AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Jeg har aldri plukket sopp før, og har veldig lyst til å plukke kantareller. Hvor i Østfold/Fredrikstad kan jeg finne kantareller? Og når er kantarellsesongen?
meca Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Kantarellen forekommer vel fra sånn cirka juni/juli og kan holde på til så sent som oktober. Spesielt ålreit en liten stund etter at det har regnet en del, mener jeg å huske (men begynner å være noen år siden sist jeg plukket nå). Den vokser så vidt jeg vet i all type skog, så lenge den ikke er altfor for mørk og tett eller motsatt altfor åpen og lys. Det er egnetlig bare å dra ut og lete, og er man heldig finner man gode tuer med kantareller. Det flotte med soppen er at den er såpass forutstigbar at hvis du har funnet gode tuer, finner du den igjen på samme sted igjen og igjen i årene som kommer
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Hvis du aldri har plukket før, bør du få noen til å kontrollere soppen før du spiser den! Lykke til.
Brunhilde Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Hvis du aldri har plukket før, bør du få noen til å kontrollere soppen før du spiser den! Lykke til. Kantareller? Det er vel den letteste soppen du kan plukke. Den enste soppen den kan forveksles med er falske kantareller, og de er ikke giftige. De smaker bare ikke spesielt godt. Når det gjelder all annen sopp er jeg enig, sjekk hva du har plukket før du spiser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå