Gå til innhold

Parkeringbøter OG bortauing- har de lov til dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mildt sagt jævlig dag igår da jeg og moren min kom hjem etter å ha besøk tante. Jeg var på besøk hos mamma noen dager og hadde parkert på gjesteparkeringen.

I løpet av denne tiden har de gitt meg 2 parkeringsbøter, en på onsdag og en på fredag, og på lørdag tauet de den bort.

Helt sykt! Ble over 4000 for å få den tilbake. Har de lov til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel an på skiltingen og regler i området tenker jeg - høres jo merkelig ut om gjester skal taues vekk når de står på gjesteparkeringen men det står kanskje noen skilt på området du ikke har lagt merke til? :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser over er at de kan gi to bøter "oppå" hverandre?

Det lå jo allerede en bot der, også legger de en til oppå? Trodde ikke det var lov.

Det var bare lov og stå der i 24 timer, de har nettopp gjort om på det, nå i august. Vi la en sånn lapp i ruta som mamma hadde fått, vi hadde så dårlig tid så bare løp og la den i ruta. Vi trodde det var 3-4 dager som det pleier og være, men vi tok det ikke så alvorlig, da styreleder (som bor ved siden av mamma og pappa) har sagt at de begynner med dette for å få vekk lastebiler som parkerer der, ikke pga. gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det ikke være lov å gi to bøter oppå hverandre? Hvis dere har blitt anmodet om å flytte bilen, og så nekter å flytte den, da er det jo klart at bilen før eller siden blir tauet vekk.

Det siste innlegget ditt er en tanke uoversiktlig. Er det sånn å forstå at du visste det var lov å stå i 24 timer, men trodde at det kun gjalt for lastebiler og at gjester kunne stå i 3-4 dager som tidligere?

Hvis det er et borettslag som eier parkeringsplassen er det vel de som setter reglene, så da får styrelederen selv ringe parkeringsselskapet og klargjøre reglene. Du kommer neppe noen vei om du selv tar kontakt med dem; da slår de deg bare i hodet med den nye 24timersregelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de har lov til å gjøre dette. Skjønner ikke helt hva det er å gnåle om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har lov til å gjøre dette. Skjønner ikke helt hva det er å gnåle om.

Hvis det er så plagsomt for deg så gi f** i å svare da! Surpadde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det ikke være lov å gi to bøter oppå hverandre? Hvis dere har blitt anmodet om å flytte bilen, og så nekter å flytte den, da er det jo klart at bilen før eller siden blir tauet vekk.

Det siste innlegget ditt er en tanke uoversiktlig. Er det sånn å forstå at du visste det var lov å stå i 24 timer, men trodde at det kun gjalt for lastebiler og at gjester kunne stå i 3-4 dager som tidligere?

Hvis det er et borettslag som eier parkeringsplassen er det vel de som setter reglene, så da får styrelederen selv ringe parkeringsselskapet og klargjøre reglene. Du kommer neppe noen vei om du selv tar kontakt med dem; da slår de deg bare i hodet med den nye 24timersregelen.

Nei, var ikke klar over at det var 24 t. Vi har fått beskjed av nobo (som er borettslag leder) at de har begynnt med dette for å først og fremst få vekk lastebiler som står der.

Og hvorfor spør jeg i det hele tatt om dette? Fordi det kanskje ikke er alle som har 4000 kr???? Det er for mange mye penger, som nå går utover GANSKE mye annet. Hvis dere ikke greier å fatte at jeg vil sjekke om de har lov til dette og kreve så mye penger, så vær venlig og fortsett til neste tråd. Jeg har ikke nektet å flytte bilen min eller noe som helst, parkerte der tirsdag og lørdag var den borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjesteparkering det er snakk om. Det er som oftest bare 24 timer eller et par-tre timers. En kan ikke forvente at bilen fortsatt skal stå der om en står på gjesteparkering fra tirsdag til lørdag. Jeg ville ha betalt de 4 tusen, selv om de svir litt. Mye bedre det enn å betale inkasso.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge der står skilt eller annet som opplyser om hvor lang tid dere har lov til å stå der (eller det står på den lappen din mor hadde fått), så er det deres egen skyld at dere ikke har fått denne informasjonen, og bilen kan derfor selvsagt taues bort.

Om det derimot ikke står opplyst på stedet eller lappen, så kan det kanskje være vits i å klage fordi dere ikke var klar over regelendringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et premiss for at parkeringsselskapet eller de som håndhever parkeringsplassen kan gi bøter er gjerne at reglementet er forholdsvis tydelig skiltet slik at man kan få med seg informasjonen. I praksis viser deg seg at det holder met et skilt på parkeringsplassen, det er nesten ingen som kommer noen vei med "så ikke skiltet", "skiltet var nesten ikke synlig" eller "skriften på skiltet var for lite o.l."

Så dersom det faktisk er det skilt eller annen merking der så må du nok belage deg på å betale.

Og ja, det er lov å gi flere bøter, samt til slutt å taue bort. Ved å bøtelegge flere ganger gir jo dessuten selskapet anledning til å flytte bilen selv og "bare" betale boten flere ganger. Når bilen fortsatt ikke flyttes så er jo den eneste reaksjonsformen tilgjengelig borttauing. Hva hadde du egentlig regnet med til slutt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nektet å flytte bilen min eller noe som helst, parkerte der tirsdag og lørdag var den borte.

Jo, det har du.

Du fikk bot, og det er et ganske tydelig tegn på at bilen bør flyttes. Når du da lot bilen stå, har du i praksis nektet å flytte bilen. da får du flere bøter før bilen taues. Helt vanlig praksis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har betalt. måtte jo det for å få igjen bilen, slik at jeg kunne komme hjem igjen.

Jeg har ikke sett noen av bøtene. Hadde jeg sett en bot der hadde jeg selvsagt gjort noe. Jeg parkerte bilen der, var på besøk hos moren min, og nei, gikk ikke og sjekket bilen, da jeg var på besøk, bilen stod låst på en gjeste parkering, man skal ikke trenge å fly å sjekke bilen hele tiden.

Uansett, det er betalt ja. Og jeg kan ikke dra dit på besøk igjen, da jeg bor langt unna og er avhengi av å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen av bøtene. Hadde jeg sett en bot der hadde jeg selvsagt gjort noe.

Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd her - en bot pleier vel vanligvis å plasseres under vindusviskeren så eieren skal se den? Hvis boten ikke lå der, hvordan visste du da at du hadde fått bot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trodde det var 3-4 dager som det pleier og være, men vi tok det ikke så alvorlig, da styreleder (som bor ved siden av mamma og pappa) har sagt at de begynner med dette for å få vekk lastebiler som parkerer der, ikke pga. gjestene.

Men bare fordi at det ble sånn pga lastebiler som står parkert der lengre en hva som er tillatt, så betyr jo ikke det at reglene ikke gjelder for dere som har vanlig personbil!

Og når en står på gjesteparkering så er det vel egentlig underforstått at en er der som gjest og dermed at bilen flyttes en god stund før det har gått 3-4 dager.

De har ikke gjort noe som helst feil her. Om en ikke tar hintet etter første bot og flytter bilen så vanker en ny bot. Så enkelt er det. Og så lenge det kan virke som at bilen er blitt forlatt eller at eier ikke gidder å gjøre noe med det så tyr de til siste løsning som er å taue den bort.

Enkel allmennkunnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvorfor spør jeg i det hele tatt om dette? Fordi det kanskje ikke er alle som har 4000 kr???? Det er for mange mye penger, som nå går utover GANSKE mye annet.

Hvis du ikke har råd til å få bot, så foreslår jeg at du unngår å gjøre ting som vil gi deg en. Hva som er grunnen til en regel er revnende likegyldig, bryter du den så bryter du den.

Dette er ene og alene ditt ansvar, å prøve å legge det over på andre via å mase om at du ikke har råd til det, eller at regelen eeegentlig er beregnet på noen andre vil ikke få deg noen steds hen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg parkerte bilen der, var på besøk hos moren min, og nei, gikk ikke og sjekket bilen, da jeg var på besøk, bilen stod låst på en gjeste parkering, man skal ikke trenge å fly å sjekke bilen hele tiden.

Man skal sjekke bilen minst en gang i døgnet, siden det er 24 timers varsel på endring av skilting. Og man er også pliktig å orientere seg om parkeringsbestemmelse og aktuell skilting. Hva sto det om maks parkeringstid på skiltene på gjesteparkeringen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, det er betalt ja. Og jeg kan ikke dra dit på besøk igjen, da jeg bor langt unna og er avhengi av å kjøre.

Kjipt med bot (særlig så saftig en), skjønner godt at det er irriterende og sure penger. Men.. er denne gjesteparkeringa den eneste plassen i "mils omkrets" fra dine foreldre hvor det går an å parkere? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De HADDE faktisk ikke lov til dette, siden de enda ikke har greid å skilte parkerings plassen med noe som helst.

Det var bare det jeg prøvde å finne ut, hvorvidt dette var lovlig eller et lugubert parkeringsselskap som opererer på kanten av loven for å hove inn mest mulig penger.

JA -- det er irrelevant om man har penger til tufsen som kommenterte dette, men når man opplever ting som dette er det helt normalt å sjekke hvorvidt alt har foregått lovlig i ettertid. Spesielt når det er en KJENT SAK at mange parkeringsselskaper holder på som dette. Samme om jeg er millionær eller bor på gata-- jeg godtar ikke at folk skal lure fra meg penger på denne måten.

Dessuten er det FLERE biler som har stått der lenge nå, som de ikke har tauet bort, så her er det helt klart noe som skurrer. Borteslaget jobber med saken, så jeg skal få tilbake hvertfall deler av beløpet.

Og, til du som enda ikke har skjønt det, JEG SÅ ALDRI NOEN BOT!! Jeg parkerte bilen, og når jeg skulle dra var den borte, i mellomtiden hadde de lagt bøter der, selvsagt ville jeg ha gjort noe om jeg så det var en bot der ja.

Var visst ikke så lett og skjønne dette for visse, men dere får for alle del betale når dere får bøter og ikke prøve å finne ut av hvorvidt ting har foregått lovlig. Værsågod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...