AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Samboeren min har en lillesøster som får oppfølgning fra barnevernet på grunn av en diagnose. Her om dagen fikk han lese gjennom sakspapirene hennes, og fant ut at det er et helt kapittel om han inni der. Hele oppveksten hans er skildret meget detaljert, såpass detaljert at en skulle tro han hadde skrevet det selv. Noe av det er også rent oppspinn. Samboeren fikk sjokk da han leste dette, da han aldri har snakket med barnevernet i sitt liv, verken i forhold til seg selv eller til sin søster. Han fant også ut at barnevernet har holdt han for mistenkt i en sak de har prøvd for tingretten to ganger. Saken ble henlagt begge gangene da det ikke fantes skjellig grunn til mistanke, beviser eller saksgrunnlag i det hele tatt. Disse tingene fant han altså ut tilfeldig ved å få lov av søsteren til å lese sakspapirene. Han reagerer selvfølgelig ganske sterkt på dette og føler seg rett og slett invadert. Det at en offentlig instans har nedtegnet hele hans oppvekst, lagt til opplysninger som ikke har rot i virkeligheten og i tillegg mistenker/"stevner" han for en alvorlig forbrytelse uten at han får beskjed om det i det hele tatt? Er det lov? Nå tenker vi mest på denne "boken" de har på han, hvor hans oppvekst, gjøren og laden i nesten 18 år er skrevet ned i detalj. Hvor har de fått disse oplysningene fra? Jeg er litt i sjokk selv, kan bare tenke meg hvor ekkelt det må føles å finne ut at noen har "overvåket" deg nesten hele livet ditt uten at du visste noe om det.. Noen som har vært borti noe lignende, eller som kan fortelle meg om dette er lov?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Slikt skulle ikke vært mulig! Min søster har vært i kontakt med barnevernet pga. en god del skulking av skole. Hun sliter med lærevansker og sterk dysleksi og ble lovet ekstra hjelp på skolen med en gang, men etter to år har hun fortsatt ikke fått hjelp, noe som har ført til at hun har skulket skolen en del siden hun rett og slett ikke klarer å gjøre skolearbeidet. Jeg forstår at barnevernet ble kontaktet pga skulking og at de måtte følge opp saken, men jeg har nå funnet ut at de har laget en mappe/papirer på meg også. De har ikke sagt noe som er direkte negativt om meg, men de har blandt annet sagt at jeg ikke hadde det bra hjemme og at jeg derfor flyttet langt vekk for å ikke ha kontakt med min familie. De har også sagt mye annet som jeg tydeligvis "føler" og "mener", men saken er at jeg som 17 åring flyttet vekk pga skole (jeg fikk et utrolig bra tilbud som kommer til å være en stor fordel for meg når jeg skal ut i jobblivet og ble støttet fult ut av familie og skolen jeg gikk på) og jeg verken føler eller mener det barnevernet sier jeg gjør. Sannheten er at jeg hadde en bra oppvekst hvor det aldri har vært mangel på noe, og jeg føler meg overtrampet av noen som sitter på et kontor og tydeligvis "vet" hvordan min oppvekst har vært. Truth is, barnevernet har aldri snakket med meg eller prøvd å kontakte meg, så jeg synes det er urettferdig at de, ifølge dem selv, vet hvordan min oppvekst har vært. Nå er jeg 18 år og de har flere ganger nevnt for min søster hvor dårlig jeg hadde det når jeg vokste opp. Dette har de altså nevnt både før og etter at jeg fylte 18. Har de lov til å dra meg inn på denne måten uten å ha snakket med meg? Jeg blir oppgitt...
Gjest g Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 Barnevernet har nok lov til dette. Likevel har dere innsyn. Det dere kan be om er at han får lov til å skrive et brev om hvordan han forholder seg til innholdet i mappen og hva han ev. er enig/uenig i. Dere kan be om at dette legges i mappen. Slik dokumenteres også hans syn. Etter ti år, tror jeg dere kan be om at opplysningen slettes. Ikke engst dere for det er veldig strengt hvem som får tilgang til mappen.Forstår at det er ubehagelig.
mammamora90 Skrevet 16. august 2011 #4 Skrevet 16. august 2011 Jeg har også opplevd dette. Barnevernet var innvolvert i min familie fra jeg var født til jeg var 17 år. Jeg har aldri fått noe hjelp fra dem (fordi jeg ikke trengte det heller da) men har en bror med ¨spesielle¨behov.. Jeg flyttet også for å gå på skole langt vekk fordi det var et bra tilbud.. Jeg var 15 da (hadde ikke blitt 16 enda.. Da jeg var 17 prøvde bv å overta omsorgen på alle barna til mamma og pappa, utenom meg da siden jeg bodde borte pga skole.. (bare så dere vet det så dreit bv seg ut i både fylkedsmenda og tingretten, så det ble ikke noe omsorgsovertakelse heldigvis) Men jeg leste også i de rapportene (en utrolig stor bunke) der stod det også mye om meg... Hva de trodde jeg følte og tenkte og osv og så hadde de misstolket ting og anntatt ting helt ut av det blå.. De mente også at jeg flyttet pga at jeg ikke hadde det bra hjemme, blir fortsatt irritert av å tenke på det. Jeg hadde aldri snakket med noen fra barnevernet selv da, så jeg aner ikke hvordan de kan mene og vite noe som helst om hva jeg føler å tenker.. Men det er akuratt som de spør noen generelle spørsmål, så svarer man, og så spør de ikke noe særlig videre med det, men så har de derimot antatt ting ut av det blå..
mammamora90 Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 Barnevernet har nok lov til dette. Likevel har dere innsyn. Det dere kan be om er at han får lov til å skrive et brev om hvordan han forholder seg til innholdet i mappen og hva han ev. er enig/uenig i. Dere kan be om at dette legges i mappen. Slik dokumenteres også hans syn. Etter ti år, tror jeg dere kan be om at opplysningen slettes. Ikke engst dere for det er veldig strengt hvem som får tilgang til mappen.Forstår at det er ubehagelig. Er jo sykt at man ikke kan få opplysningene slettet før etter 10 år da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå