Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen der ute som har våget å slutte i jobben, uten å ha ny å gå til?

Hvordan gikk dette med Nav? Fikk dere mye kjeft og represalier? På hvilket tidspunkt tok dere kontakt med NAV?

Har dere noen råd?

Jeg hater å gå arbeidsledig, men føler at jeg ikke har noe valg når det gjelder å slutte i jobben.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det gjorde jeg. Gikk aldri til nav, jeg brukte oppsparte penger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har gjort det en gang, og det var på grunn av at det rett og slett ikke var forsvarlig for meg å fortsette i jobben. Det var legen min som rådet meg til å si opp. Fikk legeerklæring og tok kontakt med NAV samme dag som oppsigelsen trådde i kraft. Søkte dagpenger og fikk det uten 8 ukers karantene, fordi jeg kunne dokumentere at jeg ikke hadde noe annet valg enn å si opp. Det var ingen på NAV som kjeftet på meg.

Skrevet

Jeg har gjort det en gang og fikk meg ny jobb i oppsigelsestiden.

Skrevet

Jeg kjenner en som har gjort det, han fikk seg ny jobb innen oppsigelsesfristen var gått ut så det gikk greit. Men han mistrivdes så ille at det var uforsvarlig å fortsette og klokt å gå. Han var da også villig til å leve med de konsekvensene det evnt ville innebære, og var slettes ikke sikker på å få en ny jobb innen yrket sitt så raskt.

Skrevet

Ingen på NAV skal kjefte, da er de på feil sted.

Sa opp, men var aldri innom NAV, studerte ved siden av så det var ikke noe å hente der for meg uansett.

Skrevet

Jeg ringte til et vikarbyrå og avtalte intervju. Da jeg hadde lagt på røret der, leverte jeg oppsigelsen. Hadde ny jobb gjennom vikarbyrået før oppsigelsestiden var ute, så jeg slapp å søke dagpenger.

Nav kjefter ikke fordi man sier opp uten ny jobb å gå til. Det har de uansett ingen grunn til, da karantenetiden på 8 uker er til for slike tilfeller.

Husk at de 8 ukene først gjelder fra søknaden om dagpenger er registrert mottatt (retten til dagpenger har ikke tilbakevirkende kraft). Du bør altså ikke vente med å søke til etter du har sluttet i jobben.

Skrevet

Husk at de 8 ukene først gjelder fra søknaden om dagpenger er registrert mottatt (retten til dagpenger har ikke tilbakevirkende kraft). Du bør altså ikke vente med å søke til etter du har sluttet i jobben.

Det er ikke mulig å søke dagpenger før man er reelt arbeidsledig. Derfor kan man ikke søke før etter at man har sluttet.

Skrevet

Det er ikke mulig å søke dagpenger før man er reelt arbeidsledig. Derfor kan man ikke søke før etter at man har sluttet.

"til" skulle ikke være med der :fnise:

Skrevet

Jeg ble sagt opp pga nedgangstider. Hadde ny jobb 4 mnd etter (hadde 3 mnd oppsigelse og gikk derfor bare 1 mnd uten lønn).

En annen gang sa jeg opp selv. Hadde ny jobb gjennom vikarbyrå 1 mnd etterpå.

Har altså gått forbausende bedre enn jeg har fryktet begge gangene. Det ordner seg!

Skrevet

TS her: tusen takk for mange bra svar. Jeg føler at jeg ikke har noe valg.

Jeg tar for tiden et studie på siden av fulltidsjobben (15 st.poeng). Jeg skal ta eksamen en måned etter siste dag på jobben. Dette passer bra, da jeg har hatt liten tid til å studere. Men hvordan kommer dette til å funke med NAV, jeg har vel ikke lov til å studere mens jeg er arbeidsledig (selv om det er i løpet av karantene tiden?)?. Kan jeg da melde meg dagen etter eksamen og en måned etter siste dag på jobben, og løper da karantene de neste 8 ukene (slik at jeg får 3 mnd uten ledighetstrygd-noe som er helt greit fordi jeg har spart opp penger slik at jeg kan klare meg et par måneder).

Jeg er kjempeforvirret. I tillegg har jeg hatt en del negative erfaringer med saksbehandlere på NAV. Er egentlig ganske ressurssterk og har høy utdannelse, men de får meg til å føle meg som et B-menneske hver gang jeg snakker med dem.

Er det noen som kan hjelpe meg med NAV slik at jeg ikke blir helt overkjørt av systemet (er fagforeningsmedlem)

Skrevet

Ja, to ganger.

Første gangen skaffet jeg meg ny jobb kort tid etterpå og meldte med aldri hos Arbeidsformidlingen. Andre gangen meldte jeg med ledig første arbeidsdag etter jeg sluttet, levde på oppsparte midler i de 8 ukene med karantenetid og fikk så dagpenger i en måneds tid før jeg fant meg ny jobb.

Møtte aldri noen sure miner hos NAV.

Skrevet (endret)

Jeg måtte si opp ifjor etter 1 mnd i jobben.. Arbeidsmiljøet var så horribelt at jeg ikke orka d sånn hver eneste dag. De som jobba der fikk etterhvert sjefen sparket, men jeg traff en av de som jobber der fortsatt nettopp, og hun sier det er like ille. Grøss!

Levde da på oppsparte midler, fikk ikke dagpenger

Endret av Chevy
Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg med NAV slik at jeg ikke blir helt overkjørt av systemet (er fagforeningsmedlem)

Dersom du er medlem i en fagforening, kan du få gratis advokatbistand fra den. For eksempel om du er medlem i Econa i Akademikerne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...