til eksamen i 2 fag til jul og 2 fag til våren. Om det er fag/områder du sliter veldig med kan du få en privatlærer til å hjelpe deg litt, trenger ikke bli så dyrt.

Gjest Spinell
Skrevet

Baser deg på selvstudier og ta en jobb ved siden av. Da betaler du vel kun eksamensavgift?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...