AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Jeg har en veldig ustabil katt. den har bitt meg så hardt at jeg måtte på legevakten, de på legevakten sa hvis katten fortsatte å angripe oss, måtte vi nok avlive den. Den tisser inne hvor den vil, som sagt angriper oss og gjester og vi er fryktelig redd for henne. En dag var hun borte og har vært borte lenge. I går kveld retunerte hun tilbake og pep skikkelig utenfor bakdøren. Vi slapp henne inn og rygget raskt unna. Hun kom med to små kattunger som tydeligvis er hennes. Planen var at når hun retunerte at vi skulle avlive henne, men nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Hun har jo to kattunger. Moren er tynn, men spiser godt og drikker godt med vann. Hun forer kattungene og de spiser godt. Hun vasker dem, passer på dem og viser omsorg som en mamma skal gjøre. Ungene kan være rundt 1 uke gamle. de har ikke åpnet øynene enda. Vi tør fortsatt ikke å nærme oss moren for mye fordi vi er redde for henne. Vet aldri hva hun gjør. Hva burde jeg gjøre? Avlive moren og ungene eller vente til ungene er så store at jeg kan gi de vekk også avlive moren? Vi er rådvill. Vi er ute etter råd, ikke å få masse pryl.
Gjest Consensio Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Avliv både moren og kattungene. Moren har det tydeligvis ikke bra dersom hun er så ustabil som hun er, og kattunger finnes det nok av allerede og veldig vanskelig å få gitt bort. 1
sol i sinnet Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 (endret) Avliv både moren og kattungene. Moren har det tydeligvis ikke bra dersom hun er så ustabil som hun er, og kattunger finnes det nok av allerede og veldig vanskelig å få gitt bort. Dere kan jo beholde ungene?? sterilisere de og ta ansvar som katteeiere??!!!!!!!!!!!!! Så høres det ut som om at moren bør få bli til ungene er store nok, så er nok avlivning det beste... OM dere har sjekket at katten ikke er agressiv pga vondter eller andre ting? Lykke til. Den var altså til TS Endret 14. august 2011 av sol i sinnet 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Kanskje katten roer seg ned nå etter den har fått et kull med unger? Jeg synes dere skal ta henne til dyrlegen for sterilisering, det kan være hormoner i kroppen hennes som gjør at hun er så sinna. Rart at ikke dyrlegen sa dette til dere da dere var der.
Nio Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 Jeg ville fått en full helsesjekk og kastrert. Det er alltid en mulighet for at ustablie og/eller aggressive dyr er sånn pga smerte eller hormoner. Å ta livet av noen burde ikke skje før man har prøvd alt annet (så lenge det ikke ødelegger livskvaliteten til dyret). Uansett hva dere veldger ville jeg latt henne få leve til kattungene er 12 uker, det er mye mulig de ikke har arvet dette, og man avliver ikke friske kattunger. Og så ville jeg kastrert ungene før de flytter ut. Lykke til!! 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Først og fremst, kastrer katta. Det å slippe ut ei fertil hukatte er idioti...Ikke slipp henne ut i det hele tat nå som hun har små kattunger. Hun kan bli parret på nytt, eller påkjørt, og da sitter dere der med kattunger som må flaskes opp... Har hun sandkasse inne? Mange mener at katter skal gå på do ute, ikke sikkert at katta er enig i det... Noen fertile hukatter markerer også inne, dette vil ofte gi seg når katta blir kastrert. Nå må hun jo uansett ha kasse inne, siden du ikke bør slippe henne ut så lenge ungene er små... Og ja, det heter kastrering også på hukatter. Ved sterilisering så blir bare egglederne kappa(eller snørt igjen) og da vil katta fortsatt ha løpetid, og den kan fortsatt få livmorbetennelse. Ved kastrering så blir både eggstokker og livmor fjerna. Da slutter katta med løpetid, og den kan selvfølgelig ikke få livmorbetennelse. Det er svært få katter som steriliseres nå for tiden... Og husk at kattungene ikke kan dra fra mora før de er minst 12 uker gamle... 2
camze Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Du AB over her, det heter nok sterilisering på hukatt altså Sterilisering utføres under full narkose. Hele buken barberes/klippes og det lages et snitt på 5-10 gjennom buken. Livmor og eggstokker fjernes og såret i buken lukkes.
camze Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Lurt å lese litt på nettet osv før man er såå sikker i sin sak.. Når hunnkatter steriliseres fjernes både livmor og eggstokker. Dette medfører at hun ikke vil komme i løpetid igjen og man utelukker sjanse for drektighet
daemonia Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 Hva burde jeg gjøre? Avlive moren og ungene eller vente til ungene er så store at jeg kan gi de vekk også avlive moren? Vi er rådvill. Vi er ute etter råd, ikke å få masse pryl. Jeg er litt usikker på hvor lenge den har vært ustabil jeg? Begynte det helt plutselig, eller har katten alltid vært sånn? Hvis det begynte helt plutselig kan det jo være pga drektigheten, men om den alltid har vært sånn ville jeg ventet til kattunge var store nok til å gis bort, ca 12 uker gamle, og så vurdert atferden etter det. Sterilisering kan hjelpe, så sant den ikke er for "gal".
Gjest Spinell Skrevet 15. august 2011 #10 Skrevet 15. august 2011 Du AB over her, det heter nok sterilisering på hukatt altså Sterilisering utføres under full narkose. Hele buken barberes/klippes og det lages et snitt på 5-10 gjennom buken. Livmor og eggstokker fjernes og såret i buken lukkes. Det du beskriver her er en kastrering. Kilde. (Lurt å lese litt på nett før man er så sikker, ass...) TS: avliv både kattemor og kattunger. Ustabile katter har en tendens til ikke å forandre seg, og selv om det virker helt fryktelig, fødes det alt for mange kattunger som det gjør, og du har ingen garanti for at ungene ikke har arvet sin mors uønskede gemytt. 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #11 Skrevet 15. august 2011 Lurt å lese litt på nettet osv før man er såå sikker i sin sak.. Når hunnkatter steriliseres fjernes både livmor og eggstokker. Dette medfører at hun ikke vil komme i løpetid igjen og man utelukker sjanse for drektighet Kanskje du skal lese litt på nettet selv, dette tok det med 10 sekunder å finne: Kastrering hunnkatt vs. sterilisering hunnkatt Forskjellen på kastrering og sterilisering, er at ved kastrering så fjerner man de kjønnsproduserende kjertlene som blant annet gjør at hannkatter tiltrekkes av hunnkatten. Ved sterilisering så kutter man bare eggleder eller sædleder og beholder kjønnsdriften inntakt. Det vil si at steriliserte katter fortsatt vil søke etter en make, og få løpetid. Sterilisering er derfor et mindre inngrep enn kastrering. Som oftest er kastrering å foretrekke, siden dette da også fjerner mye av problemene knyttet til atferden ved å finne seg, og parre seg med en make. Kastrerte katter vil for eksempel ikke vandre like mye i ukjent terreng, og har mindre risiko for å bli påkjørt. Det negative ved kastrering av hannkatt er at pga lavere aktivitetsnivå vil katten øke sannsynligheten for å bli tykk. Det kalles gjerne sterilisering hos hunkatt, antageligvis for å skille mellom hukatter og hankatter, men det er en kastrering man faktisk gjør... Hukatta mi er forøvrig *kastrert* og hun har dermed ikke løpetid lenger. Og jeg er faktisk ikke helt uvitende, har blant annet gått paw-pedskurs. Så da kan jo du finne ut på nett hva det er;) 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #12 Skrevet 15. august 2011 Her står det enda bedre forklart... Så da er det et par stykker her som bør rulle inn geipen, og lese seg opp litt selv... Hva er kastrering? -------------------------------------------------------------------------------- kastrering Kastrering av katt er et kirurgisk inngrep som både gjør katten steril og fjerner de kjønnsproduserende kjertlene. I tillegg til at katten ikke lenger har evne til å videreføre genene sine, vil også fraværet av hormoner endre adferden. Hannkatter får et lavere testosteronnivå, mens progesteron- og østrogenproduksjonen stopper opp hos hunnkattene. sterilisering Sterilisering er hvis man bare kutter eggleder/sædleder slik at kattens adferd er inntakt, men ikke kan produsere avkom. Alle kjønnslige drifter vil fortsette, også jakten på en make. Dette inngrepet blir utført på mennesker som ikke vil ha flere barn. Det aller vanligste for katter er å utføre en kastrering. Selv om man gjerne sier sterilisering om det inngrepet som utføres på hunnkatter, er det i praksis en kastrering som blir gjort. Jeg vil heretter si kastrering om begge kjønn der både hormonproduksjon og forplantningsevne fjernes, for å forhindre misforståelser. Det er nemlig mulig å kun foreta sterilisering på begge kjønn, også på katter
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #13 Skrevet 15. august 2011 Lurt å lese litt på nettet osv før man er såå sikker i sin sak.. Når hunnkatter steriliseres fjernes både livmor og eggstokker. Dette medfører at hun ikke vil komme i løpetid igjen og man utelukker sjanse for drektighet Kanskje du ikke skal være såååå sikker i din sak du heller? Les det jeg har posta over her... Det du beskriver ER kastrering, uansett om det gjelder katt, gris eller menneske... Prosessen er nemlig den samme, uansett hvilket pattedyr det er snakk om. Men det kalles sterilisering på hukatt, selv om det altså er en kastrering...
Gjest Sicula Skrevet 15. august 2011 #14 Skrevet 15. august 2011 Jeg ville først prøvd å gi bort katten, og kattungene. Samlet eller separat. Det er tydelig at katten ikke trives hos dere, og at hun ville fått det bedre hos noen andre. Det betyr ikke at dere er fryktelige katteeiere eller at hun er en håpløs katt, det betyr bare at gemyttet hennes ikke går overens med livssituasjonen deres. Kanskje dyrebeskyttelsen kan hjelpe med omplassering? Om dere ikke finner et nytt hjem til kattene, syns jeg dere har et ansvar for å beholde og kastrere henne og enten beholde kattungene selv (og kastrere dem også) eller avlive dem. Så kan dere kanskje lese litt om katters kroppsspråk slik at dere blir flinkere til å tyde signalene hennes. Da blir det lettere for alle å komme overens! Ang. tissing inne, så hjelper det mye med en katteluke. Nå finnes det katteluker som scanner microchipen til katten (heter PetPorte Smartflap), slik at bare din katt slipper inn. Om hun har mulighet til å gå ut når som helst, tror jeg det vil hjelpe både på aggressjonen og på tissingen. Lykke til, uansett hva dere bestemmer dere for!
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #15 Skrevet 15. august 2011 Jeg ville først prøvd å gi bort katten, og kattungene. Samlet eller separat. Det er tydelig at katten ikke trives hos dere, og at hun ville fått det bedre hos noen andre. Det betyr ikke at dere er fryktelige katteeiere eller at hun er en håpløs katt, det betyr bare at gemyttet hennes ikke går overens med livssituasjonen deres. Kanskje dyrebeskyttelsen kan hjelpe med omplassering? Om dere ikke finner et nytt hjem til kattene, syns jeg dere har et ansvar for å beholde og kastrere henne og enten beholde kattungene selv (og kastrere dem også) eller avlive dem. Så kan dere kanskje lese litt om katters kroppsspråk slik at dere blir flinkere til å tyde signalene hennes. Da blir det lettere for alle å komme overens! Ang. tissing inne, så hjelper det mye med en katteluke. Nå finnes det katteluker som scanner microchipen til katten (heter PetPorte Smartflap), slik at bare din katt slipper inn. Om hun har mulighet til å gå ut når som helst, tror jeg det vil hjelpe både på aggressjonen og på tissingen. Det skal dere IKKE gjøre. Kattungene er avhengig av moren til de er 12 uker gamle, så hold dem samlet. Ja siden dette er KG, om ikke kattemor dør. Lykke til, uansett hva dere bestemmer dere for!
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #16 Skrevet 15. august 2011 Dette skal dere IKKE gjøre. Kattungene er avhengig av moren til de er 12 uker gamle.
Gjest Doh Skrevet 15. august 2011 #17 Skrevet 15. august 2011 Hei. Jeg tror det kan være lurt å avlive både kattemor og kattungene. Katten deres virker jo ikke helt normal, og kattungene kan fort bli som moren sin. De lærer jo av henne til de skilles. Hvis dere vil ha katt burde dere heller få kattunge fra et sted der dere kan møte kattemoren slik at dere ser gemyttet hennes. Og for guds skyld, ikke slipp ut katten før den er kastrert. Er det noe vi ikke trenger er det ennå flere uønskede kattunger. 1
CathFoto Skrevet 15. august 2011 #18 Skrevet 15. august 2011 Camze: dyrlegen min forklarte at de fleste nå utfører kastrering av hunkatt, sterilisering var mer vanlig før. Men at enkelte dyrleger kaller det sterilisering av hunkatt fordi kundene skal skjønne forskjell på inbgrepene på hann- og hunnkatt
Gjest Sicula Skrevet 15. august 2011 #19 Skrevet 15. august 2011 Dette skal dere IKKE gjøre. Kattungene er avhengig av moren til de er 12 uker gamle. Beklager, jeg var visst ikke tydelig nok der. De kan gi bort kattemor med ungene samlet, eller de kan gi dem bort separat. Om de går separat så må de være 12 uker gamle, som du sier. Gis de bort med mor, spiller det ingen rolle hvor gamle de er selv om det såklart er bedre å ikke flytte dem før de er eldre.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #20 Skrevet 15. august 2011 Jeg har en veldig ustabil katt. den har bitt meg så hardt at jeg måtte på legevakten, de på legevakten sa hvis katten fortsatte å angripe oss, måtte vi nok avlive den. Den tisser inne hvor den vil, som sagt angriper oss og gjester og vi er fryktelig redd for henne. En dag var hun borte og har vært borte lenge. I går kveld retunerte hun tilbake og pep skikkelig utenfor bakdøren. Vi slapp henne inn og rygget raskt unna. Hun kom med to små kattunger som tydeligvis er hennes. Planen var at når hun retunerte at vi skulle avlive henne, men nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Hun har jo to kattunger. Moren er tynn, men spiser godt og drikker godt med vann. Hun forer kattungene og de spiser godt. Hun vasker dem, passer på dem og viser omsorg som en mamma skal gjøre. Ungene kan være rundt 1 uke gamle. de har ikke åpnet øynene enda. Vi tør fortsatt ikke å nærme oss moren for mye fordi vi er redde for henne. Vet aldri hva hun gjør. Hva burde jeg gjøre? Avlive moren og ungene eller vente til ungene er så store at jeg kan gi de vekk også avlive moren? Vi er rådvill. Vi er ute etter råd, ikke å få masse pryl. Denne ustabile adferden, når begynte den? Kan hun ha vært drekig/hatt smerter? Jeg ville glatt tatt katten med til dyrlegen og fått henne sterilisert og fått henne evaulert der . agressive katter har ofte smerter. Jeg ville også prøvd feromonoer http://www.dyreklinikken-stend.no/Feromoner%20til%20hund%20og%20katt_Article_69.aspx. Dersom det etter å ha gjort dette, ikke var noe fremgang, ville jeg avlivet katten. Men før jeg hadde latt det gå så langt, ville jeg gjort det jeg anser som mitt ansvar som dyreeier. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå